logo F1online.skF1online.sk

Kyalami vs. Kapské Mesto: O mieste konania veľkej ceny rozhodne vláda

Kapské Mesto
© X/motorsport
Branislav Ježík
Branislav Ježík20. 7. 2025

Zdá sa, že preteky na africkom kontinente sú len otázkou času. Už dlhšie je známe, že najväčšími favoritmi sú Juhoafrická republika a Rwanda. Formula 1 potvrdila, že Veľká cena Holandska po sezóne 2026 vypadne z kalendára, čo vytvára potenciálnu príležitosť pre nové preteky už v roku 2027.

V Juhoafrickej republike v období rastúcej celosvetovej popularity Formuly 1 nechcú ostať bokom a plány na oživenie veľkej ceny majú podporu spolkovej vlády.

Minister športu, umenia a kultúry Gayton McKenzie je silným zástancom návratu monopostov F1 do Južnej Afriky, pričom sám dohliada na výberové konanie zahájené začiatkom tohto roka s cieľom nájsť najlepšieho promotéra. Víťaz by mal na obdobie desiatich rokov získať prostriedky z verejných zdrojov na organizáciu veľkej ceny.

Už od začiatku tendra bolo jasné, že rozhodovať sa bude medzi tradičným ikonickým okruhom Kyalami a novým návrhom mestského okruhu v Kapskom Meste. Obaja kandidáti nenechávajú nič na náhodu. Spolková vláda Gautengu usilovne presadzuje návrat do historického Kyalami, zatiaľ čo Západné Kapsko si myslí, že Veľká cena F1 v Kapskom Meste bude vďaka malebnej scenérii na pobreží Atlantiku veľkolepejšia.

Čo sa týka organizovania motoristických podujatí, nejde o úplných nováčikov. V priebehu rokov Kyalami hostilo celkovo 21 veľkých cien, ale po svetovej finančnej kríze v roku 2008 okruhu reálne hrozil osud trate Jacarepaguá v Riu. Areál bol v júli 2014 daný do aukcie a po necelých dvoch minútach dražby ho kúpil predseda predstavenstva spoločnosti Porsche South Africa Toby Venter. Už v nasledujúcom roku prebehla najrozsiahlejšia modernizácia v histórii okruhu.

Po nej však Kyalami dostalo len licenciu 2. stupňa. Aj preto v polovici tohto roka boli predstavené plány na úpravy okruhu, ktoré boli pripravené v spolupráci s britskou kanceláriou Apex Circuit Design. Tá stojí aj za dizajnom okruhu v Miami a poslednými úpravami v Silverstone.

Modernizácia je zameraná hlavne na bezpečnostné prvky ako únikové zóny a bariéry. „Z inžinierskeho hľadiska sa jedná len o mierne úpravy, ktoré ale posunú súčasné výborné štandardy okruhu na úroveň požadovanú pre licenciu 1. stupňa,“ povedal Clive Bowen, zakladateľ spoločnosti Apex pri prezentácii zmien verejnosti.

Na druhej strane Kapské Mesto je fascinujúcou metropolou, ktorá ponúka pestrý mix prírody, kultúry, histórie a dobrodružstva. S myšlienkou usporiadať veľkú cenu sa tu zaoberajú už posledné dve desaťročia. Na ich čele stojí Igshaan Amlay, ktorý sa už v roku 2011 stretol s Hermannom Tilkem a neskôr pre svoj projekt získal aj podporu Bernieho Ecclestona.

Všetko napokon stroskotalo na peniazoch, keď sa nepodarilo získať podporu miestnej vlády. Igshaan Amlay teraz cíti, že nastal správny čas na to, aby si konečne splnil svoj sen, keďže popularita F1 narástla na novú úroveň. „Nikdy sme sa nevyhýbali kritike. Kedykoľvek nás ľudia kritizovali, pozreli sme sa na to a urobili sme niekoľko zmien,” dodal. „Keď sme v roku 2016 predložili tento projekt, mali sme potvrdený záujem od rôznych sponzorov a investorov. Veľkým problémom, ktorý sme mali, bolo, že sme nezískali podporu vlády. Teraz je tu však veľký tlak a máme obrovskú podporu mladej generácie, ktorá sleduje Formulu 1.”

