Piastri sa v Číne revanšoval za Austráliu. McLaren má prvé dôležité double

Honba McLarenu za oboma majstrovskými titulmi konečne začala. V Austrálii to v podaní tímu nebol dokonalý víkend a ani v Číne to spočiatku nevyzeralo na bezproblémovú jazdu, ale v nedeľných pretekoch papájoví napokon doručili požadovaný výsledok. Oscar Piastri sa teší z pomerne bezproblémového víťazstva pred druhým Landom Norrisom a tretím Georgeom Russellom.
Štart pretekov bol veľmi intenzívny, ale bez väčších incidentov. Max Verstappen netradične stratil v úvodnej sekvencii, keď v prvej zákrute zvolil širokú stopu a obaja piloti Ferrari prekĺzli pred neho. Charles Leclerc si však pri kontakte s pravým zadným kolesom svojho tímového kolegu poškodil predné krídlo a podľa inžiniera stratil „20 až 30 bodov prítlaku“. To nie je vôbec málo, ale pilot Ferrari sa so svojím tímom rozhodol zostať na trati.
V prvom kole stratil aj George Russell, ktorý výborne odštartoval, ponoril sa na vnútornú stranu Oscara Piastriho, ale ten mu nechal len minimum priestoru a otvoril priestor pre svojho tímového kolegu, ktorý sa posunul na druhé miesto.
Úvodné kolá však predsa len priniesli prvú obeť. Dovtedy na dvanástom mieste bojujúci Fernando Alonso prišiel o brzdy. Za ním jazdiaci Pierre Gasly hlásil, že Aston Martinu horia brzdy a španielsky matador o chvíľu náležite spomalil, zamieril do boxov a odstúpil.
V úvodných desiatich kolách piloti manažovali tempo a starali sa hlavne o svoju ľavú prednú pneumatiku. V pelotóne sa odohralo len veľmi málo akcie. Darilo sa Leclercovi, ktorý sa aj s polovicou predného krídla držal v DRS za Hamiltonom. Lewis si zas udržiaval zdravú vzdialenosť na Russella a McLareny pred sebou.
Ak niekto v úvodných kolách výrazne strácal, bol to Max Verstappen. Holandský pretekár strácal v 12. kole už 6 sekúnd. V tejto chvíli sa začalo ukazovať, že degradácia nie je taká veľká a popredné tímy môžu zvládnuť preteky na jednu zastávku.
V tom čase sa prví piloti zo stredu poľa odobrali k mechanikom po čerstvé pneumatiky. Patrili k nim aj jazdci aj Racing Bulls. Na to musel zareagovať Mercedes s Kimim Antonellim. Taliansky pretekár to však nestihol a vyšiel na trať za Júkim Cunodom.
Čelo mieri do boxov
Na konci 13. kola zamierili k mechanikom Lewis Hamilton a Max Verstappen. Druhý menovaný sa na stredne tvrdých pneumatikách poriadne vytrápil. Boli to pomerne skoré zastávky, na ktoré zareagovali aj piloti McLarenu. V tejto chvíli sa zdalo, že dve zastávky budú cesta do cieľa.
Na konci 14. kola sa u mechanikov objavil Oscar Piastri a nebola to vydarená zastávka. Austrálčan sa zdržal 3,9 sekundy, čo neposúvalo hranice možného. Na konci 15. kola zamierili k mechanikom aj Norris s Leclercom. Pilot Ferrari nevymenil predné krídlo a ponechal si poškodený kus. Oveľa dôležitejšie však bolo, že Norris vyšiel na trať bok po boku s Georgeom Russellom. Pilot Mercedesu sa na zahriatych pneumatikách z vonkajšej strany dostal dopredu a vrátil sa na druhé miesto.
V 18. kole však McLaren definitívne potvrdil svoju prevahu. Na Russella sa dotiahol Lando Norris, v poslednej zákrute sa udržal tesne za ním a následne sa na cieľovej rovinke vrátil na druhé miesto.
Zaujímavé veci sa diali aj medzi pilotmi Ferrari. Leclerc sa aj bez predného krídla držal zavesený za Hamiltonom. Na boxovom múre Scuderie sa rozhodli pre tímovú réžiu, hoci to chvíľu trvalo. Hamilton sa najprv sám ponúkol, že pustí tímového kolegu dopredu, potom si to rozmyslel, následne mu tím nariadil výmenu pozícií, ale Lewis vyjednával. Napokon sa to však uskutočnilo a Leclerc sa okamžite odpútal.
