logo F1online.sk

FIA uzavrela vyšetrovanie Grosjeanovej nehody, vytipovala oblasti pre zlepšenie bezpečnosti

Romain Grosjean
© Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 3. 2021

Medzinárodná automobilová federácia uzatvorila vyšetrovanie nehody Romaina Grosjeana z Veľkej ceny Bahrajnu 29. novembra 2020. Správa FIA menuje viac ako 20 oblastí, v ktorých je možné zvýšiť bezpečnosť pilotov.

Skupina pre výskum závažných nehôd, ktorej predsedal samotný šéf FIA Jean Todt, uzavrela vyšetrovanie udalostí z prvého kola Veľkej ceny Bahrajnu. Vyšetrovanie zahŕňalo preverovanie ostatkov vraku monopostu tímu Haas, dáta zaznamenané samotným autom, údaje z akcelerometra a videozáznamy nehody.

Podľa správy čelilo telo francúzskeho pretekára maximálnemu preťaženiu až 67G pri rýchlosti 192km/h. FIA tiež priznala, že došlo k zlyhaniu strednej časti zvodidiel, v ktorej uviazol monokok monopostu Haasu.

„Bezpečnostné vybavenie, vrátane prilby, HANS-u a postroja, rovnako tak monokok, sedačka, headrest a svätožiara, splnili v rámci požadovaných špecifikácií svoj účel, ochránili pilota a zvládli energiu nárazu,“ uvádza oficiálna správa.

Tá menuje aj 22 oblastí, na ktoré sa zameria pri snahe zvýšiť bezpečnosť, pričom vychádza z analýzy udalostí na Veľkej cene Bahrajnu i ďalších osemnástich závažných nehôd, ktoré sa stali na pretekárskych okruhoch v roku 2020.

Správa odhaľuje aj príčinu požiaru. Prvou je zlyhanie palivového uzáveru na ľavej strane monopostu, ktorý sa v dôsledku nárazu vysunul. Druhým palivové trubice, ktoré sa odtrhli z bezpečnostného obalu palivovej nádrže.

FIA tiež začne pracovať na zlepšení bezpečnosti ďalších aspektov konštrukcie monopostov. Podľa niektorých zdrojov už štyri tímy vykonali zmeny na svojich palivových nádržiach pred sezónou 2021. Ďalšie opatrenia sa budú týkať zlepšenia bezpečnosti okruhov, školenia záchranných tímov či bezpečnostnej výbavy pilotov.

Tlačové stanovisko FIA nájdete tu.

Súvisiace články