logo F1online.sk

Todt: Mercedes a Lewis sú dominantnejší ako my kedysi

Jean Todt
© FIA
Milan Kubala
Milan Kubala24. 12. 2020

Formula 1 zažila od začiatku nového milénia tri obdobia dominancie. Časy Michaela Schumachera a Ferrari, Sebastiana Vettela a Red Bullu, nuž a v neposlednom rade nového sedemnásobného majstra sveta Lewisa Hamiltona, ktorý si osedlal strieborný šíp. A práve spojenie britského pretekára a Mercedesu považuje Jean Todt za najdominantnejšie vôbec.

Scuderiu Ferrari začali po dlhom víťaznom pôste v deväťdesiatych rokoch stavať na kolená Jean Todt, Michael Schumacher, Ross Brawn, Rory Byrne a v pozadí nad všetkým držal ochrannú ruku Luca di Montezemolo. Na úplnom konci desaťročia začali zbierať aj prvé ovocie, keď získali konštruktérsky titul — a po ňom ďalších päť. Nechýbali ani jazdecké.

Cesta Lewisa Hamiltona k titulom sa od tej Schumiho trochu líšila. Mercedes bol v roku 2013, keď sa Hamilton nalodil, už zabehnutým tímom s najlepšími vyhliadkami. Aj sám Lewis Hamilton priznal, že sa spočiatku zdráhal z McLarenu odísť, no napokon ho Lauda s Wolffom presvedčili. Vysvetlili mu totiž, čo sa v továrni pečie: piekla sa v nej pohonná jednotka, ktorá mala výrazne prevyšovať konkurentov, hoci v tom čase azda ani oni sami netušili ako dramaticky.

Od prvého valcovania šampionátov Formuly 1 sa už Mercedes nezastavil, a tak si minulý piatok Lewis Hamilton prevzal už siedmu majstrovskú trofej. Na virtuálnom odovzdávaní bol prítomný aj Jean Todt, pod ktorého vedením sa rodili rekordy, a ktoré dnes Hamilton prepisuje.

Porovnávať hodnotu úspechov Schumachera a Hamiltona však Todt nechcel. “Myslím si, že tu sa bavíme o dvoch rôznych ľuďoch. Jediná vec, ktorú môžeme porovnávať, je sedmička so sedmičkou,” odvolal sa na počet titulov šéf FIA.

Ten sa v odpovedi na otázku skôr koncentroval na tímy, v ktorých najúspešnejší pretekári sveta pôsobili. “Na jednej strane máme veľmi dobre zorganizovaný nemecký tím s mimoriadne talentovaným jazdcom, na tej druhej zas taliansku stajňu s inou mentalitou, odlišným prístupom, ktorá sa však stala dobre zorganizovanou. A mala tiež skvelého jazdca Michaela Schumachera.”

“Povedal by som, že táto nadvláda Mercedesu a Lewisa je väčšia, než akú sme mali my vo Ferrari s Michaelom,” zhodnotil Todt. Napokon, Schumacherove roky netrvali ani tak dlho. Počas sezóny 2004 sa už na to totižto FIA nemohla pozerať a pravidlá upravila tak, aby pomohla súperom a Ferrari pribrzdila. Podmienka o jednej zmesi pneumatík na kvalifikáciu i na preteky bola obrovským škrtom cez rozpočet tímu z Maranella, ktorý v spolupráci s Bridgestonom dlhé roky pripravoval gumy s kratšou životnosťou, no o to vyšším výkonom. S takouto filozofiou bol postavený aj celý monopost.

Všetky zásluhy však nemožno pripisovať len tímom, podotkol následne prezident FIA. “Klobúk dolu pred nimi, majú veľmi spoľahlivé auto a až na preteky v Bahrajne, na ktorých Lewis Hamilton chýbal, za posledné dva roky vždy bodoval.”

“To je vynikajúci výsledok. Znamená to, že ide o kombináciu tejto spoľahlivosti a pilota, ktorý nerobí chyby,” doplnil Todt.