logo F1online.skF1online.sk

Marko považuje penalizáciu za spravodlivú: Priznanie od Maxa neprichádza ľahko

Helmut Marko a Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 6. 2025

Red Bull v Španielsku krvácal po športovej aj komunikačnej stránke. Počínanie Maxa Verstappena opäť ukázalo, že každý génius má svoju odvrátenú stránku. V pondelok prišlo od holandského pretekára akési polovičaté ospravedlnenie, ale škody už boli napáchané a treba povedať, že nemalý podiel na nich mal aj samotný tím.

Do poruchy Kimiho Antonelliho a výjazdu bezpečnostného vozidla nám rakúsky tím predvádzal, prečo získal posledné štyri tituly. Monopost RB21 bol jediný, ktorý dokázal konkurovať McLarenom a s nemalým prispením Verstappenovej jazdeckej geniality držal lídra šampionátu v pozore.

V Red Bulle vedeli, že z hľadiska čistého tempa na McLaren nemajú, ale strategické oddelenie pripravilo odvážny plán, ktorý dostal Verstappena do dvoch sekúnd za Norrisa. Potom však prišiel safety car a dovtedy geniálny výkon celého Red Bullu s Maxom na čele sa začal rozpadať. Obuť tvrdé pneumatiky bola chyba, hoci vyvolaná túžbou Verstappena po čerstvých gumách, rada prepustiť pozíciu Russellovi bola ďalšia chyba v úsudku tímu a následná havária bola vyvrcholením série nesprávnych rozhodnutí celého tímu – opäť, s Verstappenom na čele.

„Žiaľ, na konci vyšiel safety car a narušil naše plány. Mali sme len tvrdé pneumatiky, ktoré boli očividne nesprávnou voľbou, najmä pre ich náročnú fázu zahrievania,“ priznal po pretekoch Helmut Marko.

Verstappenovi na týchto gumách po reštarte nevyšiel prejazd poslednou zákrutou a takmer vyletel z trate. Presne na to čakali Charles Leclerc a George Russell na mäkkých pneumatikách za ním. Prvý menovaný ho predbehol pomerne poľahky a druhý sa pred pilota Red Bullu pokúsil natlačiť v prvej zákrute.

„Povedal by som, že Leclerc na rovinke vrazil do Maxa. Potom došlo k tej situácii s Russellom. Treba povedať, že Max pozná pravidlá do detailov. Okamžite zahlásil, že Russell stratil kontrolu nad autom a preto musel ísť do únikovej zóny,“ povedal Marko pre rakúsku televíziu ServusTV.

„Diskutovali sme o tom interne a dospeli sme k záveru, že je to 50 na 50. Keďže k tomu došlo po reštarte, vplyv desaťsekundového trestu by bol oveľa tvrdší než uprostred pretekov. Max ho nechcel pustiť, ale takú dostal inštrukciu. Urobil to, aj keď proti tomu protestoval,“ skonštatoval Rakúšan.

Verstappen poslúchol, ale následne došlo k jednému z najzvláštnejších incidentov v Maxovej kariére, ktorý si po pretekoch nevedel vysvetliť ani poradca Red Bullu. „Telemetria jasne ukázala, že Max púšťal plyn. Všetci sme si mysleli, že Russella púšťa dopredu, ale odrazu znovu zrýchlil! Neviem, či to bola chyba v úsudku alebo čo mu bežalo hlavou. Samozrejme, v tej chvíli sa rozpútalo peklo,“ povedal Marko.

Komisári naparili Verstappenovi desaťsekundový trest a v tejto chvíli stále nevieme, a možno sa už ani nikdy nedozvieme, čo Maxovi bežalo hlavou v krátkych sekundách pred kolíziou. Ak sa snažil pustiť Russella len „pro forma“ a vzápätí si okamžite vziať pozíciu späť, tak takéto počínanie by mu pred komisármi určite neprešlo; ak sa ho snažil vyradiť z pretekov, tak by sa mal nad sebou vážne zamyslieť.

Ani Marko nevedel, čo mal Verstappen za lubom. V každom prípade, nevyzeralo to ako do hĺbky premyslené rozhodnutie a skôr sa zdalo, že išlo o impulzívne rozhodnutie v návale emócií. V každom prípade, dokonca aj poradca Red Bullu považoval desaťsekundový trest za spravodlivý, čo v rozhovore pre ServusTV aj priznal. Max následne v pondelok zverejnil na sociálnych sieťach príspevok, v ktorom uviedol, že si nepočínal korektne, hoci to nemožno považovať za otvorené ospravedlnenie. „Výber pneumatík na konci a niektoré manévre po reštarte safety caru ma naplnili frustráciou, čo viedlo k manévru, ktorý nebol správny a nemal sa stať,“ napísal Verstappen.

Stále je to však oveľa viac, než by sme od Maxa čakali. „Dostať z neho priznanie nie je jednoduché. Nezabudnite, že s Russellom už má drobný spor. Bol napálený. Keď je v takej nálade, najlepšie je nechať ho osamote,“ dodal Marko.

Súvisiace články

Diskusia