McLaren v strategickej bitke nezaváhal a Piastri zvíťazil. Verstappenovi tiekli nervy


Veľká cena Španielska bola po 90 percent svojej dĺžky strategickou bitkou. Red Bull s Verstappenom na čele sa pokúsil vyzrieť na McLaren a zvolil tri zastávky v boxoch, kým ostatní zvolili konzervatívnejší prístup a zastavili dvakrát. Skúsili to, ale nepodarilo sa to, pretože papájové monoposty opäť nemali konkurenciu. Bol to však záverečný safety car a nemalá kontroverzia, ktorá bude hlavnou témou po nedeľných pretekoch.
Red Bull nebol ďaleko od toho, aby strategicky prekvapil McLaren. Po posledných zastávkach v boxoch nebol Max vôbec ďaleko od útoku na Landa Norrisa. Keď to však v závere pre poruchu odstavil Andrea Kimi Antonelli, otvorilo sa celkom nové dejisko Veľkej ceny Španielska.
Sklad Red Bullu s pneumatikami sa vyprázdnil a Maxovi zostali len čerstvé hardy, kým všetci naokolo mali len trochu použité softy z kvalifikácie. To vyvolalo ďalšie zmeny v poradí a následne aj obrovskú kontroverziu.
Verstappen sa na štarte posunul na druhé miesto
Červené svetlá zhasli veľmi rýchlo a Oscar Piastri sa odpichol priam bleskovo, krásne si podržal vedenie a nechal chlapcov za sebou, nech si to rozdajú. Veľmi dobre sa, už tradične, odrazil aj Max Verstappen, ktorý v prvej zákrute z vonkajšej strany predbehol Landa Norrisa. Po prvom kole tak viedol Piastri pred Verstappenom a Norrisom.
Výborne vyštartovali aj piloti Ferrari, ktorí sa v úvodnej sekcii zákrut dostali pred oboch pilotov Mercedesu. Russell a Antonelli neumiestnili svoje monoposty na správne miesta a doplatili na to stratou pozícií na trati.
V ďalšom priebehu sa dianie na trati upokojilo. V horúčave a špinavom vzduchu sa našiel len jeden muž, ktorý mal rýchlostnú prevahu pred svojím súperom. Bol to Charles Leclerc. Ten v úvodných kolách zatlačil na Hamiltona a pokúšal sa dostať na štvrté miesto. Monacký pretekár sa dokázal držať aj v špinavom vzduchu, takže zjavne mal nemalú rýchlostnú prevahu. Ferrari však sprvu nezasiahlo, čo dosť rozladilo Nica Rosberga v komentátorskej kabíne, ktorý vyzýval Scuderiu, nech pristúpi k tímovej réžii.
Ferrari sa napokon rozhodlo a v úvode 10. kola poslali Leclerca dopredu. Monačan následne potvrdil správnosť tohto rozhodnutia, keď začal rýchlo naberať náskok na Hamiltona. Na jeho smolu v tej chvíli už strácal na tretieho Norrisa vyše päť sekúnd.
V 12. kole sa začali diať veci aj na čele. McLaren celkom zjavne lepšie pracoval s pneumatikami než Red Bull a v tejto chvíli sa druhého Verstappena zavesil tretí Norris. Prevaha papájového tímu bola viac ako očividná a Lando sa v úvode 13. kola dostal dopredu. Max sa na cieľovej rovinke ani nebránil. Verstappen to následne zabalil a zamieril do boxov na prvú zastávku.
Verstappen sa dočasne ujíma vedenia
V tomto období sa strategické tímy pustili do práce a začali povolávať svojich pilotov do boxov. Na konci 16. kola nasledoval Hamilton a kolo po ňom Leclerc. Mercedesy prišli k mechanikom v 19. a 20. kole, McLareny v 21. a 22. kole. Red Bullu sa skorou zastávkou podaril undercut na oba McLareny a Verstappen sa dočasne ujal vedenia. Tím mu obul mäkké pneumatiky, kým zvyšok poľa zvolil stredne tvrdé.
