F1 sa chystá do Thajska, v Kyalami štartuje rekonštrukcia s cieľom získať licenciu Grade 1


Pred niekoľkými dňami Formula 1 oficiálne oznámila podobu kalendára na rok 2026. Ten bude v podstate identický s tohtoročným. Na veľkú nevôľu mnohých fanúšikov je jedinou zmenou výmena tradičného okruhu v Imole za polomestskú trať v Madride. Akých ďalších zmien sa dočkáme v budúcnosti? Niečo načrtli posledné novinky.
Tento týždeň sa objavila informácia, že thajská vláda schválila tučný 1,2-miliardový šek s cieľom vybudovať okruh v hlavnom meste krajiny. Bangkok už dlhšie vedie pokročilé rokovania so Stefanom Domenicalim a zástupcami Liberty Media. V tejto chvíli všetko nasvedčuje tomu, že veľkej ceny v tejto novej destinácii by sme sa mohli dočkať v roku 2028.
„Vláda sa v priebehu rokovaní zaviazala vypracovať štúdiu o umiestnení okruhu, potrebných investíciách a celkovej uskutočniteľnosti podujatia,“ napísal portál The Race o plánoch Bangkoku.
„Na zasadnutí vlády 17. júna sa schválilo predloženie oficiálneho návrhu F1 na počiatočnú päťročnú zmluvu platnú od roku 2028 do roku 2033 na pouličnej trati v oblasti Chatuchak Park v Bangkoku, hlavnom meste Thajska,“ dodal The Race s tým, že vláda pre tento účel schválila rozpočet vo výške 40 miliárd bahtov, čo je asi 1,23 miliardy dolárov – suma viac ako dostatočná na to, aby to Thajčania mysleli vážne.
„Miestne médiá už predtým informovali, že thajská vláda podpísala s F1 memorandum o porozumení. Zámerom je, aby preteky financoval súkromný sektor, pričom štátne peniaze by mali slúžiť ako záloha,“ uvádza The Race.
Samozrejme, Thajsko si od pretekov sľubuje zvýšenie príjmov z cestovného ruchu, z ktorých krajina žije. Očakáva sa, že podujatie vygeneruje obrat 14 miliárd bahtov ročne, 1,4 miliardy daňových príjmov a ďalších 7 miliárd na investíciách. Okrem toho projekt prinesie každoročne 8000 pracovných miest. Inými slovami, vláda si sľubuje úplné splatenie všetkých výdavkov, ktoré poskytne z verejných zdrojov.
Ľady sa pohli aj v Kyalami
Tento týždeň dorazili dôležité správy aj z juhoafrického okruhu Kyalami. Tunajším organizátorom akoby nebolo súdené vrátiť Formulu 1 na túto trať. Nie je to však nijak prekvapujúce, keďže aj s Kyalami sú, podobne ako s celou krajinou, spojené obrovské obvinenia z korupcie.
Formula 1 niekoľkokrát vyjadrila túžbu zorganizovať preteky v Afrike aj ochotu vrátiť sa do Kyalami. Liberty Media sa Afričanom núka ako na zlatom podnose, ale tí to zatiaľ nedokázali využiť. V prvom rade stále nezaistili najvyššiu licenciu Grade 1 pre africký okruh.
Iste, v posledných rokoch tu prebehlo niekoľko rekonštrukcií, ale žiadna z nich nebola dostatočne veľká, aby mu zaistila najvyššiu licenciu. To sa však teraz zmení. „Toto je historický okamih pre juhoafrický motoristický šport,“ povedal majiteľ okruhu Kyalami Toby Venter.
„Keď sme v roku 2014 získali okruh Kyalami, zaviazali sme sa, že ho obnovíme nielen ako miesto konania podujatí svetovej úrovne, ale tiež ako maják pre motoristický šport na celom africkom kontinente. Skutočnosť, že FIA akceptovala náš projekt, je významným krokom na našej ceste,“ dodal.
Rekonštrukcia sa sústredí na výbehové zóny, bariéry a bezpečnostné prvky, ktoré sú dôležité pre udelenie najvyššej licencie. Práce bude mať na starosti britská spoločnosť Apex Circuit Design, ktorá navrhla aj okruh v Miami. Najdôležitejšie však je, že krásne a historické usporiadanie tohto historického okruhu by malo zostať nezmenené.
Kyalami plánuje dokončiť rekonštrukciu v priebehu troch rokov. V oznámení sa okrem iného uvádza, že „vybrané práce sa budú realizovať v závislosti od úspechu snáh o umiestnenie Južnej Afriky do kalendára a okruhu Kyalami ako preferovaného miesta konania“.