Penteado: Ak by mi na začiatku dali na starosti Kimiho, asi by som skončil


Pilotov typu Kimiho Räikkönena nevidno vo Formule 1 veľmi často. U Fína majú konvenčné postupy iných jazdcov len málo priestoru a v mnohých oblastiach si razí svoju cestu. Nejedného zabehnutého inžiniera tým však môže zaskočiť, ako sa presvedčil aj Ricardo Penteado počas ich spoločného pôsobenia v tíme Lotus. Penteado otvorene priznáva, že sa dlho nevedel naladiť na Räikkönenovu frekvenciu a keby vo Formule 1 nepôsobil už pred Icemanovým príchodom, asi by to v kráľovnej motoršportu rovno zabalil.
Ricardo Penteado je skúsený motorový inžinier z Brazílie, ktorý sa vo Formule 1 pohybuje už od roku 2001, keď začal pracovať v továrni Renaultu vo Viry. Postupom času sa prepracoval na vyššie pozície a za čias tímu Lotus sa stal hlavným motorovým inžinierom stajne. Vo farbách Renaultu sme ho mohli vidieť až do januára tohto roka. Dnes pracuje na prvom švajčiarskom hyperaute v Morand Cars.
Ako sám uviedol v live videu na Instagrame, s Kimim Räikkönenom si v rokoch 2012 a 2013 užil svoje. “S Kimim sa mi pracovalo dosť ťažko. Prisahám, že keby som dostal na starosti Kimiho počas môjho prvého roka v F1, tak by som nikdy nespravil takúto kariéru. Povedal by som, že ja nie som na toto stavaný, toto je úplne iná liga. Trvalo mi niekoľko pretekov, kým som porozumel jeho veľmi nezvyčajnému správaniu. On je super chlapík, ale v porovnaní s ostatnými veľmi svojský.”
Volant, tri pedále, radiaca páka a legenda by bola na svete
Na samotnom okruhu je Räikkönen trieda, pilot, ktorý sa spolieha na svoj inštinkt a čistý talent. Charakteristiky, ktoré boli také potrebné uprostred minulého storočia, keď sa jazdci nemohli spoliehať na moderné výdobytky techniky. Räikkönen sa ani neunúva tieto vychytávky v čo najväčšej miere využívať, namiesto toho sa radšej spolieha len sám na seba.
“Räikkönen by bol aj osemnásobný majster sveta, keby sa bol narodil o dvadsať rokov skôr,” myslí si Penteado a hneď vysvetľuje prečo: “Dnešná F1 je ako bojové lietadlo. Pilot musí byť veľmi dobre zžitý so svojím strojom. Musí poznať všetky tlačidlá a aj dobre lietať.”
“Kimi bol ale svetovým šampiónom v leteckej akrobacii, chlapík, ktorému nebolo treba kopu tlačidiel. On si vystačil so stopkami a tachometrom. Mal až absurdne dobre vyvinuté priestorové videnie a cit pre načasovanie. Vedel, kde presne sa jeho auto nachádza, či o koľko tisícin sekundy je rýchlejší v tomto kole ako v tom predchádzajúcom,” vyzdvihuje Räikkönenove kvality jediný Brazílčan, ktorý sa dostal až na čelo motorového oddelenia v F1.
Čo robí tento gombík?
Súčasná Formula 1 však nie je prispôsobená pilotom, ktorí sa spoliehajú len na svoje inštinkty. Vyhovuje skôr analytikom, ktorí sa radi vŕtajú v gigabajtoch dát zo senzorov a počítačov, a snažia sa v nich nájsť niečo, čo im dodá tú rozhodujúcu tisícinku sekundy. Räikkönen do tejto skupiny rozhodne nepatrí a preto by mu viac sedeli sedemdesiate či osemdesiate roky.
Penteado to dokazuje viacerými príhodami s Kimim Räikkönenom. Potvrdila to hneď jeho prvá skúsenosť s rodákom z Espoo. Nezaujímali ho rady inžinierov, chcel si len sadnúť do auta a jazdiť: “Prvýkrát, keď prišiel do Renaultu (v roku 2011 pred jeho premenovaním na Lotus, pozn. red.), sme v skrytosti testovali vo Valencii; nikomu sme o tom nehovorili, bolo to ešte predtým, ako sme všetko zoficiálnili.”
“V ten deň Kimi za nami neprišiel sa poinformovať o tom, ako sa veci majú a čo ideme robiť. V deň jázd prišiel a bez toho, aby sa unúval za nami do motorhomu, sa vybral priamo do garáže do auta. Formula 1 však nie je len o tom, že si sadnete, zapnete pásy a jazdíte,” vysvetľuje Brazílčan. “Pomyslel som si preto, že sa už istotne bavil so svojím inžinierom cez vysielačku a už dobre vie, čo má robiť, ale nie!”
