FIA vysvetľuje popretekové rozoberanie monopostov: Autá sú komplikované a tímy upodozrievavé | Magazín F1 - F1online.sk

FIA vysvetľuje popretekové rozoberanie monopostov: Autá sú komplikované a tímy upodozrievavé

Monoposty F1 2021, parc fermé, Mercedes
zdroj: Pirelli Press Area

Medzinárodná automobilová federácia predstavila pred Veľkou cenou Bahrajnu zaujímavú novinku. V tejto sezóne po skončení každej veľkej ceny náhodne vyberie auto, ktoré dôkladne rozoberie a preverí, či jeho komponenty spĺňajú technické pravidlá. FIA tvrdí, že nejde o reakciu na žiadne konkrétne porušenie regulí, ale o ďalší krok na ceste odhaľovania pokusov o prekračovanie hraníc pravidiel.

FIA aj doteraz kontrolovala monoposty po každých pretekoch. Každé auto sa podrobilo sérii základných testov od preváženia až po nastavenia pohonnej jednotky. Okrem toho bolo námatkovo vybraných niekoľko áut, pri ktorých sa vždy zbežne skontrovali niektoré systémy.

V Bahrajne si novinkou zo strany kontrolného orgánu prešiel monopost Valtteriho Bottasa, ktorý FIA dôkladne rozobrala a podrobila všetkými možnými testami vo vybraných oblastiach. Ďalšie testy čakali autá Sergia Péreza a Júkiho Cunodu, no už menej intenzívne. Okrem toho sa kontrole spotreby oleja podrobilo deväť áut vrátane Mercedesu Lewisa Hamiltona a Red Bullu Maxa Verstappena.

Viac už o dôvodoch povedal šéf FIA pre techniku monopostov Nikolas Tombazis, ktorého slová priniesol motorsport.com. “Dôvodom za týmto procesom je, že sú autá čoraz komplikovanejšie a je veľmi ťažké ich rozobrať. Počas súťažného víkendu sa na to naskytne len pár alebo žiadne príležitosti, aby sme sa pustili až do takých detailov.”

“Všetky tímy sú hlboko upodozrievavé voči svojim súperom a rozmýšľajú nad tým, že tím X alebo Y možno robí niečo nekalé. A som si istý, že občas nám niečo také aj ušlo. Nemáme však žiadne podozrenia ani nič také, len sme si pomysleli, že bude dobré začať autá kontrolovať aj o čosi dôkladnejšie,” vysvetlil motiváciu FIA 52-ročný rodák z Atén.

Na detailné popretekové kontroly FIA vyčlenila troch zamestnancov, ktorí budú sledovať všetky úkony. Okrem toho sa na tieto novinky museli pripraviť aj tímy; pri vybraných monopostoch bude potrebná súčinnosť ich inžinierov, ktorí sa tak na okruhu či v továrni zdržia o čosi dlhšie.

“V nedeľu po pretekoch je potrebné, aby sme mali potrebnú podporu aj v továrni,” pokračuje Tombazis. “Nechceme, aby nám oznámili, že John v skutočnosti odišiel na grilovačku a nie je k dispozícii.”

“Samozrejme, my dúfame, že nikdy nenájdeme nič, čo by nebolo v poriadku, pretože nechceme, aby tu ľudia podvádzali. Ale istá šanca tu existuje a my by sme od tímu chceli, aby nám na začiatku kontroly povedal, či je druhé auto totožné s týmto alebo nie.”

“Ak budeme mať o nejakom aute podozrenie, stále môžeme vybrať aj iné auto, aby sa podrobilo rovnakej kontrole. Ale tým, že výber je náhodný, to môže padnúť na ktorékoľvek. Každý si teda dvakrát premyslí, či chce robiť niečo nekalé,” konštatuje Tombazis, ktorý však prezradil aj to, že pri týchto previerkach sa nebude kontrolovať pravidlo o zákaze kopírovania súperov. Minuloročné brzdové kanáliky Racing Pointu by tak testami prešli bez problémov.

Ako to celé funguje?

