logo F1online.skF1online.sk

Pre dvanásty tím už naozaj nemáme miesto, tvrdí Domenicali

Oscar Piastri, Max Verstappen a Lando Norris po štarte VC Holandska 2025
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 14:35

Michael Andretti si pri svojom úsilí o vstup do Formuly 1 prešiel skutočnou kalváriou. Nakoniec sa musel vzdať vlastného projektu a odovzdať ho do rúk TWG Global a General Motors, keďže si v padoku narobil množstvo nepriateľov. Americká spoločnosť s americkou automobilkou však svoju vec napokon pretlačili a presvedčili Liberty Media. Tá teraz ústami Stefana Domenicaliho hlási, že miesto pre dvanásty tím vytvárať nebude.

Andretti a neskôr TWG Global neboli ani zďaleka jediní záujemcovia o vstup do Formuly 1, ale v tom čase boli jednoznačne najsilnejší a najatraktívnejší. Nebolo to pritom vôbec lacné. Chlapci vyplatili zvyšku poľa 450 miliónov dolárov (45 miliónov pre každého) a v súčasnosti vraj utrácajú 30 miliónov každý mesiac len na budovanie tímu.

Podľa generálneho riaditeľa stajne Dana Towrissa tím len v posledných dvoch týždňoch najal 50 nových ľudí. Stále pritom hovoríme o celku, ktorý nemá auto, nejazdí po trati a nezarába na sponzorských peniazoch a prize money. Ak však chcete kus lukratívneho koláča, musíte to podstúpiť. Na prvý pohľad by ste si možno mysleli, že o takúto investíciu nebude záujem, ale opak je pravdou.

Stefano Domenicali však všetkým záujemcom odkazuje, nech si nechajú zájsť chuť. „Musíme byť opatrní. Zvažovať budeme naozaj len fantastické ponuky, pretože podľa mňa sme sa dostali do bodu, keď nemáme miesto – po logistickej stránke sme úplne na hrane,“ skonštatoval taliansky manažér.

„Vnímam veľký záujem od fondov a investorov, ktorí hľadajú spôsoby, ako kúpiť existujúce podniky, pretože hodnota tímov exponenciálne stúpla, a preto sa zvyšuje aj záujem investovať v F1. Vidíme to na vlastné oči, pretože dostávame mnoho žiadostí a to isté platí pre tímy. Avšak práve preto, že sa nám darí, musíme byť prezieraví a chrániť hodnotu toho, čo sme vybudovali,“ vysvetlil Domenicali.

Andretti zjavne neposlúžil ako odstrašujúci príklad. Žiadosť amerického podnikateľa a bývalého pretekára odobrila FIA v októbri 2023, ale v januári ho odmietla F1, ktorá má podľa Concordskej dohody v týchto záležitostiach právo veta. Michael musel dať ruky preč a projekt vo väčšinovom vlastníctve TWG a s menovkou Cadillac bol napokon prijatý.

„Vždy sme hovorili, že kvalitný projekt je pre nás zásadnou požiadavkou. Keď sme videli žiadosť projektu Andretti, zaujali sme negatívne stanovisko. Niežeby Andretti nebol dobrý, Mario je legenda, ikona tohto športu a náš priateľ, jednoducho sme nevideli jadro projektu, ktoré považujeme za nevyhnutné,“ skonštatoval Domenicali.

„Situácia sa zmenila, keď do projektu vstúpila spoločnosť General Motors. Videli sme významnú investíciu s desaťročným plánom a okamžite sme sa vyjadrili kladne, pretože veríme, že v tomto prípade môže projekt priniesť systému pridanú hodnotu. Už teraz to vidíme. Investujú na americkom trhu, aby propagovali svoju novú iniciatívu, čo zaručuje prínos,“ vysvetlil šéf Formuly 1.

Súvisiace články

Diskusia