Vasseur potvrdil najhoršie strážené tajomstvo roka: Museli sme zdvihnúť svetlú výšku


Po Veľkej cene Číny zostali fanúšikovia Ferrari ako obarení. Obaja jazdci v červenom boli diskvalifikovaní, dokonca z dvoch rôznych dôvodov. Ferrari o konkrétnych príčinách neinformovalo a v celom úvode sezóny po otázkach o problémoch auta zahmlievalo, no verejnosť mala veľmi dobré tušenie, kde je problém. Frédéric Vasseur teraz potvrdil, že verejné tajomstvo bolo skutočne verejné.
Nadmerné opotrebovanie dosky podlahy, ktoré vždy vedie k diskvalifikácii, má spravidla rovnaký dôvod: monopost jazdil s príliš nízkou svetlou výškou. Inžinieri Ferrari sa v Číne očividne prerátali. V nasledujúcich veľkých cenách to síce Scuderia nechcela priznať, ale inžinieri začali nastavovať svetlú výšku s väčšou rezervou, aby sa vyhli ďalšej diskvalifikácii. To malo negatívny dopad na výkonnosť monopostu.
Hamilton s Leclercom museli dokonca neraz na konci roviniek uberať plyn, pretože práve na týchto úsekoch je auto najväčšou silou pritláčané k zemi a doska podlahy sa najviac obrusuje. Problém s jej opotrebovaním by sa mal do istej miery zmenšiť po predstavení nového zavesenia, ktoré od VC Belgicka nasadzujú piloti Ferrari.
Frédéric Vasseur v rozhovore pre Auto Motor und Sport priznal, že Hamiltonova diskvalifikácia zaskočila celý tím a zviedla ho na scestie. “McLaren má ohromujúci manažment pneumatík, najmä na vode a v horúcich podmienkach,” pustil sa do vysvetľovania, prečo Ferrari tak stráca na McLaren.
“A diskvalifikácie nás vyviedli z rytmu. Z hľadiska svetlej výšky sme si museli nechávať väčšiu rezervu,” otvorene pokračoval francúzsky manažér. “Ako všetci vieme, tieto autá sú extrémne citlivé na svetlú výšku. Každý milimeter znamená jedno miesto na rošte. Ak nemáte plne pod kontrolou svetlú výšku auta, vplýva to na konkurencieschopnosť monopostu.”
Nové zadné zavesenie má stabilizovať zadnú časť monopostu a do istej miery zmierniť predklon a záklon, čo takisto vedie k opotrebovaniu dosky podlahy. Ferrari však tento problém nedokázalo vyriešiť dostatočne rýchlo. “Aby ste to vyriešili, prestávate sa koncentrovať na iné veci, na prípravu pneumatík v kvalifikácii, na výjazdové kolá a podobne.”
Až v posledných týždňoch sa Ferrari postupne vracalo na správnu koľaj, no McLaren si za ten čas stihol vytvoriť taký veľký náskok, že nikto iný už nemá šancu. “V priebehu posledných troch alebo štyroch víkendov sme dokázali stratu zmenšiť na dve desatiny. V úvode sezóny sme mali veľké problémy s ovládaním auta na trati. Mali sme problémy s kvalitou jazdy, potom prišli diskvalifikácie. Trochu sme stratili kurz.”
“Veľa vecí závisí od detailov. Dobrým príkladom je kvalifikácia v Budapešti. Ak sa koncentrujete na nesprávne veci, okamžite stratíte pôdu pod nohami. Keby bol Charles o dve desatiny pomalší, namiesto prvej priečky by obsadil šiestu. Je veľmi ťažké v každom momente vedieť, čo je podstatné, aby ste boli rýchli,” podotkol Vasseur.
V ére prísavného efektu nie je najdôležitejšie mať maximum prítlaku, ale mať maximum tzv. využiteľného prítlaku. Adrian Newey pracuje s touto filozofiou už dlhé roky a preto v roku 2022 nezostal zaskočený, ale súperi Red Bullu museli riešiť problémy s poskakovaním. Tie sú do veľkej miery minulosťou, ale inžinieri musia pri vylepšovaní komponentov stále myslieť na to, že najdôležitejšie je vyváženie auta.
“Všetko sa točí okolo stability aerodynamickej platformy. V priebehu posledných dvoch rokov sme sa koncentrovali viac na jazdné vlastnosti a predvídateľné správanie než na čistý prítlak,” potvrdil Vasseur. “Chcete totiž eliminovať výkyvy v miere generovaného prítlaku, keď sa kolesá točia, keď sa auto nakláňa do strany alebo dopredu.”
“Od roku 2023 sme v tomto smere spravili najväčší krok vpred práve vlani v Monze. Odvtedy jazdci dokázali z nášho balíčka vyžmýkať viac. Ak si nie sú istí tým, ako sa auto zachová, jazdia príliš nízko pod limitom,” opisuje akýsi “strach” jazdcov, ktorí si musia nechávať väčšiu rezervu.
Ferrari verí, že nové zadné zavesenie pomôže stajni získať cenné desatiny. Výhodu však majú tie tímy, ktoré podobné riešenie na stabilizovanie zadnej časti auta predstavili už dávno. “Pre nás je to krok vpred, no bol by som rád, keby sme ho mali skôr. Keď však predstavujete takéto rozsiahle zmeny uprostred sezóny, nikdy nie sú také efektívne, ako keď ich plánujete od začiatku.”
“Zaplatíte za ne vyššou hmotnosťou, stratami v oblasti aerodynamiky a zmenami v jazdných charakteristikách. My sme naše auto stavali pre iný typ zavesenia. Keď sme nové zadné závesy priniesli do Spa, bol som nervózny, bol to predsa šprintový víkend. V obmedzenom čase sme museli vyskúšať všetky pneumatikové zmesi. Nezostávalo nám veľa času na testovanie závesov. Nakoniec to dobre dopadlo a šprint sme využili ako test,” prezradil šéf talianskej stajne.
Počas letnej prestávky budú mať inžinieri dostatok času pozrieť sa na nazbierané dáta a pred dvojičkou v Holandsku a Taliansku vyladiť nastavenia monopostu. Uvidíme výraznejší posun vpred? To sa dozvieme už o týždeň.
- Značky
- Ferrari
- Frédéric Vasseur