“Obyčajne sa stane to, že hneď po šachovnicovej vlajke vyberieme náhodne jedno auto a oznámime to všetkým tímom,” popisuje procedúru bývalý inžinier Benettonu, McLarenu či Ferrari. “Auto potom v zrýchlenom režime prejde vážením a bežnými kontrolami, aby sa čím skôr vrátilo do garáže. Tam budú na začiatku dvaja alebo traja ľudia z FIA. Tí ľudia z FIA, ktorí dokončia bežné kontroly, sa k nim neskôr pripoja. Nakoniec tam teda bude päť alebo šesť ľudí.”

Skrutkovače a račne však do rúk brať nebudú, auto si mechanici rozoberú sami. “My na to nemáme znalosti. V tíme máme aspoň dvoch ľudí, ktorí sú seniorní mechanici alebo bývalí mechanici. To sme spravili preto, aby sme boli o autách lepšie oboznámení. Ale samotné autá sú dnes tak špecializované, že tam jednoducho nemôžeme nastúpiť a začať ich demontovať.”

“Autá rozdelíme do približne 20 podzón. Vždy vyberieme dve alebo tri, ktoré podrobne skontrolujeme. Keď sa do toho dostaneme a budeme si istí, že to zvládneme aj logisticky, tento počet môžeme navýšiť,” avizuje Tombazis poukazujúc na časový harmonogram jednotlivých stajní.

Hlavne na zámorských podujatiach musia totiž tímy dodržať prísny harmonogram, aby stihli odlet do Európy alebo ďalšieho dejiska pretekov. Teraz bude treba vždy počkať až na skončenie kontrol.

“Nemáme žiadne časové ohraničenie. Ak nájdeme nejaké problémové komponenty, v najhoršom prípade budeme musieť tímu povedať, že nám to je ľúto, ale budú musieť zostať až do konca. Samozrejme, budeme sa snažiť byť rozumní. Nechceme nahnevať celý svet tým, že zmeškajú svoj odlet. Ak bude niečo príliš komplikované, stále budeme mať možnosť zapečatiť to a podrobiť to kontrole neskôr,” ubezpečuje.

Zaujímavosťou je, že popri technických kontrolách FIA nazbiera aj cenné informácie ohľadom dodržiavania rozpočtového stropu. “Toto by sme robili aj tak a bez ohľadu na rozpočtový strop, no teraz budeme dôkladnejšie zaznamenávať jednotlivé súčiastky monopostu.”

“Tímy musia v rámci rozpočtového stropu všetko inventarizovať. Ak sa monopost skladá z 15-tisíc súčiastok, tak je jasné, že ich 15-tisíc skontrolovať nestihneme. Ak nám však tím povie, že na aute je 15-tisíc súčiastok a my náhodne vyberieme 50 z nich a pozrieme sa, či sú na ich zozname, tak ich skontrolujeme,” vysvetľuje Tombazis.

V prípade kontrol na aute Valtteriho Bottasa sa FIA zamerala najmä na oblasť zavesenia. Pre Mercedes to však neznamená, že si teraz môže vydýchnuť. FIA bude autá vyberať náhodne, nuž nie je vylúčené, že aj v Imole vyberie monopost strieborných šípov.

“Toto budeme robiť na každých pretekoch. Nemôžem vylúčiť, že to na niektorých pretekoch vynecháme, ak sa odohrá nejaká veľká dráma alebo nás zamestná niečo iné. Nie je to tak, že by nám túto povinnosť ukladali pravidlá, my to chceme robiť.”

“Keď si na to zvykneme, môžeme vyberať aj dve autá. Alebo ak náhodným výberom ani po pätnástich pretekoch nedôjde na niektoré auto, tak sa môžeme rozhodnúť spraviť extra testy. Alebo v prípade podozrenia. Chceme však zachovať náhodnosť, aby mohlo dôjsť ku kontrole hociktorého auta. Teoreticky sa môže stať, že jeden monopost vyberieme aj päťkrát v rade,” uzavrel Tombazis.

Možno vás zaujme

Komentáre