logo F1online.skF1online.sk

Hamiltonovi sa nepáči nová direktíva: Biedne technické pravidlá potrebujú flexibilné krídla

Predné krídlo Ferrari, ilustračné
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala30. 5. 2025

Niektorí sa z prísnejšej technickej direktívy tešia, iní smútia. Lewis Hamilton sa prikláňa k druhej skupine. Uvedomuje si totiž, že práve vďaka flexibilným predným krídlam si piloti konečne mohli užiť jazdu v súčasnej generácii monopostov, ktorá bola postavená na nedomyslených pravidlách.

Môžeme však povedať, že Lewis Hamilton sa týmito slovami rozhodne nesnaží nahrať svojej stajni. Padok je totiž presvedčený, že Ferrari je jedným z tímov, ktoré flexibilitu predného krídla využívali minimálne. Scuderia preto môže na novej technickej direktíve len zarobiť.

Napriek tomu sa Lewis Hamilton postavil na stranu zachovania flexibilných predných krídel. “Povedal by som, že flexibilné predné krídla sú akousi náplasťou na biedne navrhnuté technické pravidlá. Len inžinieri dokážu vytvárať rôzne zariadenia a mechanizmy, ktoré fungujú na mechanickom princípe. Aj tak nie je jednoduché vygenerovať na prednej náprave dostatočný prítlak v pomalých zákrutách, alebo sa spoliehať čisto len na mechanický grip.”

Flexibilné krídla vyriešili problém, ktorý vznikol, keď si tvorcovia pravidiel pri ich písaní neuvedomili, že v pomalých zákrutách budú autá prirodzene nedotáčavé a v rýchlych zas pretáčavé. Technická direktíva tímom vezme jeden nástroj, ktorým dokázali vyvážiť auto.

“Zatiaľ sa to všetci snažia zvládať, niektorí lepšie než iní. Tento víkend bude zaujímavý, pretože predné krídlo bude o čosi menej flexibilné. V rýchlych zákrutách tak budete mať veľa prítlaku [na prednej náprave], v pomalých ho zas bude menej,” upozorňuje Hamilton. “Som zvedavý, ako to ovplyvní rôzne tímy. V prípade niektorých tímov sa flexibilita azda využíva viac a niektorí odviedli lepšiu prácu ako ostatní.”

Bývalý pilot Mercedesu vie oceniť prínos flexibilných predných krídel, pretože si veľmi dobre spomína na jazdu v monoposte bez nich a s nimi ešte z čias, keď jazdil v kombinéze strieborných šípov.

Aj preto mu nie je jasné, kto a prečo tak tlačil na ich zákaz. “Ak mám povedať pravdu, neviem, prečo k tomu došlo,” priznal Hamilton. “Príliš som nad tým neuvažoval. Keď sa objavili flexibilné krídla, bola to pozitívna zmena. Niektoré tímy si ich osvojili rýchlejšie, niektoré tímy boli veľmi pomalé, no bolo to pozitívne.”

“Spomínam si, že keď som bol v Mercedese a približne v tomto období sme ich dostali, pozitívne nás to ovplyvnilo,” pripomenul predchádzajúcu sezónu. “Niektorí to mali skôr, iní neskôr. Výrazne to však vylepšilo jazdu v tejto generácii monopostov. Uberáme sa teda nesprávnym smerom, to je isté.”

“Asi je to o kontrole dodržiavania pravidiel, aby bola táto kontrola lepšia smerom do budúcna. Azda nás to všetkých priblíži k sebe,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia