logo F1online.skF1online.sk

Ferrari nasadí v Bahrajne novú podlahu, hlásia talianske médiá

Charles Leclerc a Lewis Hamilton
© DPPI/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 4. 2025

Ferrari má za sebou frustrujúci a veľmi nevydarený štart do novej sezóny. Ak tím nechce, aby sa posledný rok aktuálneho cyklu pravidiel zmenil na jedno veľké fiasko, musí konať a musí konať veľmi rýchlo. Talianske médiá avizujú, že prvé veľké zmeny monopostu SF-25 sa chystajú už do Bahrajnu.

V Suzuke nasadil do boja novú podlahu tím Haas. Bola to tak trochu z núdze cnosť a menšia panika po hroznom výkone v Austrálii. Aj keď fantastická Veľká cena Číny upokojila dámy a pánov v Banbury, inžinieri sa napriek tomu rozhodli poponáhľať a posunuli nasadenie novej podlahy už do Japonska. Podľa prvotných správ sa veľmi dobre osvedčila. Technický expert F1 TV Sam Collins dokonca vo svojej analýze ukázal, že monopost VF-25 je v rýchlych zákrutách lepší než Ferrari.

„Podlaha funguje a výrazne zlepšila tempo monopostu v druhom tréningu. Haas je na vrcholoch zákrut dokonca rýchlejší než Ferrari,“ uviedol Collins. To je dobrý príklad toho, prečo musia inžinieri v Maranelle okamžite zasiahnuť. Podľa informácií talianskych médií chystá do Bahrajnu novú podlahu aj Ferrari.

Problémom má byť príliš „mäkká“ zadná časť monopostu. Ferrari tento problém odhalilo už na testoch, ale v Austrálii bol oveľa vypuklejší. V Číne inžinieri zariskovali s nastavením svetlej výšky a výsledok sme videli na vlastné oči. Monopost SF-25 je skrátka limitovaný pri nastavení svetlej výšky a hovorí sa o troch milimetroch, ktoré momentálne delia Ferrari od lepších výkonov.

Tri milimetre sa zdajú byť úplne mikroskopický rozdiel, ale vo svete dnešnej Formuly 1 je to veľa. Ferrari nedokáže vyťažiť plný potenciál z monopostu a jazdci musia jazdiť s nastavením, ktoré ho pripraví o 20 bodov prítlaku, len aby ochránili dosku pod podlahou.

Podľa článku talianskeho portálu Autoracer stratila Scuderia len v priebehu jednej zimy „tri až štyri desatiny na McLaren“ a momentálne je až štvrtým najlepším tímom. „Kým sa v Maranelle čaká na ovocie práce v podobe špecifických vylepšení, čoraz zreteľnejšie vychádza najavo, že monopost má problémy, ktoré nie je možné vyriešiť okamžite,“ uviedol Autoracer.

Do Bahrajnu tím privezie novú podlahu

Veľká cena Bahrajnu bude dôležitý víkend, keďže umožní jazdcom a inžinierom priame porovnanie s predsezónnymi testami. Nasadzovanie noviniek v Suzuke sa nezdalo ako rozumná voľba vzhľadom na logistické problémy a tímy plánujú veľké balíky skôr na Bahrajn, príp. do Miami. Niektorí sa však musia poponáhľať, keďže času nie je nazvyš.

„Na štvrtých pretekoch sezóny dôjde k nasadeniu komponentov, ktoré sa pripravovali až na neskoršiu fázu sezóny. Ferrari nemalo v pláne voziť nové diely do Suzuky, nielen z logistických dôvodov, ale tím sa tak rozhodol s predstihom, hoci vedel, že na japonskom okruhu bude v defenzíve. V Bahrajne však monopost SF-25 dostane prvýkrát v sezóne kompletne vylepšenú podlahu,“ uvádza Autoracer.

Inžinieri vraj majú v pláne zmeniť aerodynamické vyváženie auta. Ide o citlivé úpravy, ale sú nevyhnutné, ak tím chce zlepšiť vyváženie a predvídateľnosť monopostu. Cieľom je skrotiť neposlušný zadok, ale Autoracer upozorňuje, že tieto bahrajnské zmeny „nemusia celkom vyriešiť problémy“.

„Pri súčasnej generácii monopostov sme videli, že úpravy môžu priniesť menšie zlepšenie, než naznačovali dáta v továrni, ale došlo už aj k prípadom, že vylepšenia prekonali očakávania. Napriek tomu sú v Maranelle presvedčení, že SF-25 by mal z nových dielov aspoň čiastočne profitovať,“ uviedol Autoracer.

To nie je všetko

Taliansky portál zároveň dodáva, že toto nie je konečná. Okrem podlahy sa chystá aj niekoľko menších úprav. V podstate ide o väčší a celkový aerodynamický balík a má byť „predskokanom“ ďalších vylepšení v neskoršej fáze sezóny. Ferrari zároveň chystá do Bahrajnu porovnávacie testy a tím zrejme aj preto oznámil, že v Bahrajne bude jazdiť nováčik Dino Beganovic.

„Predpokladá sa, že Lewis Hamilton dostane nové komponenty hneď od začiatku, zatiaľ čo nováčik Dino Beganovic, ktorý v prvom tréningu nahradí Charlesa Leclerca, by mal absolvovať jazdy so starou verziou podlahy. Ďalšie zmeny sa sústredia okolo stĺpika zadného krídla a bŕzd,“ uviedol Autoracer.

Ferrari zároveň pracuje na ďalšom väčšom aerodynamickom balíku. Dátum jeho nasadenia zostáva nateraz záhadou. Je možné, že v tíme siahnu po postupnom nasadzovaní menších vylepšení. „Veľké zmeny sú zatiaľ len v štádiu schvaľovania a momentálne sa nepočíta s ich nasadením v Miami,“ uviedol Autoracer.

Fanúšikov určite zaujíma, ako je na tom Ferrari pri rozdelení zdrojov medzi aktuálnu sezónu a budúcoročnú zmenu pravidiel. Podľa talianskeho portálu zostáva vývoj tohtoročného auta prioritou „minimálne do budúceho mesiaca, ktorý bude rozhodujúci z hľadiska pokračovania investícií do tohto monopostu“.

Súvisiace články

Diskusia