logo F1online.skF1online.sk

Alonso prezradil, kde podal najlepší výkon v F1. Neuhádnete, ktorú veľkú cenu vybral

Fernando Alonso
© Getty Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 08:49

Fernando Alonso už 24 rokov ohromuje svojimi výkonmi fanúšikov Formuly 1. Za ten čas vybojoval 32 pretekových víťazstiev, pričom mnohé z nich patria k vôbec najlepším jazdám vo formulových dejinách. Existuje však jeden klenot v Španielovej histórii, na ktorý aj jeho fanúšikovia už dávno zabudli, no on ho považuje za absolútny jazdecký vrchol svojej kariéry.

Keď sa v súvislosti s Fernandom Alonsom spomenú pamätné výkony, môže sa nám vybaviť napríklad Veľká cena Európy 2012 vo Valencii, ktorú vyhral po štarte z jedenásteho miesta. Rovnako si môžeme spomenúť na premenlivú VC Európy 2007 či famózny duel s Michaelom Schumacherom zo San Marina 2005.

V rozhovore s partnerom stajne Maaden dostal dvojnásobný majster sveta otázku, ktorú nedeľu považuje on za svoju absolútne najlepšiu. Môžete sa pokúsiť uhádnuť, ktorú zo 425 veľkých cien si vybral, no zrejme ju netrafíte.

“Je veľa pretekov, o ktorých ľudia možno ani nevedeli,” uviedol Fernando Alonso vysvetľujúc, prečo si vybral práve jednu z “anonymných” jázd a nie slávny triumf či ospevované pódium. Jeho voľba totiž padla na Veľkú cenu Malajzie 2010, v ktorej ani nevidel šachovnicovú vlajku.

Po vypadnutí v prvej časti kvalifikácie v premenlivom počasí mal pilot Ferrari čo robiť, aby sa vrátil do bodovanej desiatky. Všetko nasvedčovalo tomu, že sa mu to aj vďaka dobrej taktike podarí. Dve kolá pred šachovnicovou vlajkou jazdil na deviatej priečke.

Prevodovka odmieta spolupracovať

Samotné deviate miesto nie je dôvodom na oslavu. Dôvodom na oslavu je štýl, akým ho vybojoval. “Jedným z tých [pretekov] bola Malajzia a Sepang [2010], kde som mal problém s radením prevodových stupňov. Prevodovka bola pokazená, spolovice pokazená, spojka mala problém. Radenie nahor fungovalo dobre, ale nie radenie nadol.”

“Približne v polovici pretekov som sa v prvej zákrute pokúsil zo siedmeho prevodového stupňa podradiť, no namiesto druhého som sa dostal len na piaty stupeň. Prvou zákrutou som teda prešiel na päťke, stratil som čas a v ďalšej zákrute som si uvedomil, že mám problém,” spomína na tretie podujatie ročníka.

Španiel v momente našiel riešenie

Pred pretekmi bol Alonso na čele priebežného poradia šampionátu o štyri body pred tímovým kolegom Felipem Massom. Aby sa pokúsil udržať na prvom mieste, musel byť vynaliezavý a s autom bojovať.

“Zo zúfalstva som sa počas podradenia pokúsil štuchnúť do plynového pedála, pretože inak by som auto odstavil,” pokračoval s tým, že výsledok tejto “operácie” ho prekvapil. “Tak som stlačil plyn a auto podradilo. V ďalšej zákrute som teda stlačil plyn štyrikrát a podradil som o štyri stupne.”

Španiel si tak pripravil recept na neposlušný monopost. Ešte však nemal vyhrané. Potreboval sa ubezpečiť, že takéto zaobchádzanie technika zvládne. “Komunikoval som preto s tímom a pýtal som sa ho: ‘Je v poriadku, čo teraz robím? Nepokazím tým prevodovku v priebehu jedného kola?’ A oni mi odpovedali, že mám v tom pokračovať, prevodovka je pri takomto používaní v bezpečí.”

“Takto som odjazdil nejakých 30 kôl. Radenie nahor bolo v pohode, v brzdnej zóne som potom musel držať nohu na brzde, no zároveň som musel toľkokrát stláčať plynový pedál, o koľko prevodov som chcel ísť dolu. Synchronizoval som plyn a riadiacu páku,” opisoval svoju jazdu Alonso.

Táto snaha napokon vyšla navnivoč. Dve kolá pred koncom pretekov na monoposte zlyhala pohonná jednotka a Alonso spadol z deviateho na trináste miesto v konečnej klasifikácii. Aj keď vtedy v Malajzii nezískal ani bod a v šampionáte sa dostal na čelo Felipe Massa, dodnes je veľmi pyšný na to, ako šikovne si poradil s technickými problémami a napriek nekonvenčnému štýlu jazdy a požiadavkám dokázal byť konkurencieschopný v porovnaní s jazdcami, ktorí nemuseli svoju jazdu takto radikálne upravovať.

“Inžinieri mi potom hovorili: ‘Naozaj nevieme, ako si na toto riešenie mohol prísť tak rýchlo! Toto totiž mohlo byť riešením, ale ty si naň prišiel po trinástich-štrnástich sekundách, v podstate dve zákruty potom, čo sa ten problém objavil!'” usmieval sa Alonso. “Povedal som im, že neznášam prehrávať a neznášam, keď musím odstaviť monopost. Ja vyskúšam možné aj nemožné, než akceptujem, že musím odstúpiť z pretekov.”

“Bola to totálne anonymná jazda. Nikto si na tie preteky nespomenie, no ja som do tých pretekov musel investovať toľko energie, tak sa koncentrovať a sústrediť, inštinktívne objaviť riešenie na problém, ktoré nebolo nikdy otestované a nikdy ste také niečo nezažili. Toto sú naozaj pamätné preteky,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia