logo F1online.skF1online.sk

Honda sa teší z kompaktnej pohonnej jednotky, spokojný je i Newey

Sergio Pérez v boxoch, Honda
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala5. 4. 2021

Agresívny vývoj sa Honde vyplatil. Japonský dodávateľ motorov vyzbrojil Red Bull pohonnou jednotkou, ktorá je nielen výkonná, ale i prekvapivo kompaktná. Aerodynamické oddelenie má vďaka tomu viac priestoru na manévrovanie, za čo sa Honde poďakoval i sám Adrian Newey.

Honda si už v roku 2015 sľubovala vstup do Formuly 1 vo veľkom štýle. Okamžite vyrukovala s návrhom kompaktnej pohonnej jednotky, ktorý sa však ukázal ako problémový. Inžinieri mali problém s jej chladením a malé turbo neposkytovalo dostatočné výkonnostné zisky. Ako by povedal Fernando Alonso, tie pripomínali skôr šampionát GP2.

Obohatení šiestimi rokmi skúseností sa Honda opäť pokúsila poskladať všetky komponenty agregátu čo najkompaktnejšie, tentoraz s oveľa lepším výsledkom. “Každú jednu súčiastku sme prehodnotili, rovnako celý koncept predchádzajúcej pohonnej jednotky. Potom sme navrhli tohtoročný agregát ako úplne nový,” hovorí Tojoharu Tanabe, technický riaditeľ Hondy.

Následne pokračoval: “Samozrejme, cieľom bolo zlepšiť výkon našej pohonnej jednotky, čo znamená spaľovacieho motora a ERS. S novým návrhom sme to dokázali urobiť ešte trochu kompaktnejšie v porovnaní s predchádzajúcou pohonnou jednotkou. Myslím si, že to pomohlo aj celému balíku a jeho výkonu.”

Čo sa vlastne zmenilo na parametroch pohonnej jednotky? “Znížili sme pozíciu vačkového hriadeľa a tiež sme zmenšili výšku motora. Je z toho jeden kompaktný balík. Výsledkom je, že keď motor osadíme do šasi, tak sa zvýši miera voľnosti prúdenia vzduchu. Inými slovami, prispelo to k aerodynamike.”

“Je ťažké vyrukovať s presnými číslami, koľko nám to pridalo prítlaku, alebo o koľko sa tým zlepšili naše časy na kolo, ale Newey bol vďačný za to, že pohonná jednotka je kompaktnejšia a prispela svojím dielom k celej inštalácii,” pochválil sa Tanabe.

To všetko je veľmi pozitívne, no bude to treba využiť na trati, čo sa v Bahrajne nepodarilo. Ešte pred štartom sa objavili problémy u Sergia Péreza, podľa slov Helmuta Marka mali následne obaja piloti červených býkov ťažkosti s diferenciálom a v neskoršej fáze pretekov musel Verstappen dokonca znížiť výkon na pohonnej jednotke, ktorej teploty vyskočili príliš vysoko.

“Tento výsledok je sklamaním,” uznáva Tanabe. “Ale Max dokázal bojovať o víťazstvo na prvých pretekoch roka. Myslím si, že je pozitívne vidieť takýto výkon. Na to, že to boli prvé preteky sezóny, boli dobré. Robili sme, čo sme mohli. Myslím si, že aj tímová stratégia bola optimálna. Chýbajúci dobrý výsledok však znamená, že sme nespravili dosť. Ak by sa ma niekto spýtal, či som stopercentne spokojný, povedal by som mu, že nie.”

Na margo technickej stránky odborník na motory ešte poznamenal: “Všetky tieto dáta prezrieme a vyhodnotíme. Musíme zistiť, ako veľmi sme v pretekoch vyčerpali pohonnú jednotku, tieto dáta potom využijeme v súvislosti s charakteristikami každého ďalšieho okruhu v budúcnosti. Náš plán je zistiť, či sme ju využili optimálne.”

“Avšak, vlani sme dokázali vyhrať len vtedy, keď všetko išlo hladko. Keď sa teraz porovnáme s Mercedesom, myslím si, že sme v oveľa lepšej pozícii,” vidí svetlú budúcnosť Tanabe.

Súvisiace články

Diskusia