logo F1online.skF1online.sk

Problémy Ferrari nie sú spôsobené koncepciou auta, odkazuje Vasseur

Lewis Hamilton a Frédéric Vasseur
© DPPI/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala17. 4. 2025

Ferrari sa pred sezónou 2025 rozhodlo úplne prerobiť predné zavesenie, s čím súvisela aj veľká rekonštrukcia monopostu. Podľa Frédérica Vasseura je na aute až “99 percent komponentov” nových. Napriek tomu taliansky tím chýba v bojoch o prvé priečky. Nespravili technici z Maranella chybu? Šéf Ferrari svoju továreň obhajuje a odkazuje, že v koncepcii auta nemáme hľadať problém.

Prestavba prednej nápravy dala inžinierom zabrať. Známe a overené riešenie s tlačnou vzperou vymenili za ťažnú vzperu, ktorá by po aerodynamickej stránke mala priniesť viacero benefitov — podľa technického riaditeľa Loïca Serru pomáha upokojiť prúdenie vzduchu okolo auta, no najmä ponúka väčší priestor na aerodynamický vývoj — pri starom riešení už Ferrari narazilo na vývojový strop.

Jednou z ďalších zmien bolo rozšírenie rázvoru kolies, vďaka čomu sa bočnice začínajú o čosi ďalej za prednými kolesami. Benefitom je viac priestoru na kontrolovanie prúdenia vzduchu smerom k zadnej časti monopostu. Ani tieto, ani ďalšie zmeny však zatiaľ neprinášajú ovocie. Ferrari na čelo stráca.

Šéfa tímu sa preto po pretekoch v Bahrajne pýtali aj na Leclercove tvrdenia, že autu chýba celkový výkon. “S koncepciou to nemá nič spoločné,” zdôraznil Frédéric Vasseur. “Z jedného segmentu víkendu na druhý sa obraz trochu mení. V niektorých stintoch bojujeme s McLarenom, napríklad v šprintových pretekoch v Číne alebo v druhom bahrajnskom stinte.”

“Ak sa však pozrieme na sezónne priemery, myslím si, že nám chýbajú dve, tri alebo štyri desatiny. Neviem, ale niečo nám chýba,” pripustil vzápätí francúzsky manažér. Zdá sa preto, že ak Ferrari zo svojho auta vyžmýka všetko a súperi zaváhajú, tak talianska stajňa môže bojovať aj o najvyššie priečky.

To však na titul nebude stačiť. “To znamená, že musím pokračovať v práci. Množstvo prítlaku je toho súčasťou, ale na druhej strane oni vyzerajú byť lepší, aj keď sú podmienky extrémnejšie a treba oveľa viac šetriť pneumatiky.”

Ferrari chce pomôcť Hamiltonovi, ale krok musí spraviť aj on

Ďalším problémom je fakt, že Lewis Hamilton si ešte celkom nezvykol na svoje Ferrari. V kvalifikáciách sledujeme podobné problémy, aké mal vlani v Mercedese, a na jeho tvári bolo vidieť obrovské sklamanie. Vasseur prezradil, že sedemnásobnému majstrovi sveta v nedeľu musel pripraviť motivačnú reč.

“Dvanásť rokov spolupráce [s Mercedesom] nenahradíte v priebehu dvoch týždňov alebo dvoch pretekov,” upozorňuje Vasseur. “Určite sa potrebujeme zlepšiť, ale to platí pre každého v padoku. DNA tohto športu je o tom, že sa snažíte odviesť lepšiu prácu. Podľa mňa je fajn, že Lewis je nastavený takto: OK, musím sa zlepšiť a musím sa adaptovať na toto auto.”

“Budeme pracovať na aute a vyvíjať ho pre Lewisa, ale aj on musí spraviť krok,” avizuje 56-ročný rodák z Draveilu. “Myslím si, že to robíme veľmi pozitívne a konštruktívne. Páči sa mi aj to, že v sobotu večer bol trochu sklamaný, pretože ak pilot skončí okolo desiateho miesta a vyhlási, že je to škoda [tak je to zlé znamenie]. Bol sklamaný, pretože počas celého víkendu až do toho momentu bol oveľa lepší.”

“Dnes je F1 takáto. Nebola taká pred tromi alebo štyrmi rokmi, keď boli medzi tímami rozostupy piatich desatín. Keď ste vtedy spravili chybu, stratili ste jednu pozíciu alebo jeden rad. Ak dnes prídete o päť desatín, stratíte šesť alebo sedem priečok,” pripomenul veľkú vyrovnanosť Vasseur.

Hlavne zachovajme pokoj

Lewis Hamilton zatiaľ vo Ferrari zažíva jazdu na emočnej húsenkovej dráhe. Oslavy skvelého výsledku zvykne vystriedať sklamanie, niekedy dokonca v priebehu jediného dňa. Podľa Vasseura je preto dôležité zachovať pokoj — Scuderia je najpopulárnejším tímom na svete a jej fanúšikovia patria aj medzi tých najemotívnejších.

“My sme emotívni, takže nič iné som ani nečakal!” povedal na margo toho, či verejnosť súdi Lewisa Hamiltona príliš skoro, keďže za nami nie sú ani štyri podujatia. “Po Číne sme sa bavili o koncoročnom odovzdávaní cien. Po druhých pretekoch v Číne už o katastrofe.”

“Myslím si, že po stránke manažmentu by sme to mali brať trochu pokojnejšie. Ako každý iný, aj my zažívame vrcholy a pády. Problém je v tom, že u nás sú tie vrcholy vyššie a priepasti hlbšie. Chceme si preto udržať konzistentný prístup z posledných dvoch rokov. Musíme zachovať pokoj, aby sme sa pokúsili zlepšiť stotinku po stotinke sekundy. Som presvedčený, že odvedieme rovnako dobrú prácu ako v posledných dvoch rokoch,” dodal.

Súvisiace články

Diskusia