Oficiálne: McLareny sú diskvalifikované z Veľkej ceny Las Vegas


McLaren má za sebou čierny deň. Oba papájové monoposty boli diskvalifikované z nedeľných pretekov pre porušenie pravidiel o opotrebovaní dosky podlahy. Max Verstappen sa vďaka tomu vracia späť do boja o majstrovský titul.
Zakrytá garáž, odklad tlačovej konferencie Andreu Stellu a dlhá inšpekcia monopostu Landa Norrisa neveštila nič dobré. Ako sa napokon ukázalo, kontroly sa netýkali len jeho auta, ale aj monopostu jeho tímového kolegu. FIA premeriavala, či doska podlahy nebola tenšia ako predpísaných 9 milimetrov.
Technický delegát FIA Jo Bauer po niekoľkých desiatkach minút zverejnil závery svojho vyšetrovania, podľa ktorého doska podlahy vo svojej zadnej časti bola skutočne tenšia, než povoľujú pravidlá. V tejto sezóne už na to doplatilo Ferrari, nuž a McLaren je ďalšou obeťou.
V tejto chvíli si môžeme pripomenúť špekulácie z posledných dní, podľa ktorých FIA v Brazílii odhalila trik, ktorým sa tímy pokúšali zohrievať titánové platničky v podlahe, a tak chrániť dosku. FIA vraj okamžite prikázala takéto “zariadenia” z monopostu odinštalovať:
Netušili sme však, kto by mal na to doplatiť najviac, konkrétne totiž nebol menovaný nik. Diskvalifikácia McLarenu síce nie je dôkazom toho, že papájoví sa takto snažili získať výkon k dobru, ale ide o minimálne pozoruhodnú zhodu okolností.
Verdikt
Technici FIA uvádzajú, že na monopostoch McLarenu merali dosky so zariadením, ktoré má presnosť 0,001 milimetra. Namerané hodnoty tak nezodpovedali predpísanému limitu 9 milimetrov ani po zohľadnení odchýlky.
Aké teda boli hrubé dosky podlahy? V prípade Oscara Piastriho došlo k porušeniu pravidiel na troch miestach, ako sa neskôr vo verdikte opravila FIA.
Predná časť vľavo: 8,96 mm
Predná časť vpravo: 8,74 mm
Zadná časť vpravo: 8,90 mm.
Norris mal dva problémy.
Predná časť vpravo: 8,88 mm
Zadná časť vpravo: 8,93 mm
Aby nedošlo k chybnému meraniu, doska bola premeraná za prítomnosti členov stajne, no ukázalo sa, že hodnoty sú ešte nižšie, než pôvodne uviedol technický delegát FIA Jo Bauer.
McLaren sa snažil u komisárov obhájiť tým, že treba vziať do úvahy aj poľahčujúce okolnosti. Podľa vedenia stajne sa objavilo vopred neočakávané poskakovanie, nuž a okrem toho mali tímy v dôsledku nepriaznivého počasia nedostatok dát na správne nastavenie auta. McLaren tiež skonštatoval, že pod limitom nebol tak výrazne ako v predchádzajúcich prípadoch — napríklad pri diskvalifikácii Lewisa Hamiltona z VC Číny.
FIA však nemohla prižmúriť oko. Ako uvádza vo verdikte, v pravidlách neexistuje žiadny mechanizmus a v minulosti nie je ani žiaden precedens, ktorý by komisárom umožnil neudeliť štandardnú penalizáciu v podobe diskvalifikácie. Komisári tiež konštatujú, že porušenie pravidiel nebolo úmyselné.
McLaren má právo sa voči verdiktu odvolať.


Boj o titul opäť ožíva
Situácia v majstrovskom boji sa tak poriadne zamotáva. Namiesto toho, aby mal Lando Norris na čele 30-bodový náskok pred Oscarom Piastrim, pôjde do Kataru len s výhodou 24 bodov, no nielen pred Piastrim, ale aj pred Maxom Verstappenom. Do konca sezóny je v hre ešte 58 bodov za dve víťazstvá a šprintový triumf.
- 390 – Lando Norris
- 366 – Oscar Piastri
- 366 – Max Verstappen
Nezabudnime, že ak bude McLaren nútený v Katare a Abú Zabí zvoliť konzervatívnejšie nastavenia, aby dosku podlahy dostatočne ochránil, bude to voda na Verstappenov mlyn. Red Bull získa čas k dobru a z hľadiska konkurencieschopnosti bude silnejší aj bez toho, aby musel na aute niečo zmeniť.
Diskvalifikácia je zároveň dobrou správou pre Kimiho Antonelliho, ktorý aj napriek päťsekundovej penalizácii získa pódium. Ukázalo sa, že jeho záverečné kolá boli nesmierne dôležité, pretože si vďaka nim vytvoril dostatočný náskok pred Charlesom Leclercom a aj po pripočítaní trestu sa pred ním udržal.
O dve pozície si polepší celý zvyšok prvej desiatky a na body sa dostanú aj Esteban Ocon s Olliem Bearmanom.

Preteky - VC Las Vegas 2025






| Pilot | Tím | Čas | Kolá | Grid | Naj. kolo | Body | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Red Bull | 1:21:08,429 | 50 | 2. | 1:33,365 | 25 | |
| 2. | Mercedes | +23,546 | 50 | 4. | 1:34,592 | 18 | |
| 3. | Mercedes | +30,488 | 50 | 17. | 1:33,998 | 15 | |
| 4. | Ferrari | +30,678 | 50 | 9. | 1:34,304 | 12 | |
| 5. | Williams | +34,924 | 50 | 3. | 1:34,496 | 10 | |
| 6. | Racing Bulls | +45,257 | 50 | 8. | 1:34,620 | 8 | |
| 7. | Stake | +51,134 | 50 | 11. | 1:34,592 | 6 | |
| 8. | Ferrari | +59,369 | 50 | 20. | 1:34,553 | 4 | |
| 9. | Haas | +60,635 | 50 | 13. | 1:34,557 | 2 | |
| 10. | Haas | +70,549 | 50 | 14. | 1:34,519 | 1 | |
| 11. | Aston Martin | +85,308 | 50 | 7. | 1:35,629 | ||
| 12. | Red Bull | +86,974 | 50 | 19. | 1:34,967 | ||
| 13. | Alpine | +91,702 | 50 | 10. | 1:35,674 | ||
| 14. | Racing Bulls | +1 kolo | 49 | 6. | 1:34,837 | ||
| 15. | Alpine | +1 kolo | 49 | 15. | 1:35,780 | ||
| - | Williams | nedokončil | 35 | 16. | 1:35,184 | ||
| - | Stake | nedokončil | 2 | 18. | - | ||
| - | Aston Martin | nedokončil | 0 | 12. | - | ||
| - | McLaren | DSQ | 50 | 1. | 1:33,965 | ||
| - | McLaren | DSQ | 50 | 5. | 1:34,086 | ||








