logo F1online.skF1online.sk

Belgické víťazstvo patrí Oscarovi Piastrimu. Norris opäť zbieral chyby

Oscar Piastri
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala27. 7. 2025

Veľká cena Belgicka začala s 80-minútovým oneskorením. Ardenské počasie opäť potrápilo riaditeľstvo pretekov i fanúšikov. Preteky sa napokon odjazdili v celej dĺžke, ale fanúšikovia sa za odmenu nedočkali najvzrušujúcejších pretekov v roku. Manéver Oscara Piastriho na Landa Norrisa v prvom kole sa ukázal ako kľúčový okamih Veľkej ceny Belgicka 2025.

Dlhé belgické popoludnie začalo už v zahrievacom kole, do ktorého viedol pole safety car a už v jeho priebehu riaditeľstvo pretekov vyvesilo červené vlajky. Bolo to zvláštne, pretože práve v tej chvíli nepršalo, tak prečo neskúsiť aspoň pár kôl za safety carom, odhrnúť väčšiu časť vody a pustiť sa do akcie?

Nuž, ak nemáme zodpovednosť za život a zdravie ako riaditeľ pretekov Rui Marques, tak sa nám to ľahko hovorí. Portugalčan si zvolil bezpečnejšiu možnosť a rozhodol sa počkať na umúdrenie počasia. Čakalo sa viac ako hodinu, keď konečne prišla správa, že preteky odštartujú s 80-minútovým omeškaním o 16:20.

Prvé štyri kolá sme absolvovali za safety carom – podľa nejedného úplne zbytočne pri pohľade na slnečné počasie a osychajúcu trať – a po nich nasledovalo rozhodnutie, že prebehne letmý štart, čo len zvýšilo frustráciu netrpezlivých fanúšikov. Piastri sa okamžite vrhol do útoku a na rovinke Kemmel sa prehnal do čela. Norris reštart nezvládol.

V 6. kole predviedol druhý úspešný predbiehací manéver dňa George Russell, ktorý sa posunul pred Alexa Albona na piate miesto. Ofenzívne naladený bol aj štvrtý Verstappen, ktorý sa priblížil k tretiemu Leclercovi aj vďaka jeho chybe v prostrednom sektore.

Charles s užším zadným krídlom začal strácať na McLareny. Na vode sa však cítil veľmi dobre jeho tímový kolega Lewis Hamilton, ktorý v úvodných kolách rýchlo postupoval vpred. Pohľad na sedemnásobného majstra sveta bol v úvode vskutku úchvatný. Po jednom predbehol Sainza, Colapinta, Hülkenberga a Gaslyho v priebehu troch kôl.

Medzitým sa stupňovalo trápenie Leclerca, ktorý poriadne zdržiaval Verstappena. V 11. kole sa Holanďan dočkal ďalšej chyby, ktorú pilot Ferrari urobil v zákrute La Source, ale tenké zadné krídlo a maximálka Ferrari na rovinke Kemmel mu ju pomohli napraviť. „Neviem, či je to úroveň prítlaku, ale moje pneumatiky sú zničené,“ poznamenal Monačan do vysielačky.

Prezúvanie na sliky

V tomto období sa nezadržateľne začalo blížiť prezutie na sliky. Ako prvé „stlačilo spúšť“ Ferrari s Hamiltonom, ktorý zastavil na konci 11. kola. Nasledovali ho Gasly, Hülkenberg a Alonso. Na konci 12. kola zastavili Piastri, Leclerc, Verstappen, Russell a mnohí ďalší. Presne v tom čase riaditeľstvo pretekov aktivovalo DRS.

Okrem Norrisa nasadili všetci piloti stredne tvrdé pneumatiky. Lando siahol po alternatívnej stratégii, obul hardy a pokúsil sa dôjsť do cieľa bez ďalšej zastávky. Ferrari s Hamiltonom neuveriteľne zarobilo na správnom načasovaní. Hamilton prišiel k mechanikom ako prvý a poskočil na siedme miesto – iba päť sekúnd za tímového kolegu.

Postupom kôl sa začalo ukazovať, že zastaviť nemieni nikto. Piloti McLarenu tak na čele rozohrali šachovú partiu so šetrením pneumatík. Oveľa viac akcie neprinieslo ani dianie za nimi. Ako sme zistili už v minulosti, v Spa sa s týmito monopostami ťažko predbieha. Tempo Ferrari bolo na suchu oveľa lepšie ako na vode a keď Leclerc ubránil svoju pozíciu v daždi, zastavil v správny čas a na suchu malo jeho Ferrari dostatočné tempo, tak si s prehľadom kontroloval tretie miesto.

