logo F1online.skF1online.sk

Williams po kvalifikácii čakal odpoveď od FIA: Urobili sme to nesprávne, priznali komisári

Alex Albon
© X/Williams
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík13. 4. 2025

Ak vás ako pilota a pretekársky tím niečo rozzúri do nepríčetnosti, sú to takéto chyby vedenia pretekov. Nico Hülkenberg porušil traťové limity v jedenástej zákrute, ktorá nie je miestom, kde sa obvykle stráži dodržiavanie bielych čiar. Pilot Sauberu tak doslova prenikol popod radar FIA a neprávom, hoci neúmyselne, postúpil do Q2. Keď pravda konečne vyšla najavo, Williamsu zostali len oči pre plač.

Najhoršie na tom však je, teda aspoň pre FIA, že k tejto chybe došlo v dobe ďalšej vlny stupňujúceho sa tlaku. Carlos Sainz dostal v Japonsku pokutu 10-tisíc eur za niekoľkosekundové meškanie na hymnu. Mnohí považovali za pochybnú aj pokutu 7500 eur pre Alexa Albona za blokovanie Lukea Browninga v prvom tréningu.

V kvalifikácii si to Williams odskákal znovu. Nico Hülkenberg pôvodne porazil Alexa Albona v Q1 o menej než desatinu sekundy. Až na začiatku Q2 sa prišlo na to, že pilot Sauberu tam nemá čo robiť, pretože vo svojom najrýchlejšom pokuse v prvej časti porušil traťové limity v jedenástej zákrute. Tento čas mu zmazali a zosunuli ho na šestnáste miesto, ale Alex Albon sa už nemohol vrátiť do kvalifikácie. Komisári a FIA teda mali čo vysvetľovať a ku cti im slúži aspoň to, že sa situáciu po skončení kvalifikácie pokúsili vysvetliť.

„Prekročenie traťových limitov bolo komisárom hlásené až po začiatku Q2,“ stojí v stanovisku FIA. „Keď komisári dostali informáciu, že monopost č. 27 porušil pokyny riaditeľa pretekov a že jeho čas mal byť zmazaný, už sa nachádzal na trati v Q2.“

Nie je to tak dávno, čo sa naposledy stalo niečo podobné. Na Veľkej cene Rakúska v roku 2022 neprávom prekĺzol do Q3 Sergio Pérez a s dlhým nosom zostal Pierre Gasly. FIA v tejto chvíli nezostáva iné, len sa ospravedlniť, hoci pre úplnosť treba dodať, že sa neospravedlnili explicitne, „len“ si priznali chybu.

„Pri sledovaní limitov trate existuje viacero problematických miest, ktoré sú neustále monitorované naživo,“ pokračuje vysvetlenie komisárov. „Týmto problematickým miestam sa pri strážení limitov trate dáva prednosť. Vzhľadom na predchádzajúce jazdy nebola jedenásta zákruta vyhodnotená ako úsek, na ktorý sa pri kontrole limitov trate treba sústrediť. Pri spätnom pohľade uznávame, že mala byť vyššie na našom zozname priorít.“

„Kontroly v častiach okruhu, ku ktorým patrí aj jedenásta zákruta, trvajú o niečo dlhšie než uprednostňovaných miest. Bohužiaľ, v tomto prípade nebolo možné vykonať kontrolu pred začiatkom Q2. Keď sme sa o incidente dozvedeli, okamžite sme zareagovali,“ uvádza FIA akoby v snahe o zlepšenie vlastného imidžu.

Záver nie je v podstate žiadny. Aj keď federácia na koniec uviedla, že svoje procesy zlepšuje a modernizuje, zjavne sa takáto situácia na menej exponovaných miestach okruhov môže zopakovať. „Pokračujeme v rozširovaní zdrojov a zlepšovaní systémov a procesov. V tomto prípade sme to urobili nesprávne,“ stojí v závere stanoviska FIA.

Vowles po kvalifikácii túžil po odpovediach

Jamesovi Vowlesovi a jeho tímu to už nie je nič platné. Šéf Williamsu po kvalifikácii ťažko hľadal slová. Televízii Sky povedal, že čaká na správu FIA. Myslíme si, že nedostane viac ako to, čo sme uviedli vyššie. Federácia sa k tomu vyjadrila, priznala si chybu a tým je celá záležitosť uzavretá, hoci nie vyriešená, keďže sa zjavne môže zopakovať.

„Nemám z toho dobrý pocit. Je to frustrujúce,“ priznal Vowles. „Traťové limity sú analyzované naživo, ale rozhodnutie o Hülkenbergovi prišlo dávno po tom, čo sme mali šancu zapojiť sa do Q2.“

„Alex mal tempo na postup až do Q3. V Q1 sme nemali ideálne prípravné kolo a dosť výrazne sme zostali zaseknutí, ale potrebujeme pochopiť – a čakám na správu od FIA –, prečo prišla analýza traťových limitov takto neskoro. Získali sme jednu pozíciu, ale mohli sme ich získať mnoho. Rád by som pochopil, prečo sa to stalo, ale to nám už nevráti šancu na zisk tých pozícií na štarte,“ dodal sklamane Vowles.

Alex Albon bol po kvalifikácii dosť nešťastný. Jeho Williams mal na viac, čo potvrdil aj Carlos Sainz. Britsko-thajský pretekár sa na nič nevyhováral. Pilot to jednoducho zhodnotil tak, že vyšiel z garáže neskoro, ponáhľal sa pri svojom prípravnom kole a nemal nachystané pneumatiky. V tomto prípade mu prevádzková chyba tímu mala byť odpustená a mal dostať šancu zabojovať o Q3, ale to sa nestalo.

„Mali sme ísť na trať štyri minúty pred koncom, ale skončili sme zaseknutí v zápche na konci boxovej uličky,“ povedal po kvalifikácii sklamane Albon. „Stáli sme tam niekoľko minút a teploty pneumatík klesli o dvadsať až dvadsaťpäť stupňov. Potom sme sa ponáhľali, aby sme vôbec stihli začať posledný pokus.“

„Museli sme na to tlačiť, predbehnúť pár áut a kolo sme začali na studených pneumatikách. Je to skôr procedurálna záležitosť. Povedal by som, že po zvyšok roka to musíme učesať. V týchto situáciách obvykle nie sme najhorší, ale potrebujeme to zanalyzovať, aby sa to nabudúce už nestalo,“ dodal Albon.

Súvisiace články

Diskusia