logo F1online.skF1online.sk

Alonso má návrh, ako vyriešiť problémy F1 v daždi. Háčikom sú peniaze

Lando Norris a Oscar Piastri
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala31. 7. 2025

Nová generácia fanúšikov, ktorá začala sledovať Formulu 1 v ére Drive to Survive, už ani nezažila skutočne mokré podmienky. Takzvané “monzúnky” z dielne Pirelli sú len do počtu, no problém nie je len v nich, ale najmä v súčasných autách a nízkej viditeľnosti. Fernando Alonso má jeden návrh, ktorý by mohol pomôcť.

Keď predpoveď počasia avizuje vyššiu pravdepodobnosť zrážok, fanúšikovia už vedia, že si v nedeľu popoludní nemajú robiť žiadny ďalší program. S dažďom sa totiž už takmer vždy spájajú prerušenia, odklady štartu či červené vlajky. Z pohľadu fanúšikov je to frustrujúce, ale Formula 1 nemá pripravené žiadne riešenie, ako umožniť jazdcom bezpečnejšiu jazdu v daždi.

Kedysi bol problémom aquaplaning, no tento pojem sa z Formuly 1 vytráca. Jazdiť sa totiž prestáva dávno predtým, ako by jazdci museli nasadiť modré pneumatiky do hustého dažďa a autám by hrozil aquaplaning. Problémom je spomínaná viditeľnosť.

Viditeľnosť čiastočne znižuje vodná triešť z pneumatík, no ako ukázali snahy FIA s nasadením krytov kolies, jej podiel je pomerne malý. Oveľa významnejším činiteľom sú súčasné autá s prísavným efektom, ktoré z vody na trati vytvárajú jemnú, ale hustú hmlu.

Testov krytov kolies (Formu1a.uno)

Podľa Fernanda Alonsa ide o akési vyvrcholenie vývojového trendu, ktorý sa začal v roku 2017 predstavením širších monopostov a pneumatík — čím je monopost širší a čím širšie má pneumatiky, tým viac vody rozptýli do vzduchu za sebou.

“Myslím si, že od roku 2017, zavedenia nových pravidiel a širších pneumatík je viditeľnosť horšia,” povedal Fernando Alonso pred VC Maďarska. “Je to však ťažká téma. Všetci chceme pretekať, ale nemôžete pretekať osamote. Ak ste v skupine áut, nič nevidíte. Žiaľ, najmä v Spa sme zažili veľké nehody pri slabej viditeľnosti.”

“Chceme byť odvážni, všetci chceme pretekať a fanúšikovia doma to chcú tiež. Keď však dôjde k nejakej nehode, môžeme už len spomínať. Nie je nič zlé na tom počkať ďalšiu polhodinu. Takto to skrátka je,” uvedomuje si dvojnásobný šampión, ktorý zažil aj oveľa silnejší lejak ako pred týždňom v Belgicku. Spomínate si napríklad na VC Malajzie 2009?

Zachránili by F1 pórovité asfaltové zmesi?

Oslabenie prísavného efektu, ktorého sa dočkáme v roku 2026, by čiastočne mohlo pomôcť, ale podľa Alonsa by stálo za to pozrieť sa na ešte ďalšiu inováciu. “Pravdepodobne sa asfalt na okruhoch líši od toho, na akom sme jazdili v minulosti. Pretekali sme totiž vo veľkej vode v Sepangu a vždy to bolo v pohode.”

“Táto nová generácia asfaltu je veľmi tmavá, na suchu ponúka veľké množstvo priľnavosti, ale keď je mokrá, pripomína zrkadlo. Áno, s viditeľnosťou to nie je dobré, ale neviem, čo by sme mohli spraviť a ako by pneumatiky zvládli taký drsný asfalt,” poukazuje na potenciálne riešenie.

Tentoraz by sa Formula 1 mohla inšpirovať v bežnej premávke. “Veľakrát som povedal, že na niektorých diaľniciach nie je žiadna triešť. Ak by sme tento asfalt nasadili na všetkých okruhoch, nemali by sme žiadnu hmlu.”

Alonso svojimi slovami naráža na špeciálne zmesi asfaltu s vysokou mierou pórovitosti, cez ktoré voda rýchlo pretečie. Ak by sa nedržala na trati, ako je to na súčasnom povrchu, autá by vo vzduchu rozptyľovali oveľa menej vody.

Peniaze, peniaze, peniaze…

Nie je to však také jednoduché. Najväčším problémom sú totiž peniaze. Takéto zmesi sú oveľa drahšie ako štandardne využívaný asfalt, ktorý vidíme na pretekárskych okruhoch. Nuž a nie je to jediný háčik.

Ako už Fernando Alonso naznačil, Pirelli by zrejme muselo namiešať celkom nové zmesi pneumatík, ktoré by boli odolnejšie a vydržali by na veľmi drsnom asfalte. “V suchých podmienkach by sme asi mali obrovskú degradáciu, no mohli by sme sa od toho odraziť ako od štartového bodu.”

Podobne pórovitý asfalt má, paradoxne, okruh v Bahrajne, ktorý je známy vysokou drsnosťou a degradáciou pneumatík. Jediná škoda je, že mokré preteky v Bahrajne sú skôr raritou.

Ak by sa Formula 1 rozhodla prejsť na nový povrch, všetko by musela skoordinovať s dodávateľom pneumatík aj samotnými okruhmi, čo by bola veľmi nákladná operácia. Jej príprava by si okrem toho vyžiadala niekoľko rokov.

Carlos Sainz so svojím krajanom súhlasí v tom, že sa treba nad takýmto riešením zamyslieť. “Vždy som si hovoril, že Formula 1 by mala byť inovatívna a skúsiť aj niečo iné,” skonštatoval šéf Asociácie jazdcov veľkých cien GPDA. “Myslím, že existujú isté typy asfaltu, na ktorých by nevznikala vodná triešť, keby ste ho položili na rovinky. Existujú, ale väčšina okruhov ich nemá. V konečnom dôsledku je však najväčším problémom viditeľnosť, tá nám bráni pretekať.”

Presne to bolo dôvodom odkladu štartu aj pred týždňom v Belgicku. Riaditeľstvo pretekov v piatok informovalo tímy, že bude voliť opatrnejší prístup vzhľadom na nehodu Isacka Hadjara a Kimiho Antonelliho z VC Veľkej Británie. Na divákov sa však opäť zabudlo.

“Možno sme to mohli lepšie odkomunikovať, alebo o tom mali informovať fanúšikov a svet. Každý mohol byť v lepšom obraze, čo sa deje,” podotkol Sainz. “Ja chápem ich konzervatívny prístup, aj keď ako pilot by som bol rád, keby sme pretekali o čosi skôr.”

Súvisiace články

Diskusia