Boje sa v tejto chvíli odohrávali hlavne v okolí bezvýznamného pätnásteho miesta. V poli sa objavilo niekoľko „pojazdných šikán“, napríklad ôsmy Lawson alebo jedenásty Gasly, ktorí bránili v postupe očividne rýchlejším jazdcom za sebou.

Niektorí jazdci zo zadných pozícií sa pokúsili o druhú zastávku v boxoch, ale bol to skôr taký výkrik do tmy. K mechanikom zamieril aj desiaty Hülkenberg ako prvý z najlepšej desiatky. Bola to však absolútna hlúposť. Nico spadol z bodovanej desiatej priečky na štrnástu a jeho postup bol značne kostrbatý. Okrem toho, musel prekonať DRS vláčik za Gaslym, v ktorom sa zoradili Cunoda a Bearman.

Norrisa opäť zradila psychika

Druhý Norris sa doťahoval na Piastriho, ale nedoťahoval sa dostatočne rýchlo. Ako sa ukázalo, dve chyby, jedna v zákrute Pouhon a druhá v La Source, boli absolútne kľúčové. Lando pridal tretiu v predposlednom kole a definitívne pochoval svoje šance na víťazstvo. Oscar Piastri bol opäť spoľahlivý a bezchybný. Neštartoval z pole position, ale nakoniec ju nepotreboval. O víťazovi Veľkej ceny Belgicka totiž rozhodli predovšetkým tri zbytočné jazdecké chyby jeho tímového kolegu. Piastri tak navýšil svoj náskok na čele šampionátu na 16 bodov.

Tretí skončil po ďalšom skvelom výkone Charles Leclerc, ktorý si zubami-nechtami podržal tretie miesto na vode a na suchu malo jeho Ferrari dostatočné tempo na odrazenie štvrtého Maxa Verstappena.

Bodovanú desiatku doplnili Russell, Albon, Hamilton, Lawson, Bortoleto a Gasly, ktorému daroval desiate miesto hlúpou chybou Sauber. Na tomto mieste je vhodné pripomenúť, že okrem Mattiu Binotta dnes pracuje pre tím aj jeho bývalý stratég z Ferrari. Namiesto Hülkenberga si tak odniesol posledný bod Gasly, ktorý za sebou celé preteky zdržiaval Bearmana s Cunodom.

Budúci týždeň sa vraciame do akcie. Na programe je Veľká cena Maďarska.

Preteky - VC Belgicka 2025

logo McLaren
Lando Norris
logo McLaren
Oscar Piastri
logo Ferrari
Charles Leclerc
PilotTímČasKoláGridNaj. koloBody
1.
Oscar Piastri
McLaren442.1:45,70625
2.
Lando Norris
McLaren+3,415441.1:45,25718
3.
Charles Leclerc
Ferrari+20,185443.1:46,17415
4.
Max Verstappen
Red Bull+21,731444.1:46,09612
5.
George Russell
Mercedes+34,863446.1:46,56610
6.
Alex Albon
Williams+39,926445.1:46,8138
7.
Lewis Hamilton
Ferrari+40,6794416.1:46,5346
8.
Liam Lawson
Racing Bulls+52,033449.1:46,6494
9.
Gabriel Bortoleto
Stake+56,4344410.1:46,9662
10.
Pierre Gasly
Alpine+1:12,7144413.1:47,1771
11.
Oliver Bearman
Haas+1:13,1454412.1:46,709
12.
Nico Hülkenberg
Stake+1:13,6284414.1:45,068
13.
Júki Cunoda
Red Bull+1:15,295447.1:47,241
14.
Lance Stroll
Aston Martin+1:19,8314420.1:47,212
15.
Esteban Ocon
Haas+1:26,0634411.1:46,744
16.
Kimi Antonelli
Mercedes+1:26,7214418.1:44,861
17.
Fernando Alonso
Aston Martin+1:27,9244419.1:45,849
18.
Carlos Sainz
Williams+1:32,0244415.1:46,073
19.
Franco Colapinto
Alpine+1:35,2504417.1:46,104
20.
Isack Hadjar
Racing Bulls+1 kolo448.1:47,667

Súvisiace články

Diskusia