logo F1online.skF1online.sk

Ferrari odhalilo príčinu zlyhania Hamiltonových bŕzd. Došlo k chybe v simulácii

Lewis Hamilton
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 13:24

Lewis Hamilton v Singapure takmer nevidel šachovnicovú vlajku a takmer prišiel aj o štyri body za svoje konečné ôsme miesto. Na vine boli brzdy, ktoré mu v posledných dvoch kolách vypovedali službu. Po analýze v továrni inžinieri zistili, kde sa stala chyba.

Ferrari malo v horúcom Singapure problémy s brzdami na oboch monopostoch. Charles Leclerc musel niekoľko desiatok metrov pred brzdnou zónou uberať plyn, čo ho stálo drahocenné desatiny sekundy na kolo. Jemu však na rozdiel od Hamiltona brzdy nezlyhali.

Šéf tímu Frédéric Vasseur sa po pretekoch domnieval, že k zlyhaniu mohol prispieť aj rýchly stint na mäkkých pneumatikách v závere pretekov. Sedemnásobný šampión totiž mohol na mäkkej zmesi viac zatlačiť, pričom však brzdy dostávali zabrať. Hamilton prezradil, že zo štyroch bŕzd mu jedna celkom odišla.

Šéf traťových inžinierov Matteo Togninalli v Austine prezradil, kde bol pes v skutočnosti zakopaný. “Formula 1 je vždy o balanse medzi riskom a tým, ako zatlačíte na limit. V Singapure sme vedome išli do kvalifikácie a pretekov s autom nastaveným na limite. Uvedomovali sme si, že v pretekoch budeme musieť manažovať brzdy.”

“V dôsledku situácie, v ktorej sme sa ocitli, a úrovne manažmentu nám štyri kolá pred koncom pretekov brzdy odišli. Boli sme príliš agresívni a bola to chyba,” pripustil inžinier talianskej stajne. “Myslím, že si to musíme priznať, keď sa dopustíme chyby.”

Na takéto otvorené pomenovanie problémov nie sme v prípade Ferrari zvyknutí, zatiaľ čo v Mercedese či vo Williamse nás o svojich pochybeniach informujú aj sami vo svojich povíkendových analýzach. Togninalliho vysvetlenie je preto príjemnou zmenou.

Dozvedeli sme sa tiež, že k pochybeniu došlo na simulátore. “Naše postupy neboli schopné predpovedať fakt, že naša voľba bola príliš agresívna. Musíme preto vylepšiť nástroje, aby boli schopné predpovedať, kedy sa niečo také stane.”

Scuderia si to bude môcť vyskúšať už o týždeň v Mexiku. Vo vysokej nadmorskej výške bude chladenie bŕzd opäť kľúčové, pretože vzduch ich nedokáže tak efektívne chladiť ako na úrovni mora. Na druhej strane však Ferrari nemá dostatok času, aby do praxe zaviedlo skutočné riešenie.

Jednoducho bude treba byť opatrnejší. “Urýchľujeme proces vylepšovania našich nástrojov. Teraz máme dostatočnú vzorku, pretože väčšinou sa toho najviac naučíte z kritických prípadov. Keby všetko prebiehalo hladko a ľahko, ťažko by ste sa niečo naučili. Učíte sa, keď ste na limite. Platí to aj o Mexiku, kde budeme musieť byť o čosi opatrnejší. Myslím si, že to bude rozumný prístup.”

Súvisiace články

Diskusia