logo F1online.sk

Autám treba ubrať prítlak, aby to pneumatiky Pirelli ešte zvládli…

Mario Isola z Pirelli
© Twitter/Pirelli Motorsport
Ladislav Király
Ladislav Király9. 6. 2020

Keď Medzinárodná automobilová federácia (FIA) definitívne odobrila pravidlá pre budúce roky, informovali sme vás aj o úpravách týkajúcich sa podlahy. Novinky sa týkajú hneď niekoľkých detailov a napríklad aj štrbín nachádzajúcich sa pred zadnými kolesami, ktoré už nebudú povolené.

Ďalšia úprava sa týka toho, že vonkajšia hrana podlahy už nebude rovnobežná s centrálnou osou auta, ale v zadnej časti sa bude mierne zužovať. Stajne vďaka svojským úpravám dokázali lepšie kontrolovať zvírený vzduch spôsobený turbulenciami predných pneumatík a vďaka tomu získavali dodatočný prítlak.

Nové úpravy prišli v konečnom dôsledku preto, lebo Pirelli nasadí aj tretí rok po sebe rovnaké pneumatiky. Pôvodne sme tu od roku 2021 mali mať nové 18-palcové kolesá, ibaže situácia sa zmenila a aktuálne pravidlá budú kvôli kríze platiť ešte rok. Nuž a autá by na ne mohli byť už príliš rýchle, takže ich bolo potrebné nejakým spôsobom spomaliť.

„Ročník 2021 by sme mali začať s prítlakom, ktorý by mal byť niekde na úrovni konca roku 2019, prípadne začiatku roku 2020,“ povedal šéf Pirelli Mario Isola pre Motorsport-Total.com.

„Prítlak musíme oslabiť tak, aby to pneumatiky pre rok 2019 zvládli až do konca roku 2021 bez toho, aby sme museli príliš zvyšovať povinný minimálny tlak. Ak by sme tak spravili, vyvolalo by to problémy s prehrievaním a degradáciou. Vieme, že jazdci by s tým neboli spokojní. Aj preto sme spolu s FIA a s tímami pracovali na tom, aby sme našli riešenie.“

„Spočiatku sme na stole mali viacero rôznych možností, ale potom sme sa rozhodli, že najlepšie bude spraviť niečo s podlahou,“ pokračoval Talian. „A má to zmysel, pretože si treba uvedomiť, aké veľké množstvo prítlaku tímy nájdu v priebehu takej sezóny.“

Pirelli jednotlivé zoskupenia požiadalo o dodatočné simulácie, vďaka ktorým by malo byť schopné situáciu lepšie zhodnotiť. Ak sa ukáže, že gumy z minulého roku by to v tom budúcom predsa len nezvládli, začne Pirelli počas druhých víkendových tréningov pravdepodobne preverovať nové zmesi.

„Po obdržaní simulácií sa rozhodneme, či budeme potrebovať takéto testy alebo nie. Bolo však dôležité dostať do pravidiel túto možnosť, pretože keď sa sezóna začne, tak už bude neskoro o niečom diskutovať,“ dodal Mario Isola, ktorého spoločnosť môže v tomto roku testovať len počas druhých piatkových tréningov.

V roku 2021 sa opäť vrátia aj klasické testovacie dni. Bude ich celkovo 25 a Pirelli počas nich bude preverovať nové 18-palcové pneumatiky.