Ako chce Lawrence Stroll vybudovať z Aston Martinu britské Ferrari
Ikonická značka britského automobilového priemyslu sa pred sezónou 2021 vrátila do kráľovnej motoršportu. Aston Martin predstavil monopost po dlhých šesťdesiatich rokoch. Presun do F1 je základným kameňom smelého plánu, ktorým je oživenie značného bohatstva spoločnosti tým, že sa z Aston Martinu stane športová a komerčná značka, ktorá bude konkurovať Ferrari.
Takto si to vysníval kanadský miliardár a spolumajiteľ značky Lawrence Stroll. Jeho úmyslom je, ako sám hovorí, vybudovať biznis, ktorý bude generovať “najväčší záujem zo všetkých luxusných automobilových značiek”.
Na začiatku roka 2020 bol Aston Martin Lagonda v hlbokých problémoch. Tržby boli nízke a spoločnosti dochádzala hotovosť. Akcie AML, ktoré boli na londýnsku burzu uvedené v roku 2018, mali alarmujúco nízku hodnotu. Lawrence Stroll poskytol Aston Martinu záchranné lano.
Miliardár, ktorý väčšinu svojho majetku zarobil prostredníctvom investícií do luxusných módnych značiek, ako napríklad Tommy Hilfiger či Michael Kors, bol na čele skupiny investorov, ktorí boli ochotní poskytnúť Aston Martinu novú finančnú injekciu. Potreba týchto finančných zdrojov ešte vzrástla, keď vypukla pandémia koronavírusu, zastavila sa výroba i predaj.
Po tomto kroku sa Stroll stal výkonným predsedom zodpovedným za chod spoločnosti. Medzitým už mal pod kontrolou tím F1, keď v roku 2018 získal moc na stajňou Force India, ktorá sa nachádzala v nútenej správe. Všetko to do seba pekne zapadlo.
Tím F1, ktorý strávil uplynulé dva ročníky pod názvom Racing Point, bol premenovaný na Aston Martin. Keď sa AM postaví v tomto roku na štart, stane sa tak prvý raz od neúspešného pôsobenia v kráľovnej motoršportu v rokoch 1959 a 1960.
Štvornásobný svetový šampión Sebastian Vettel a Lance Stroll budú ako piloti Aston Martinu hlavnými návnadami na získanie pozornosti pre automobilovú spoločnosť, ktorá prešla značnou reštrukturalizáciou.
Paralely s Ferrari sú evidentné a Lawrence Stroll evidentne obdivuje talianskeho rivala. „Ferrari má úžasný biznis model, existuje medzi nami veľa podobností,“ cituje ho BBC. „Ale Aston Martin má ikonickú britskú 108-ročnú históriu. Ak sa nemýlim, to je o približne 50 rokov viac ako má Ferrari.“
„F1 je pre luxusnú automobilovú spoločnosť najlepšou platformou na svete,“ myslí si Stroll. Tvrdí, že Formula 1 preňho predstavuje marketingovú platformu a zároveň súťaživé prostredie, v ktorom je možné vyvíjať a zdokonaľovať technológiu pre ďalšiu generáciu cestovných športových automobilov.
Automobilový priemysel sa však mení a zatiaľ čo tvorcovia politík po celom svete čoraz viac nútia výrobcov, aby sa zameriavali na elektromobily, zdá sa, že F1 nemá v blízkej budúcnosti v pláne upustiť od fosílnych palív. „Formula 1 už teraz používa pohonné jednotky s najnižšími emisiami na svete, čo je, bohužiaľ, najlepšie strážené tajomstvo na svete,“ pokrútil hlavou Lawrence Stroll.
F1 si je podľa neho vedomá smeru, ktorým sa svet uberá a má ambiciózne plány pre nové technológie, ktoré budú znižovať emisie prostredníctvom nových motorov a špeciálnych palív. Stroll taktiež dodáva, že elektrifikácia by pre biznis so športovými autami problémom byť nemala. „Pokiaľ viem, najdôležitejšou vecou každej spoločnosti je značka. V Aston Martine máme značku, ktorá je najviac ikonická,“ hovorí.
Elektrická a hybridná technológia, ako vysvetľuje, môže byť jednoduchým spôsobom nakúpená od nemeckého partnera Mercedes-Benz. Aston Martin a Mercedes-Benz už po technickej stránke spolupracujú, ba dokonca materská spoločnosť Mercedesu Daimler má v AM 20-percentný podiel. Stroll si pri pohľade do budúcnosti nerobí starosti o samotnú technológiu, ale o to, akým spôsobom bude predávaná.
Úspešný miliardár dal jasne najavo, že mimoriadne dôležitou časťou identity Astonu je a bude jeho britské dedičstvo. Koniec-koncov, táto automobilka sa preslávila po celom svete ako spoločnosť, v ktorej aute jazdí filmový tajný agent James Bond.
Avšak, Stroll je Kanaďan, výkonný šéf Tobias Moers je Nemec. Akcionári Aston Martinu pochádzajú z rôznych krajín. Takže, čo reálne ostalo z pôvodnej britskej identity?
„Tu (v centrále v Gaydone, pozn. red.) a vo Walese pracuje asi 2500 ľudí,“ reaguje Stroll na margo podielu “domácich”. „Ďalších 500 ľudí robí v továrni F1 v Silverstone.“
„Čo sa týka vedenia, ja som Kanaďan. Rozbehol som biznis v Kanade aj v Amerike. Prispejem všetkými skúsenosťami, ktoré som nazbieral o budovaní biznisu v luxusnom sektore po celom svete. Korene, dedičstvo a okolo 99 percent zamestnancov Aston Martinu sú však určite Briti,“ zakončil.