logo F1online.skF1online.sk

Horner by chcel v prípade incidentov opäť dostávať pokyny od FIA

Christian Horner
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 02:23

Postup pri prešetrovaní incidentov nám v posledných rokoch prešiel prirodzeným vývojom. Vo svetle veľkej kritiky, ktorej čelila Medzinárodná automobilová federácia, došlo k prenosu časti zodpovednosti za rozhodnutia na tímy. Vyšetrovaniu za opustenie trate alebo kolíziu sa dnes môžete vyhnúť, ak sa ako tím vzdáte výhody, ktorú ste potenciálne získali. Je to však dvojsečná zbraň, ako v nedeľu zistil aj tím Red Bull.

Podobne ako Charles Leclerc v súboji s Alexom Albonom v Imole, aj v Barcelone stál jeden z tímov pred rozhodnutím, či vrátiť pozíciu na trati a stratiť len jednu pozíciu, alebo riskovať výsluch pred komisármi a čeliť potenciálne prísnejšiemu trestu. Red Bull si zvolil bezpečnejšiu cestu, ale akosi nepočítal s faktorom emócií Maxa Verstappena.

Tímy boli v minulosti zvyknuté, že im FIA v takom prípade dala inštrukcie, ale dnes to majú v rukách boxové múry. Koniec koncov, Formula 1 je stále tímový šport a aj keď sa to mnohým nepáči, takto je rozhodovanie pružnejšie a komisári sú pod menším tlakom. Ten sa teraz prenáša na tímy.

„Žiadate pokyny od FIA ako od rozhodcu, ale v podstate sa vám nikto neozýva. Vidíte správu, že záležitosť bola zaznamenaná a pôjde to komisárom. Vyzeralo to, že z toho bude trest,“ spomína šéf Red Bullu Christian Horner na kľúčové okamihy Veľkej ceny Španielska.

„Maxovi sme dali pokyn, aby vrátil pozíciu, čo ho naštvalo, pretože mal pocit, že mu George nenechal miesto a zároveň nemal plnú kontrolu nad autom. Po rozhovore s jeho inžinierom sa rozhodol, že v piatej zákrute vráti pozíciu a došlo ku kontaktu,“ povedal Angličan.

„Nemal som príležitosť si o tom s Maxom pohovoriť, ale komisári rozhodli, že spôsobil kolíziu a dostal desaťsekundový trest, plus nejaké trestné body. Je to frustrujúce, pretože odchádzame s jediným bodom, hoci sme poľahky mohli skončiť na pódiu,“ dodal Horner.

Komisári neskôr uviedli, že Verstappen mal pravdu a skutočne nemusel vracať pozíciu Russellovi. Keby to v Red Bulle vedeli, mohli sa vyhnúť veľkým nepríjemnostiam a zhrabnúť dvanásť bodov za štvrté miesto. Bola to jedna z mnohých chýb toho popoludnia a tentoraz ju urobil Red Bull, nie FIA.

„Taký je skrátka postup. Neviem. V minulosti ste zvykli dostávať nejaké pokyny, ale teraz je to na subjektívnom posúdení tímu. V tejto situácii bolo zároveň diskutabilné, kto bol prvý na vrchole zákruty,“ povedal Horner.

„Myslím si, že pre tímy by bolo prospešné, keby v takomto prípade riaditeľ pretekov rozhodol a povedal, že buď vrátite pozíciu, alebo dostanete trest, namiesto snahy uhádnuť, čo si o tom budú myslieť komisári,“ dodal šéf stajne z Milton Keynes.

Hornerovmu bývalému podriadenému v Red Bulle a dnes už šéfovi Sauberu Jonathanovi Wheatleymu sa však nový prístup páči a pripomína, v akej náročnej situácii sa FIA nachádza. „Za devätnásť rokov vo funkcii športového riaditeľa som sa veľa naučil o tom, akému tlaku čelí riaditeľstvo pretekov. Skúste sa vžiť do ich kože. Neraz váš incident nie je jediný, ktorý musia riešiť,“ povedal Wheatley.

„Neviem presne, o čom chcel Christian hovoriť. Nesledoval som ich preteky tak podrobne ako naše, ale ako som povedal, strávil som v tej práci dosť času, aby som pochopil, či dostanem odpoveď, alebo nie,“ dodal Wheatley.

Súvisiace články

Diskusia