logo F1online.skF1online.sk

Aston Martin žiada promptnú zmenu pravidiel, hrozí až zažalovaním FIA

Otmar Szafnauer
© Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala16. 4. 2021

Aston Martin nezačal sezónu 2021 tak, ako si to vysníval. Namiesto toho, aby pomýšľal na pódiá, v Bahrajne len pozbieral omrvinky v podobe jedného bodu za desiate miesto. V britskom tíme cítiť veľkú nespokojnosť, ktorú si však nechce nechať len pre seba. Aston Martin v Imole začal naznačovať, že chce rýchlu zmenu pravidiel, lebo inak je pripravený zasiahnuť.

Lawrence Stroll a jeho tím si ešte pár mesiacov dozadu predstavovali, aká ich čaká ružová budúcnosť. Tá až sčernela po zásahu FIA do technických pravidiel, ktorým chcel regulačný orgán zvýšiť bezpečnosť monopostov; prítlaku mali autá stále viac a objavila sa reálna hrozba, že to pneumatiky v roku 2021 nebudú zvládať.

Pirelli začalo uprostred minulého leta pracovať na trvácnejších a odolnejších zmesiach, ktoré sa v tejto sezóne aj objavujú na monopostoch. FIA sa však paralelne s tým — a bez konzultácie s Pirelli — rozhodla sama dodávateľovi pneumatík pomôcť škrtmi v oblasti podlahy.

Na jeden problém sa tak hľadali dve riešenia, pričom práve riešenie FIA spôsobilo veľkú ujmu tímom s nízkym sklonom podlahy, menovite Mercedesu a Aston Martinu. Mercedes si svoju pozíciu relatívne obstojne dokázal obhájiť, no Aston Martinu sa po prvých testoch a VC Bahrajnu zakrútila hlava zo straty, ktorú nabral.

Z pohľadu držiteľov komerčných práv to bola vítaná zmena, veď konečne sa môžeme tešiť na boj o titul, čo pomôže aj číslam sledovanosti. V Aston Martine však vidia problém. Neveria, že zmeny pravidiel boli prijaté s cieľom zvýšiť bezpečnosť monopostov v súvislosti s prítlakom, skutočným dôvodom mala byť snaha zabrzdiť niektoré tímy.

“Nechceli sme mať takýto štart do sezóny. Chceli sme byť o čosi konkurencieschopnejší. Len pred pár mesiacmi sme boli na čele stredu poľa a teraz to vyzerá tak, že sme na chvoste toho stredu, nuž sa musíme vyšplhať späť. Musíme pracovať tvrdo a zmazať tú stratu, do ktorej sme boli uvrhnutí,” opatrne niečo naznačil už po piatkových tlačovkách šéfov tímov Otmar Szafnauer. “Je na nás, aby sme pracovali tvrdo a zvládli to.”

V rozhovore s Tedom Kravitzom pre Sky Sports šéf Aston Martinu hovoril o čosi otvorenejšie. “Je ťažké zistiť, aký bol za tým úmysel, to je otázka na FIA. Šlo o zmenu pravidiel, ktorá bola prijatá výlučne z bezpečnostných dôvodov, takúto moc má len FIA.”

Oblasti, kde by sa dal zoškrtať prítlak, však mali hľadať aj ľudia z aerodynamického oddelenia F1, ktoré patrí pod Liberty Media. “Ako som povedal, takýto typ zmeny pravidiel je výlučne na Medzinárodnej automobilovej federácii. Oni sú experti,” pokračoval prikyvujúc na doplňujúcu poznámku, či si myslí, že to tak nebolo.

“Myslím si, že teraz bude správne si to s FIA prebrať a zistiť, čo presne sa tam stalo a prečo, rovnako tak, či sa s tým dá niečo spraviť, aby to bolo spravodlivejšie,” pokračoval 56-ročný rodák z rumunského Semlacu. Na otázku, či to chce dosiahnuť už tento rok, odpovedal jasne: “Myslím si, že áno, veď o rok máme nové monoposty.”

“Čas beží, myslím si, že je to správna vec. My ako tím musíme pracovať tvrdo na tom, aby sme sa pokúsili zmazať čo najviac z tej straty, ale na druhej strane by sme mali tiež diskutovať s FIA, či sa s tým dá niečo spraviť, aby to bolo spravodlivejšie,” zopakoval Szafnauer.

Ďalšou otázkou je, ako si to Aston Martin predstavuje, veď zmena aerodynamických pravidiel uprostred sezóny je možná len v prípade, ak by šlo o bezpečnostný problém, ktorý by ohrozoval všetky tímy, čo tento prípad určite nie je.

Čo ak sa teda žiadneho takého kroku Aston Martin nedočká? Podľa Teda Kravitza sa v tíme začína hovoriť aj o napadnutí celého procesu, ktorý sprevádzal prijatie zmien v pravidlách. Momentálne sa však nedávajú veľké šance tomu, že by britský tím takýto spor vyhral. Konkurenčné tímy takisto tvrdia, že zmena pravidiel bola prijatá v súlade s regulami.

Ďalší vývoj budeme sledovať, rovnako tak reakcie zvyšku padoku.

Súvisiace články

Diskusia