Lawson: Nie som hlúpy. Ak nebudem podávať výkony, tak tu nebudem

Novozélandský pretekár Liam Lawson má za sebou štart do sezóny ako z nočnej mory. Nebudeme si klamať, veľa ľudí pochybovalo, že si bude počínať oveľa lepšie ako Sergio Pérez. Nikoho však ani vo sne nenapadlo, že dvakrát po sebe skončí v kvalifikácii posledný bez toho, aby mal nejakú technickú poruchu alebo urobil chybu. Presne to sa však stalo a Liam teraz čelí najťažším otázkam.
Na úvod by sme mali povedať, že v Q1 stratil Lawson na tímového kolegu 750 tisícin sekundy. Takéto rozdiely sme medzi Verstappenom a Sergiom Pérezom videli v minulej sezóne úplne bežne. Problém je, že v tejto sezóne sa Formula 1 ešte väčšmi vyrovnala a 750 tisícin sekundy znamená rozdiel medzi štvrtým a posledným miestom.
Red Bull po kvalifikácii stiahol Lawsonov monopost z parc fermé, rozhodol sa pre štart z boxov a zmenil nastavenie. Ako sa však ukázalo, auto tým ešte zhoršil a Liam urobil za 56 kôl nedeľných pretekov menší pokrok ako za 19 kôl sobotného šprintu.
„Dnes sme vyskúšali pomerne agresívne nastavenie, preto sme štartovali z boxov. Rozhodne sme sa niečo naučili, ale nefungovalo to,“ povedal Lawson po pretekoch pre televíziu Sky. Jedným dychom pritom dodal, že v sobotnom šprinte mal z auta lepší pocit.
„Pri pohľade na sobotný šprint sa dá povedať, že sme boli oveľa konkurencieschopnejší a dokázali sme predbiehať súperov. Dnes to bolo oveľa náročnejšie. Poučíme sa z toho, ale zapracovať musím aj ja po osobnej stránke,“ priznal Lawson.
Ten po piatkovej kvalifikácii povedal, že potrebuje čas, ale čas nemá. Tieto slová nabrali po nedeľných pretekoch úplne nový rozmer, keď sa vyrojili informácie, že Red Bull uvažuje o výmene jazdcov pred Veľkou cenou Japonska. „Sezóna pokračuje a máme za sebou dve veľké ceny. Radi by ste dostali 60 testovacích dní a viem, že veľa ďalších chlapcov testovalo aj mimo sezónu. Bohužiaľ, my sme niečo také neurobili. Okrem toho, s tohtoročným autom ani nemôžeme testovať. Nie je to žiadna výhovorka, len jedna z ďalších skutočností. Jednoducho to musím čo najrýchlejšie vyriešiť,“ priznal Lawson.
Ten povedal, že Red Bull naozaj skúsil auto nastaviť tak, aby bolo ľahšie na zvládnutie. Bol to trochu experiment v rámci ostrých pretekov, ktorý však nevyšiel. Sám Liam poznamenal, že takto nastavený monopost jednoducho nefungoval. Zdá sa, že konfigurácia Maxa Verstappena bola jedinou cestou, ale s tou ho zrejme čaká rovnaký osud ako jeho predchodcov.
„Presne týmto smerom sme dnes chceli ísť; chceli sme nastaviť auto tak, aby bolo o niečo jednoduchšie na zvládnutie a malo lepšie vyváženie. Bohužiaľ, bol to nesprávny smer a monopost pre to výrazne spomalil. Je to tak, ako to je, jednoducho sa s tým musím vyrovnať,“ skonštatoval Lawson.
Potrebuje podávať výkony
Novozélandský pretekár si s Red Bullom zatiaľ nezajazdil na trati, ktorú by poznal. V Suzuke jazdil s AlphaTauri v roku 2023 ako náhradník za zraneného Daniela Ricciarda a skončil tam jedenásty. Okrem toho sa na tejto trati predstavil aj v japonskej Super Formule – dokonca tam vybojoval pole position a v pretekoch skončil druhý. Podľa posledných špekulácií je však vraj prudko otázne, či do Japonska pocestuje ako pilot Red Bullu.
Pre mladého a stále neskúseného pilota je to nezávideniahodná situácia, ale musí sa s tým vyrovnať. Sám si nijak nezakrýva oči pred tým, čo ho čaká, keď bude takto pokračovať. „Vedeli sme, že to bude náročné. Štartovali sme z boxov, aby sme vyskúšali niečo s autom. Bohužiaľ, nefungovalo to. Beztak ťažký víkend sa premenil na ešte ťažší,“ skonštatoval Lawson.
„Žiaľ, nemám čas, aby som si na to zvykol, a nemôžem ani testovať. Musím to však vyriešiť čo najrýchlejšie. Sezóna však už začala a strácame body. Takto som to myslel, keď som povedal, že nemám čas,“ vysvetlil novozélandský pretekár.
„Zároveň však nie som hlúpy a viem, že som tu, aby som podával výkony. Ak to nedokážem, tak tu nebudem. Sústredím sa na to, aby som si čo najrýchlejšie zvykol na monopost,“ dodal Lawson.