logo F1online.sk

S akými stratami by mali tímy rátať?

Sebastian Vettel
© Scuderia Ferrari
Ladislav Király
Ladislav Király23. 6. 2020

Formula 1 prechádza veľmi ťažkým obdobím. Keďže sa začiatok sezóny posunul o niekoľko mesiacov, počas ktorých bola dlhšia karanténa, sponzori nedostali to, čo za svoje peniaze očakávali. Aj preto sa dá predpokladať, že tímom zaplatia o niečo menej, ako pôvodne mali.

Ďalší problém je so zrušením viacerých veľkých cien, pretože namiesto 21 podujatí ich bude možno len 16 a čo je horšie, organizátori pri pretekoch bez divákov zaplatia len minimum. Menej zaplatia pravdepodobne aj televízne stanice, budú absentovať príjmy z Paddock Clubu, z predaja suvenírov a podobne.

Nuž a zo všetkých peňazí, ktoré „efjednotka“ vyzbiera, sa až 66 percent delí medzi tímy; netreba teda ani zdôrazňovať, o koľko menej všetci dostanú. Dokážu to prežiť? Už teraz registrujeme v niektorých zoskupeniach značné problémy a to najhoršie asi ešte len príde.

Auto Motor und Sport píše o tom, že pokles príjmov bude predstavovať 35 až 40 percent a začne byť citeľný už veľmi skoro. Do februára ešte stajne dostávali peniaze za minulý rok, avšak od marca už inkasujú tohtoročné prémie. A tých je omnoho menej, ako malo byť. Spomínaný zdroj píše, že ak niektorá stajňa dostávala 6 miliónov mesačne, teraz je to odrazu logicky len 3,6 milióna.

„Ten, kto nemá veľkú finančnú rezervu, sa rýchlo dostane do problémov,“ píše Michael Schmidt. „Tak, ako McLaren a Williams. Tieto tradičné tímy musia zakladať svoje trofeje, aby sa rýchlo dostali k peniazom.“

Otmar Szafnauer ako šéf Racing Pointu priznal, že s niečím pomohla aj britská vláda, ale nebolo toho veľa: „Štát nám za ľudí zaplatil len za tri mesiace a aj to len do hornej hranice 2 500 libier na zamestnanca. Zvyšok musíme zložiť sami.“

Stajne na druhej strane menej cestujú a dva mesiace boli továrne zatvorené, takže nevyvíjali. Do budúceho ročníka by sme pritom mali vstúpiť s rovnakými autami, ako jazdíme tentoraz – takisto v záujme šetrenia. Racing Point a Haas však tvrdia, že aj tak ušetria len 20 percent zvyčajných výdavkov.

„Nemusíme stavať nové auto a ani nepotrebujeme také množstvo súčiastok, ako zvyčajne,“ priznal šéf Haasu Günther Steiner.

Celkovo sa predpokladá, že v tomto roku by tímy mohli byť v strate na úrovni 20 percent, avšak keď sa porátajú opatrenia, ktoré vstúpia do platnosti v budúcom roku, bude to ešte lepšie. „Napokon v priebehu dvoch rokov prídeme možno o desať percent,“ uznal Szafnauer.

A to sa už nezdá také strašné. Do platnosti navyše vstúpi rozpočtový strop, takže všetko by malo byť čoraz lepšie. „My však spočiatku nedosiahneme plnú možnú rozpočtovú výšku,“ prezradil Szafnauer, ktorého slová potvrdil aj Steiner: „Aj my budeme v roku 2021 pod rozpočtovým stropom.“

A nie je to vôbec prekvapujúce tvrdenie, pretože rozpočtový strop sa týka len vecí priamo vplývajúcich na výkon auta. Okrem toho je z neho viac ako 20 výnimiek, takže strop v skutočnosti obmedzí len tých najväčších. Veď vraj až 58 percent toho, čo sa míňalo doposiaľ, patrí do výnimiek!

Viac sa dozviete v našom podcaste…

Na Spotify:

Súvisiace články