Rýchlo sa ukázalo, že Kimi kvôli príprave neprebdel ani jednu noc. “Povedal som mu, nech zmení mapovanie motora, na čo mi odvetil, že nevie, ako to má urobiť. Že to spraví neskôr. Keď zastavil pred garážou, dal som mu pokyn, aby skontroloval množstvo oleja, no on stlačil tlačidlo na výmenu oleja. Hovorím si: človeče, čo toto má znamenať? Podobné prípady sa nám diali aj počas pretekov,” spomína Penteado, dnes už len s úsmevom.
Kimi to pri technike nikdy veľmi “nehrotil”. “Melbourne, jeho prvé preteky. Kvalifikácia. Dal si dole prilbu a jeho inžinier mu niečo hovoril. On ho však vôbec nepočúval. Nasadil si prilbu nazad a pýta sa: ‘A to predné krídlo?’ Inžinier mu odvetil: ‘Nič si nepovedal, tak som s ním nič nespravil.’ ‘Ale mal si.'”
“Potom sme mu povedali: sprav toto a tamto na volante. On však nevedel, ako jeho volant funguje. Bol som rozčúlený. Nuž, diali sa nám podobné veci, príprava bola proste nulová.“

“Po skončení kvalifikácie teda prišiel za nami,” pokračuje Penteado. “Niekto zobral volant a začal mu ho ukazovať: ‘Teraz ti vysvetlím, čo všetko je na volante.'”
“Človeče, veď my sme boli v Austrálii! Čakali nás preteky, nie nejaký tréning. Ako je možné, že netuší, čo má na volante? To som bol riadne napálený, no taký bol jeho štýl práce. Nie je to o tom, že by nerobil alebo bol lajdák, on proste očakával, že my prídeme za ním a budeme sa s ním rozprávať.”
“Ak za ním neprídete a nepoviete mu: toto som pridal na volant, a robí to toto, tak on to nebude skúmať sám. A aj keď mu to vysvetlíte, tak mu chvíľu trvá, kým si zvykne. Pritom on mal za sebou už kopu pretekov ešte z doby predtým, ako prišiel ku nám,” pripomenul jeho takmer desaťročné skúsenosti v F1. Räikkönen debutoval v sezóne 2001 a jazdil až do sezóny 2009. V Lotuse sa objavil po dvojročnej pauze.
Potom prišli nedeľné preteky a inžiniersky horor pokračoval. “Najskôr sme začali so zavádzacími kolami. Každý pilot vie, že nemôže prísť na štartový rošt s úplne rozpáleným motorom, lebo inak stratí výkon. Kimi? Ten už spokojne pálil aj pneumatiky. Na rošt sme prišli s chladiacou kvapalinou na 160 stupňoch. Otvorili sme teda ventil, aby sme znížili tlak, no ten bol taký veľký a ventil taký horúci, že tlak nespadol dostatočne, aby sme sa dostali na normálne hodnoty.”
“FIA sa prišla sťažovať: Ricardo, tlak je privysoko! Nemali sme sa dostať nad 4,7 baru, no pohybovali sme sa na 6,5 baru. Našťastie sme mali pekelne dobrý motor. Do cieľa sme po štarte z osemnástej pozície dorazili na siedmej priečke,” doplnil na margo VC Austrálie 2012 Penteado. “Bodovali sme, ale prispôsobiť sa Kimiho štýlu práce bola fuška. Trvalo mu desať pretekov, kým zistil, že moja prezývka je Rico. Keď ma chcel osloviť, pootočil sa a zakričal: ‘Hej, motor, motor!’ Bolo to ťažké.”
Kamarátov si v F1 nehľadá, no čas vám venuje
Aj keď Räikkönen pôsobí dojmom, že ho kolegovia absolútne nezaujímajú a najradšej by ich ani nevidel, nebolo to celok tak. “Viackrát sa ukázalo, že aj keď má veľmi svojskú povahu, tak vo vnútri má dobré srdce.”
“Na niektorých pretekoch nepríjemne skočil a dosť si narazil chrbticu, s ktorou mal problémy už od roku 2003. Pred ďalšími pretekmi prišiel za nami do kancelárie. Nikoho ani nepozdravil a hneď šiel za svojím inžinierom. So mnou sa vôbec nerozprával. Proste sa vyparil,” pokračuje.
“Šiel som si teda zobrať nejakú vodu. Kimiho som našiel pred otvorenou chladničkou so slúchadlami v ušiach, že si tiež prišiel zobrať vodu. Poklepal som ho po pleci a hovorím: ‘Tak, ako sa má tvoj chrbát?’ Vytiahol si slúchadlo a hovorí: ‘Už dobre, bol som u maséra, ten mi ho dal do poriadku. Bol som tiež u jedného kamaráta v Nemecku, šli sme do lesa na motokros. Vyskočil som až do päťmetrovej výšky, potom sme šli opekať…”
“Potom som si to uvedomil: Kimi nie je uzavretý, nudný, mrzutý. To vôbec nie. On je tu na len to, aby pracoval. Je profesionál, neprišiel si sem hľadať nových kamarátov a tráviť tu voľný čas. Ak však za ním prídete a požiadate ho o kus jeho času, on vám ho dá. Niekoľko pretekov mi trvalo, kým som odhalil toto jeho netypické správanie. Je to super chlapík,” doplnil.