Verstappen nečakal na McLareny a nezvádzal s nimi súboje na trati. Na konci 30. kola – teda 36 kôl pred koncom – zamieril druhýkrát do boxov, obul stredne tvrdé pneumatiky a vrátil sa na trať tesne pred Lewisom Hamiltonom. Tým sa potvrdilo, že Red Bull si to v Španielsku naplánoval na tri zastávky v boxoch.
Max naďalej miešal kartami a aj inžinier Landa Norrisa upozornil, že stále pretekajú aj s ním. Verstappen v 37. kole zo 66 zaútočil na Leclerca a poľahky ho predbehol. V tej chvíli sa Norris nachádzal len o šesť sekúnd pred pilotom Red Bullu.
Prichádzajú záverečné zastávky v boxoch
Na konci 40. kola zastavil druhýkrát Charles Leclerc a obul druhú čerstvú sadu stredne tvrdých pneumatík. Tu mala nastúpiť Monačanova výhoda ďalšej sady čerstvých gúm, ktorú ostatní nemali. Zdalo sa však, že Ferrari nemalo tempo, aby ohrozilo McLareny či Red Bully pred sebou.
Po ňom nasledoval George Russell, ktorý sa pokúsil o undercut a obul softy. Hamilton zastavil na konci 46. kola a Scuderii zastávka nevyšla. Prezutie trvalo až 4,9 sekundy, ale v tom čase už dávno dostal undercut od Russella. Verstappen nasledoval na konci 47. kola a McLaren okamžite zareagoval. Norris zastavil hneď po ňom a na trať sa vrátil na druhom mieste s náskokom asi iba jednej sekundy na Verstappena. Piastri nasledoval kolo po Norrisovi, čím sa nám uzavreli stratégie tímov. Red Bull zastavil trikrát, McLaren, Ferrari a Mercedes dvakrát.
Čakali nás preteky do cieľa, ale McLaren rýchlo potvrdil svoju prevahu. Premávka bola poriadne hustá a Norris sa prebíjal poľom o kolo pomalších pretekárov práve vo chvíli, keď Bearman s Lawsonom bojovali ako o život o jedenáste miesto. Red Bull vyskúšal všetko a v skutočnosti bol minimálne k druhému miestu bližšie, než sa na prvý pohľad zdá. Bola to však „mission impossible“, pretože tento McLaren bol v Barcelone najrýchlejší.
Záverečný safety car
Zdalo sa, že týmto preteky skončia. V 55. kole však prišiel ďalší zvrat. Pre ďalšiu poruchu to odstavil Kimi Antonelli a vyslobodenie jeho monopostu vyžadovalo ťažkú mechanizáciu. Riaditeľstvo pretekov poslalo na trať safety car, čo vyvolalo reťazovú reakciu. Zastavili v podstate všetci.
Nastal aj zaujímavý strategický zvrat. Kým všetci nasadili mierne použité softy z kvalifikácie, sklad s pneumatikami Red Bullu sa vyprázdnil a v zásobe zostali len čerstvé hardy. Verstappen to nechápal a pýtal sa tímu, prečo obuli tvrdé pneumatiky. Odpoveď znela: „Bola to jediná možnosť.“
Poradie za safety carom v bodovanej desiatke bolo nasledovné: Piastri, Norris, Verstappen, Leclerc, Russell, Hamilton, Hadjar, Hülkenberg, Gasly a Lawson.
Reštart prišiel na konci 60. kola, čo znamenalo, že nás čakal šprint na šesť kôl. Max na tvrdých pneumatikách bol odsúdený do roly štatistu. Pilot Red Bullu takmer vyletel v poslednej zákrute a Leclerc sa poľahky dostal dopredu. V prvej zákrute sa do súboja natlačil aj Russell a Max musel využiť výjazdovú zónu.
Praskli Verstappenovi nervy?