Keď v sezóne 2023 séria Formuly E navštívila Kapské Mesto, preteky boli jazdcami aj fanúšikmi zvolené za najlepšie v roku. Okruh využíval cesty vedúce okolo štadióna DHL, ktorý bol pôvodne postavený pre majstrovstvá sveta vo futbale v roku 2010.

Vysokorýchlostné usporiadanie sa ukázalo ako veľkolepé, ale víkend sa nezaobišiel bez drám. Najskôr padlo rozhodnutie odstrániť šikanu medzi 8. a 9. zákrutou. Okrem toho sa vyskytli problémy aj s dosť hrboľatým povrchom trate a tím Mahindra dokonca stiahol svoje autá z pretekov kvôli problémom s odpružením.

Trať pre veľkú cenu mala pôvodne vychádzať z okruhu pre Formulu E, pričom sa mal využiť prechod cez futbalový štadión, podobne ako je tomu v Mexico City. To by umožnilo prístup pre ďalších 70 000 divákov.

Ako však vysvetľuje Igshaan Amlay: „Po konzultácii s projektantmi nám bolo odporučené vyhnúť sa tomuto riešeniu kvôli technickým prekážkam. Štadión bude aj tak naplno využitý: bude hostiť paddock a mediálne centrum, pričom sa využije existujúca infraštruktúra z majstrovstiev sveta.“ Domáci sa napokon inšpirovali iným štadiónovým riešením zo západnej pologule – okruhom pri štadióne Hard Rock v Miami.

Autorom nového návrhu je Carsten Tilke. Mestská trať by mala byť dlhá 5,7 km. Jazdiť by sa malo proti smeru hodinových ručičiek po nábreží okolo prístavu a ďalej okolo rozsiahleho Urban Parku s rozlohou 12,3 hektára, ktorý je srdcom obľúbenej rekreačnej štvrte Green Point. V parku sa nachádzajú jazierka, bežecké trasy, bludisko zo živého plota a botanická záhrada. Aby toho nebolo málo, veľká cena by sa mala odohrávať na prírodnom pozadí ostrova Robben a Stolovej hory s najvyšším vrcholom vo výške 1086 metrov nad morom.

Projekt sa zameriava na sezónu 2028, pričom rozhodnutie o určení miesta pretekov sa očakáva už čoskoro. Oba okruhy majú svoje čaro – jeden je futuristický, druhý ikonický. Zatiaľ čo Kyalami má bohatú históriu, technicky náročnú trať a za sebou silnú komunitu tradičných fanúšikov, Kapské Mesto boduje v atraktivite, turistickom potenciáli a kapacite.

Sám Amlay uznal konkurenciu s jej bohatým historickým dedičstvom, ale zároveň vyzdvihol dostupnosť Kapského Mesta: „Sme proti Kyalami, ktoré má bohatú históriu Formuly 1, takže ide o mestské preteky verzus účelovo vybudovaný okruh. Počkáme si, aké padne rozhodnutie. Tu by sme mohli pokojne ubytovať 250-tisíc ľudí, takže sme dostupnejší pre viac ľudí.”

Či už vláda podporí Kapské Mesto alebo Kyalami, vyhliadky na skutočný návrat Formuly 1 do Južnej Afriky sú stále nejasné. Víťazný promotér bude musieť presvedčiť Liberty Media, že spĺňa všetky kritériá, pričom Juhoafrická republika čelí konkurencii v súboji o miesto v kalendári s krajinami ako Thajsko, Rwanda a Južná Kórea. Otázniky sú aj nad tým, koľko financií sa na podujatie podarí získať súkromnými a verejnými prostriedkami, pričom potenciálni súkromní podporovatelia čakajú na rozhodnutie vlády.

Diskusia