logo F1online.skF1online.sk

Reakcie padoku: Pravidlá nemôžeme meniť len preto, že ich inžinieri niečo nepochopili

Aston Martin, ilustračné
© Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala17. 4. 2021

Na žiadosť Aston Martinu pomôcť tímom s nízkym sklonom podlahy, ktoré najviac utrpeli po zmene pravidiel, sa konkurencia pozerá s nechápavými pohľadmi i pobavene. Nerozumejú tomu, ako vlastne tím Lawrenca Strolla chce dosiahnuť “spravodlivosť”, ako to nazýva Otmar Szafnauer, nuž a viacerým konkurentom sa nevidí ani skutočný dôvod protestov Aston Martinu. Franz Tost z AlphaTauri si myslí, že tím zo Silverstone jednoducho zaspal.

Ak dôjde na skríženie zbraní medzi FIA a Aston Martinom, ktorý vraj nevylučuje, že podnikne i právne kroky a napadne proces, ktorý sprevádzal prijatie nových pravidiel, viacerí súperi sa k nemu nepridajú. Už v piatok sme priniesli slová Christiana Hornera, ktorý považuje postoj Aston Martinu za naivný, nuž a pridávajú sa k nemu i Franz Tost či Mattia Binotto.

“Tieto zmeny v pravidlách vlani odsúhlasili všetci, všetky tímy o tom vedeli,” argumentuje Franz Tost, ktorého tvrdeniu však odporuje vyjadrenie Otmara Szafnauera z úvodu apríla. Podľa neho boli až tri tímy proti zmenám v pravidlách, no keďže sa pri nich FIA odvolávala na otázku bezpečnosti, ich súhlas nebol potrebný a vedenie si zmeny pretlačilo.

“No nie som si istý, že zmeny v pravidlách sú skutočným dôvodom za ich problémami,” pokračoval odmietajúc požiadavky Aston Martinu na istú kompenzáciu. “To sú len reči. Nemôžete zmeniť pravidlá podľa vášho želania len preto, že vaši inžinieri niečo nepochopili.”

Podľa Mattiu Binotta sa so situáciou treba zmieriť tak, ako sa s ňou zmierilo vlani Ferrari. Do veľkej časti sa totižto zmrazil vývoj monopostov, kvôli čomu Ferrari celú sezónu trpelo s pomalým SF1000.

“Len si vezmite Ferrari, vlani sme po Austrálii zmrazili autá a vedeli sme, že náš výkon je slabý. Nemali sme teda žiadnu šancu sa vo zvyšku sezóny dotiahnuť,” pripomína Binotto. “Podľa mňa je to súčasťou tejto hry.”

“Pravidlá predstavujú pre každého rovnakú výzvu. Nemyslím si, že sa dá jasne povedať, že jeden koncept je lepší alebo horší. Je to len na nás, aby sme sa vŕtali v našich konštrukčných návrhoch a postarali sa o to, že budeme podávať čo najlepšie výkony bez ohľadu na pravidlá,” zhrnul Binotto.

Skon Aston Martinu sa ukazuje len ako druhotný produkt zmien, ktoré mali primárne poškodiť Mercedes. Aj sa im to podarilo, veď z náskoku niekoľkých desatín sekundy na kolo ubudlo takmer všetko, v Bahrajne bol Red Bull dokonca pred svojimi súpermi.

Mercedes však zatiaľ nereagoval tak prudko ako Aston Martin. V Bahrajne napokon vyhral, dá sa teda povedať, že v Brackley v nových pravidlách nevidia až taký problém?

“Ten nízky sklon je celý čas problém,” odvetil Toto Wolff pre Sky Sports. “Na dátach vidíme, že zmeny v pravidlách uškodili viac autám s nízkym sklonom podlahy, to však nebudeme vidieť na každom okruhu. Ak máte správne nastavený balans auta, čo je ťažké dosiahnuť, tak budú vaše výkony v poriadku. Keď sa však na to pozrieme z pohľadu celej sezóny, tak je to určite rana.”

Aston Martin sa bude pravdepodobne snažiť spochybniť proces, ktorým boli nové pravidlá prijaté. Vďaka tomu, že si FIA zvolila argumentáciu bezpečnosťou monopostov, si mohla do pravidiel pretlačiť prakticky čokoľvek. Dokázať, že skutočným úmyslom bolo poškodiť niektorým monopostom, však bude podľa Wolffa ťažké.

“Toto je veľmi ťažká téma, pretože musíte mať všetky informácie predtým, ako niečo budete komentovať. V tomto štádiu by podľa mňa nebolo správne ukazovať prstom na niekoho, takže ja by som o tom teraz radšej nehovoril,” spočiatku zareagoval Wolff, no po ďalšej otázke nadviazal: “Sú v tom ďalšie faktory. Od apríla padlo niekoľko rozhodnutí, prešli zmeny v pravidlách, objavili sa nové pneumatiky, veľa sme diskutovali. Otázka je, či šlo niektoré z tých rozhodnutí priamo proti istému konceptu monopostu, alebo nie? Myslím si, že na toto sa treba pozrieť.”

Na požiadavky Aston Martinu zareagoval len v krátkosti, no jasne: “Neviem, čo od nich (FIA) môžete žiadať v tejto fáze sezóny.”

Súvisiace články

Diskusia