logo F1online.sk

Prečo je Alpine také nafúknuté?

Esteban Ocon
© Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala13. 3. 2021

Jedným z piatkových prekvapení bolo Alpine. Tím si do Bahrajnu doviezol monopost s poriadne nafúknutým horným nasávaním. Nešlo o žiadne dočasné riešenie, Alpine ho plánuje nasadzovať v celej sezóne a získať tým prítlak k dobru.

Pri nových monopostoch sme si už za posledné roky zvykli, že sú každým rokom užšie a užšie, keď sa teda objavilo Alpine A521 s monopostom, ktorý akoby patril do Formuly 1 sedemdesiatych rokov, vyvolalo to otázky.

Na úvod je však dôležité poznamenať, že horná nárazová štruktúra sa medzi sezónami nezmenila. Zmenil sa len tvar krytov motora a to, čo je pod nimi; najmä chladiace ústrojenstvo pohonnej jednotky.

Alpine takýmto nafúknutím v oblasti horného nasávacieho otvoru sleduje aerodynamické zisky. Kvôli zmenám v podlahe autá prišli o značnú časť prítlaku, ktorý treba nejako nahradiť. Toto je recept francúzskeho tímu.

Myšlienka za návrhom Alpine je pomerne jednoduchá. Čím sú bočnice užšie, tým viac vzduchu bude popri nich prúdiť na zrezanú podlahu a tým viac prítlaku bude auto v zadnej časti a na difúzore generovať. Konkurenčné tímy to však dosiahli inak. Napríklad McLaren navrhol bočnice s agresívnym sklonom v zadnej časti, ktoré vťahujú vzduch smerom zhora na podlahu.

Riešenie Alpine zahŕňa aj kompromis v oblasti chladenia. Za menšie bočnice stajňa zaplatila tým, že musela nafúknuť priestor za horným nasávacím otvorom.

Alpine A521 si už vďaka tomu vyslúžil všakovaké prezývky. Podľa niektorých vyzerá ako gorila, iní ho prirovnávajú k Ligieru JS5, ktorý kedysi prezývali čajník.