logo F1online.sk

Red Bull finalizuje dohodu s Hondou, na zmrazenie pravidiel sa čaká

Honda, ilustračné
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 1. 2021

Jedna z najdôležitejších tém úvodu roka 2021, prevzatie duševného vlastníctva Hondy a zmrazenie vývoja motorov. Red Bull rozohral na šachovnici Formuly 1 partiu, z ktorej sa snaží vyjsť čo najlepšie. Dobrou správou pre stajňu z Milton Keynes je, že dohoda s japonskou automobilkou napreduje, čaká sa však na rozhodnutie o zmrazení vývoja, ktoré ešte hotové nie je.

Odchod Hondy z Formuly 1 zanechal jej zákazníkov, Red Bull a AlphaTauri, bez pohonných jednotiek. Rok 2021 bude pre japonskú automobilku posledným a od roku 2022 si Red Bull bude musieť poradiť inak. Padlo rozhodnutie prevziať duševné vlastníctvo Hondy a motory pripravovať v továrni v Milton Keynes, možno s podporou tretej strany. Aj sám Masaši Jamamoto médiám povedal, že tento scenár je realistický a portál The Race uviedol, že dohoda medzi Red Bullom a Hondou je momentálne vo svojej finálnej fáze.

Tím však nemá kapacity ani prostriedky, aby vo vývoji pokračoval, architektúra motora navyše bola pred touto sezónou dosť významne prepracovaná. Red Bull sa preto sa snaží presadiť zmrazenie vývoja pohonných jednotiek. Na to však potrebuje podporu zo strany súperov. Podľa súčasných pravidiel má zmrazenie prísť až pred štartom sezóny 2023, čo by Mercedesu, Ferrari a Renaultu určite stačilo na zisk významnej výkonnostnej výhody. Red Bull preto začal vyjednávať o posunutí zmrazenia o rok skôr.

Napriek výzvam Hornera a spol., že dohoda musí byť hotová do konca roka 2020 a napriek vyhrážkam o odchode z Formuly 1, rokovania prebiehajú aj v roku 2021. Podľa informácií portálu The Race minimálne dve zúčastnené strany veria, že dohoda o zmrazení je blízko.

Dôvodom oneskorenia je samozrejme komplexnosť problému. Súperi sú otvorení kompromisom a sú ochotní vyhovieť Red Bullu, no každý z nich má inú predstavu o podobe zmrazenia.

Jediným, kto bol spočiatku ochotný na zmrazenie pristúpiť, bol Mercedes, kým Ferrari a Renault boli zásadne proti. V Maranelle sa sprvu zasadzovali za to, aby sa radšej urýchlili nové motorové pravidlá a vstúpili do platnosti skôr, než v roku 2026. Ferrari vraj nakoniec ustúpilo a je ochotné pristúpiť na zmrazenie v prípade, že sa všetky pohonné jednotky vyrovnajú na jednej čiare, teda zavedenie tzv. balance of performance. To je pochopiteľné, keďže Ferrari v minulom roku stratilo svoju motorovú výhodu a momentálne je po stránke výkonu vzadu. Vyrovnanie všetkých pohonných jednotiek mu samozrejme vyhovuje a tento návrh podporuje (opäť z pochopiteľných dôvodov) i Red Bull.

Proti tomuto scenáru však vehementne protestujú Mercedes a Renault, podľa ktorých je balance of performace nadbytočná, keďže podľa ich názoru sa výkonnostné rozdiely medzi motormi už aj tak uzavreli.

Aj keď sa proces hľadania kompromisu natiahol do nového roka a aj keď sú pozície a záujmy tímov rozličné, podľa The Race sa rokovania blížia do finále. To isté platí o rokovaniach medzi Red Bullom a Hondou, ktorí vraj čakajú už len na potvrdenie zmien pravidiel v prospech zmrazenia.

Red Bull v rámci dohody prevezme časť zariadení Hondy priamo v Milton Keynes, takisto rozšíri vlastnú továreň a aj po roku 2021 s tímom zostanú niektorí pracovníci dodávateľa motorov.

Súvisiace články