logo F1online.skF1online.sk

Hamilton nemá problémy s prísavným efektom, podcenili sme jeho adaptáciu, hovorí Vasseur

Lewis Hamilton
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 11:45

Po rokoch absolútnej dominancie Mercedesu prišla zmena pravidiel a s ňou sa vytratili aj výnimočné výkony Lewisa Hamiltona. Sedemnásobnému šampiónovi podľa Tota Wolffa skrátka nesadli monoposty s prísavným efektom. Frédéric Vasseur s tým však celkom nesúhlasí a tvrdí, že v tejto sezóne zohrali dôležitejšiu úlohu iné okolnosti.

Každý pilot má svoj jazdecký štýl, ktorému môže dokonale sedieť jedna generácia monopostov. Sebastian Vettel takto vyšperkoval svoju jazdu v aute s fúkaným difúzorom, no keď sa táto éra skončila, nemecký šampión už nepredvádzal také výkony ako kedysi a fanúšikovia si z neho začali robiť posmešky za jeho pravidelné piruety.

Lewis Hamilton má podobné problémy od roku 2022. Autá sú na jednej strane chronicky nedotáčavé a je problém dosiahnuť v apexe zákruty dostatočnú rotáciu. Britský pretekár v minulosti získaval čas neskorým brzdením a následným ostrým zrotovaním auta. Cez zákruty zvykol prechádzať v tvare písmena V, no súčasným autám viac vyhovuje citlivejší prístup, o čosi skoršie brzdenie a zachovanie hybnosti v zákrute tak, že monopost ňou prejde v tvare písmena U.

Keď boli Hamilton s Russellom tímovými kolegami, mladší z dvojice získaval čas na skúsenejšieho kolegu práve tak, že brzdil o čosi skôr ako Hamilton, ale zatáčať začal oveľa neskôr, čím si do zákruty preniesol viac rýchlosti. Hamilton zas brzdil neskôr a prakticky okamžite začal zatáčať, čo však viedlo k pretáčavým šmykom.

“Lewis má ešte vo Formule 1 nevybavené účty,” povedal Toto Wolff po poslednom víkende, keď sa ho novinári spýtali na Hamiltonovu ostrú sebakritiku. Mercedes v rámci poslednej sady pravidiel od roku 2022 nepodával uspokojivé výkony. Nikdy sme neboli spokojní s autom s prísavným efektom a ovplyvňovalo to aj jeho. Možno to súvisí s jeho jazdeckým štýlom.”

Podľa Frédérica Vasseura je to však len zdanie. Nemecký magazín Auto Motor und Sport sa ho spýtal na to, či Hamiltonovým súperom v tejto “vojne” je prísavný efekt. “Nemyslím si to. Možno, keby auto stále poskakovalo, ale aj keď sme neustále na hranici poskakovania, teraz to máme do istej miery pod kontrolou.”

Hamiltonova strata v jazdeckom šampionáte sa dá vysvetliť inak, myslí si šéf Ferrari. “Veľakrát to bolo o okolnostiach,” pomenúva jeden z dôvodov, “a Lewis mal v poslednej dobe o čosi častejšie smolu. V Budapešti bol v Q1 pred Charlesom a v Q2 bol len o desatinu pomalší. Od postupu ho delilo 15 tisícin sekundy. Nakoniec jeden náš pilot obsadil prvé miesto, ten druhý skončil dvanásty. Samozrejme, vyzerá to hlúpo, no nechýbalo veľa, aby obaja naši piloti obsadili jedenáste a dvanáste miesto.”

Druhým faktorom je prestup medzi tímami. Vasseur pripustil, že vo Ferrari nerátali s takým dlhým adaptačným obdobím. “Musíme uznať, čím myslím seba a Lewisa, že sme podcenili prestup do iného prostredia. On strávil osemnásť rokov s tým istým tímom, ak môžem McLaren a Mercedes nazvať jeho domovom. Bol to anglický tím a motor zostal rovnaký.”

“Existuje však oveľa väčší rozdiel medzi Ferrari a Mercedesom než medzi Mercedesom a McLarenom. Keď Lewis prišiel do Ferrari, naivne sme si mysleli, že všetko bude mať pod kontrolou. On však nie je ako Carlos Sainz, ktorý každých pár rokov zmení tím a už dobre pozná celý tento proces. Lewisovi trvalo štyri až päť pretekov, kým túto situáciu dostal pod kontrolu. Od VC Kanady sa však vracia na správnu koľaj,” skonštatoval Vasseur.

Súvisiace články

Diskusia