logo F1online.sk

Williams FW43B: Ľahší, spoľahlivejší a rýchlejší

Williams FW43B
© Williams
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 3. 2021

Predposledný z desiatky nových monopostov bol v piatok predstavený verejnosti. Tím Williams sa krôčik po krôčiku posúva nahor a teraz má aj dostatok zdrojov na vývoj. To by sa mohlo ukázať už v tomto roku. Na základe vyjadrení šéfov tímov možno usúdiť, že v Grove mali priestor na svojom aute „zamakať“ viac, než napríklad v Haase. Podľa Simona Robertsa je tohtoročným cieľom posun vpred.

Nádeje tohto tradičného tímu bude niesť na svojich pleciach monopost FW43B v rukách Georga Russella a Nichlasa Latifiho. V rámci tohto cyklu pravidiel toho už Williams veľa nestihne, preto by sa mal skôr sústrediť na rok 2022 a nasledujúce. Podľa Robertsa však inžinieri dostanú príležitosť „pohrať“ sa aj s tohtoročným monopostom.

„Vývojový plán pre monopost FW43B je vcelku zaujímavá téma, pretože sa snažíme navrhnúť a vyvinúť auto pre sezónu 2022, ktoré bude z úplne iného cesta,“ povedal šéf Williamsu. „Čaká nás úplne nový súbor pravidiel, z tohtoročného monopostu si nemôžete preniesť nič, čo je pre nás zároveň príležitosť.“

„Máme pripravených niekoľko možností, ktoré privezieme aj do Bahrajnu na testy. Vlastne sa dá povedať, že vylepšenia privezieme už na prvé preteky, z čoho som nadšený. Vylepšenia máme v pláne priviezť aj v priebehu sezóny, nebude to však nič veľké. Očakávam, že aj ostatné tímy budú veľmi opatrné pri investovaní svojich zdrojov,“ povedal Roberts.

Predsezónne testy nás čakajú už budúci víkend a Williams si do Bahrajnu privezie rôzne diely s rôznymi možnosťami nastavenia a rozloženia. Počas troch dní ich má v pláne vyskúšať a do prvých pretekov nasadiť tú najlepšiu kombináciu. Aj preto Roberts trochu zažartoval, že prvý balík vylepšení privezú už na prvé preteky sezóny. V každom prípade, počuť, že Williams má nachystané niečo také, by ešte v roku 2019 (kedy tím na testy nedorazil včas), znelo ako úplné sci-fi. Aj to svedčí o zlepšenej finančnej situácii v Grove.

„Skrátka sa nevieme rozhodnúť, čo presne chceme,“ vyhlásil Roberts. „Máme pripravených niekoľko možností. Je pekné byť odrazu v tejto pozícii. Obaja jazdci si vyskúšajú obe alternatívy a na sklade máme dostatok dielov na preteky. Takže by to mohol byť v podstate náš prvý upgrade.“

Tímy v priebehu roka čelili ďalšej dileme, a síce ako využiť dva vývojové žetóny. Taký Haas ich kvôli šetreniu nevyužil vôbec. Roberts nechcel príliš odkrývať karty, povedal len, že jeden žetón bol použitý už vlani na jednu menšiu modifikáciu, druhý využitý nebol. Oproti svojmu predchodcovi však FW43B vykazuje určité podstatné rozdiely.

„Siahli sme vlastne na všetko, na čo sme mohli, v snahe auto odľahčiť. Upravili sme chladenie a optimalizovali všetko, čo sme mohli. Z minulého roka sme mali množstvo dát a inžinierom bolo dovolené ísť hlbšie. Ak by ste mali možnosť ho olúpať a pozrieť sa dovnútra, videli by ste, že je omnoho lepšie usporiadané. Vďaka tomu sme ušetrili dosť váhy,“ povedal Roberts, ktorého inžinieri teraz budú mať na pretekoch oveľa viac možností „pohrať sa“ s vyvážením monopostu a umiestňovaním balastu.

„Všetko do seba pekne zapadlo, takže snáď bude aj spoľahlivejšie. Mohli sme napraviť množstvo drobných vecí. Cieľom je zlepšiť našu výkonnosť, byť spoľahlivejší a posunúť sa nahor,“ uzavrel Roberts.