Ďalší prepad štvornásobného šampióna sa však nekonal. Verstappen sa ocitol pod tlakom od Russella, ale dokázal sa udržať na štvrtom mieste. V dohre incidentu z prvej zákruty však tím povedal Maxovi, aby pilota Mercedesu pustil dopredu. Ten odmietal a protestoval a nasledoval absolútne bizarný incident v piatej zákrute. Zdalo sa, že Verstappen púšťa súpera dopredu, ale následne to poslal pred neho a prišla zrážka.
— f1videos (@Error20F1) June 1, 2025
Obaja v pretekoch pokračovali s Verstappenom na štvrtom mieste. Ten Russella následne opäť pustil, ale jeho počínanie nezostalo bez odozvy. Spolukomentátor na Sky Nico Rosberg okamžite prehlásil, že Max by mal byť za spôsobenie úmyselnej nehody diskvalifikovaný. Komisári neváhali a rýchlo mu udelili desaťsekundový trest, ktorý spôsobil jeho pád na desiate miesto.
To nám poriadne zatriaslo aj konečnými výsledkami. McLaren sa po ďalšom výbornom výkone teší z double s Piastrim na prvom a Norrisom na druhom mieste. Tretí skončil Charles Leclerc, ktorý podal vynikajúci výkon a tentoraz mu safety car zahral do karát. Štvrtý prišiel do cieľa George Russell, ktorý v Barcelone zažil ďalšiu epizódu svojej rivality s Verstappenom.
Samostatný odsek musíme vyhradiť Nicovi Hülkenbergovi, ktorý po štarte zo šestnásteho miesta skončil na neuveriteľnom piatom mieste a po reštarte dokonca predbehol na trati Lewisa Hamiltona. Sedemnásobný šampión skončil po tom všetkom šiesty. Za ním sa zoradili Hadjar, Gasly, Alonso a napokon Verstappen, ktorý po penalizácii získal len jeden bod.
Bola to poriadne kontroverzná veľká cena a hlavne o incidente Verstappena s Russellom sa ešte bude dlho hovoriť. Budeme veľmi zvedaví na bezprostredné reakcie. Pred nami je voľný víkend a môžu vychladnúť vášne. O dva týždne je na rade Kanada.

Preteky - VC Španielska 2025






Pilot | Tím | Čas | Kolá | Grid | Naj. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | McLaren | 66 | 1. | 1:15,743 | 25 | ||
2. | McLaren | +2,471 | 66 | 2. | 1:16,187 | 18 | |
3. | Ferrari | +10,455 | 66 | 7. | 1:17,259 | 15 | |
4. | Mercedes | +11,359 | 66 | 4. | 1:17,244 | 12 | |
5. | Stake | +13,648 | 66 | 16. | 1:17,575 | 10 | |
6. | Ferrari | +15,508 | 66 | 5. | 1:17,706 | 8 | |
7. | Racing Bulls | +16,022 | 66 | 9. | 1:17,770 | 6 | |
8. | Alpine | +17,882 | 66 | 8. | 1:17,896 | 4 | |
9. | Aston Martin | +21,564 | 66 | 10. | 1:18,128 | 2 | |
10. | Red Bull | +21,826 | 66 | 3. | 1:17,019 | 1 | |
11. | Racing Bulls | +25,532 | 66 | 13. | 1:19,424 | ||
12. | Stake | +25,996 | 66 | 12. | 1:18,297 | ||
13. | Red Bull | +28,822 | 66 | 20. | 1:17,998 | ||
14. | Williams | +29,309 | 66 | 18. | 1:19,317 | ||
15. | Alpine | +31,381 | 66 | 19. | 1:18,353 | ||
16. | Haas | +32,197 | 66 | 17. | 1:18,624 | ||
17. | Haas | +37,065 | 66 | 15. | 1:18,907 | ||
- | Mercedes | nedokončil | 56 | 6. | 1:18,255 | ||
- | Williams | nedokončil | 29 | 11. | 1:18,508 | ||
- | Aston Martin | neštartoval | 0 | 14. | 1:20,508 |
- Značky
- VC Španielska 2025
- video