Norris a Piastri sa po týždni zhodujú: V Japonsku sme to mohli urobiť inak

McLaren zožal po prvých dvoch pretekoch novej sezóny obrovskú pochvalu. Zdalo sa, že tento tím sa poučil z minulého ročníka a zároveň dokázal postaviť ešte rýchlejší monopost než vlani. Vo Formule 1 ste však len takí dobrí, ako dobré boli vaše posledné preteky. Na vlastnej koži to teraz pocítili aj Lando Norris a Oscar Piastri.
Tí boli po úvodných víťazstvách v laufe, ale porážka v súboji s Maxom Verstappenom v Suzuke znamenala aj psychologickú prehru. Tím sa zrazu vrátil o niekoľko mesiacov do minulosti a opäť čelil nepríjemným, ale veľmi legitímnym otázkam na svoju stratégiu, komunikáciu i spôsob rozhodovania.
Aj keď Andrea Stella so svojimi pilotmi po Japonsku odrážal akúkoľvek kritiku alebo pochybnosti, v Bahrajne prišiel mierny odklon od tejto rétoriky. Oscar Piastri aj Lando Norris svoj tím podporili. Obaja však na záver pridali ešte jedno „ale“, ktoré bolo zároveň priznaním, že bezbrehá nečinnosť v Suzuke by sa už nemala opakovať.
„Kľúčom k zdolaniu Maxa bola zjavne kvalifikácia,“ skonštatoval Piastri pred novinármi v Bahrajne. „Prešli sme si to a dospeli sme k záveru, že na predbehnutie ste v nedeľu potrebovali veľkú výkonnostnú výhodu. Ako som povedal, najlepšia cesta za víťazstvom viedla cez kvalifikáciu a počas samotných pretekov sme mali výrazne obmedzené možnosti.“
„Prešli sme si množstvo rozličných scenárov a zvažovali sme, čo by sme nabudúce mohli urobiť inak. Dospeli sme k záveru, že väčšina alternatív so sebou prinášala veľké riziko, ale len malú šancu na odmenu,“ uviedol austrálsky pretekár.
Ten však napokon uznal, že stále tu boli možnosti, ktoré McLaren mal vyskúšať. „Napriek tomu si myslím, že stále boli určité veci, ktoré sme mohli skúsiť a urobiť ich trochu inak. Verím, že aj tím si to prizná. Treba si však pamätať, že sme vo veľmi počiatočnej fáze sezóny a bolo dôležité, aby sme nedarovali body tímom, ktoré sú za nami,“ dodal Piastri.
Ten celkom zjavne vyzýval tím, aby „si priznal“, že nabudúce bude lepšie vymeniť pozície a dať mu šancu na útok na Verstappena. Nevieme, ako je možné, že McLaren videl len málo ďalších možností, veď alternatívna stratégia sa núkala ako obrovská príležitosť. Jack Doohan ukázal, že skorý pit stop a pokus o undercut fungoval, zatiaľ čo Kimi Antonelli bol reklamou na overcut.
McLaren však zjavne považoval konzervatívne stratégie za najlepší spôsob, ako nestratiť body napríklad v prospech Charlesa Leclerca. Na závery tímu po skončení pretekov sa však novinári v Bahrajne nepýtali len Oscara Piastriho, ale tiež Landa Norrisa. Aj anglický pretekár pritom uznal, že tím si nemusel počínať takto konzervatívne.
„Pri spätnom pohľade môžete hovoriť o mnohých veciach, ale nič z toho nebolo bez rizika, ktorý bol najdôležitejšou odpoveďou na všetky otázky. Po vojne je každý generál. Ani ja som nebol po pretekoch príliš spokojný, ale, viete, nič nebolo isté. Nemáte istotu, že by som predbehol Maxa,“ povedal Norris.
„Neexistovala záruka, že undercut bude fungovať. Vrátil by som sa do premávky a nemal som žiadnu istotu. Nech už ľudia hovoria čokoľvek, ja s tým nesúhlasím. Vždy stojím za rozhodnutiami tímu a mám k nemu absolútnu dôveru, že koná v najlepšom záujme nás všetkých,“ vysvetlil anglický pretekár.
Aj keď to znie jednoznačne, Lando sa na záver svojej odpovede predsa len pohral s myšlienkou, že McLaren by mal viac riskovať už len preto, že on sám je ochotný podstúpiť toto riziko. „Otázkou po poslednom víkende je, či sme, a či som ja osobne, ochotní viac riskovať v určitých situáciách. Bol by som ochotný riskovať, vyjsť na trať za súpermi a ísť si po víťazstvo? Áno, bol. Aj keď máme dobrý výsledok a získali sme body do Pohára konštruktérov, stratil som voči Maxovi, a práve on je môj hlavný súper,“ dodal Norris na záver.