logo F1online.skF1online.sk

Návrat desaťvalcov? Di Grassi vidí riešenie, ktoré by potešilo obe strany

Lewis Hamilton v garáži
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala15. 4. 2021

V zákulisí sa pečú nové pravidlá o pohonných jednotkách, ktoré budú vďaka dominovému efektu spôsobenému odchodom Hondy platiť už od roku 2025. Zatiaľ máme len obmedzené informácie o tom, ako budú napokon vyzerať, no vedenie Formuly 1 sľubuje samé superlatívy. Lucas di Grassi má jeden návrh, ako ich dosiahnuť. Jeho predstava zahŕňa i pojem desaťvalec, ktorý nielen skalným vyčarí úsmev na tvári.

Momentálne sú autá poháňané hybridnými 1,6-litrovými šesťvalcami, ktoré sa však v očiach fanúšikov nemôžu rovnať grandióznym dvanásť či desaťvalcom. Formula 1 sa k nim preto chce priblížiť, zrejme nie navýšením počtu valcov, ale dojmom, aký budú vyvolávať. S čím presne tvorcovia pravidiel vyrukujú, by sme mohli vedieť už tento rok v lete.

Pat Symonds, technický šéf Formuly 1, avizuje, že spaľovacie motory zostanú súčasťou nových pohonných jednotiek. “Zatiaľ čo mnohí ľudia si myslia, že spaľovacie motory sú už mŕtve, ja si dovolím tvrdiť, že od toho majú ešte ďaleko,” povedal na konferencii MIA o energeticky efektívnom motoršporte. “V F1 veľmi tlačíme na udržateľné palivá. To je niečo, čo podľa nás budeme musieť pretlačiť aj v iných formulách.”

Prvé vzorky 100-percentných biopalív dostali výrobcovia motorov na prvé testovanie už vlani v decembri. Tieto palivá by sme v efjednotke mali vidieť v roku 2025, dovtedy budeme jazdiť s palivom, ktoré bude mať päť, resp. od budúceho roka desať percent biozložky. To všetko s cieľom dosiahnuť v roku 2030 uhlíkovú neutralitu.

Elektrickej časti pohonnej jednotky, ktorá vo svete motorov aj dnes vyvoláva otázniky, sa Formula 1 nechce vzdať. Sľubuje aspoň to, že nasadené technológie budú jednoduchšie a vývoj oveľa lacnejší, aby neodrádzal automobilky od vstupu do kráľovnej motoršportu. Na to, ako to Formula 1 dosiahne, si ešte musíme počkať.

Lucas di Grassi, šampión Formuly E zo sezóny 2016/17, by však radšej videl iné riešenie, keď už spaľovacie motory v športe zostanú a F1 chce experimentovať s palivami. “Ak by som ja bol F1, určite by som zmenil technické pravidlá smerom k vývoju a používaniu syntetických palív. Vďaka tomu by sme mohli prinavrátiť motory V10 či V8 a stále by sme si udržali relevanciu k priemyslu, ktorý sa snaží o uhlíkovú neutralitu, a nestratili by sme svoju identitu.”

“Hybridy budú čoskoro minulosťou, batérie a elektrinu má Formula E,” pokračoval. “Toto by bola z pohľadu F1 tá správna udržateľnosť. Nie tento ‘greenwashing’, ktorý vidíme dnes — sadenie stromov a kadejaké pozitívne PR, len aby všetko vyzeralo udržateľne.”

Zdá sa, že di Grassiho prístup by mohol potešiť obe strany. Fanúšikovia by dostali atraktívne pohonné jednotky, technologické firmy zas priestor na vývoj v oblasti palív, veď tie syntetické sú dnes ešte poriadne drahé. “Využite peniaze a vynaliezavosť na to, aby sme vyrobili lacné a čisté syntetické palivá,” odkázal di Grassi.

Súvisiace články

Diskusia