V 25. kole sa Leclerc dostal za Russella a otvoril svoje DRS. Mal však problém. „Tento Mercedes na výjazde z 12. zákruty odfrčí do diaľky. Majú v tomto mieste neuveriteľnú trakciu,“ ohlásil monacký pretekár. 12. zákruta sa pritom nachádza v nájazde na najdlhšiu rovinku a v podstate jediné miesto, kde sa dá predbiehať.
Jedna zastávka, alebo dve?
V 34. kole zamieril k mechanikom Isack Hadjar a v tomto okamihu sa opäť rozprúdila debata o tom, či uvidíme jednu zastávku, alebo dve. Keďže prvé výmeny pneumatík prebehli v 13. až 16. kole, mysleli sme, že dve zastávky sú pravdepodobné. Ako sa však preteky preliali do svojej tretej tretiny, dvojzastávková stratégia sa zdala čoraz menej pravdepodobná.
V 36. kole zamieril k mechanikom aj Júki Cunoda, ale nevyzeralo to, že Racing Bulls napodobnia popredné tímy. Pre druhú zastávku sa rozhodli aj v Aston Martine s Lancom Strollom a v 37. kole aj vo Ferrari s Lewisom Hamiltonom. Na toho začal dotierať Max Verstappen, ktorého Red Bull trochu ožil na opotrebovaných pneumatikách.
Aj keď Verstappen sa v záverečných 15 kolách doťahoval na Leclerca, tieto preteky sa hodnú chvíľu zdali byť rozhodnuté. McLaren na čele konečne potvrdil svoju výkonnostnú prevahu a s prehľadom zrežíroval priebeh Veľkej ceny Číny.
Päť kôl pred koncom sa Verstappen krôčik po krôčiku dotiahol na Leclerca. Red Bull mal s prázdnou nádržou veľmi dobré tempo. Ferrari bez predného krídla strácalo čas v rýchlych zákrutách prostredného sektora a v posledných kolách prišlo k bitke o štvrté miesto a s ním aj o dôležité body. Ferrari v tejto chvíli nemalo tempo, ktoré predvádzalo v úvodnej fáze pretekov.
V 53. kole zaútočil Verstappen v úvodnej sekvencii zákrut a doručil manéver. Red Bull sa posunul na štvrté miesto a získal dôležité body do šampionátu. To však bolo z udalosťami nie práve nabitej Veľkej ceny Číny všetko. Lando Norris v závere bojoval s brzdovým pedálom a stratil hromadu času, ale napokon doručil dôležité double pre McLaren.
Preteky vyhral systémom štart-cieľ – s výnimkou zastávok v boxoch – Oscar Piastri, ktorý zažil dokonalú satisfakciu za preteky v Melbourne. Druhý prešiel cieľom aj s pokazeným brzdovým pedálom Lando Norris. Tretie miesto obsadil George Russell, ktorý podal ďalší mimoriadne konzistentný výkon a má druhé pódium v druhých pretekoch sezóny.
Štvrté miesto napokon obsadil Max Verstappen, ktorý bude urgovať svoj tím, aby niečo urobil v snahe udržať sa v boji o titul. Piate a šieste miesto obsadili piloti Ferrari, ktorí mali v niektorých fázach víkendu veľmi dobré tempo a podali lepší výkon než v Austrálii, ale toto Ferrari zatiaľ neukázalo majstrovský potenciál.
Siedme miesto, a status najlepšieho zo stredu poľa, vybojoval Esteban Ocon. Haas ukázal po mizernom výkone v Austrálii fantastické pretekové tempo, čo potvrdil aj desiaty Oliver Bearman, ktorý sa po štarte zo 17. miesta posunul výrazne dopredu. Ôsme miesto obsadil Kimi Antonelli, ktorý bol celé preteky zaseknutý za Haasom. Deviaty skončil opäť vynikajúci Alex Albon na Williamse.
Budúci víkend si od Formuly 1 oddýchneme, potom nás čaká Veľká cena Japonska na nádhernom okruhu v Suzuke. Tá bude s pretekmi v Bahrajne a Saudskej Arábii prvou trojičkou v sezóne.

Preteky - VC Číny 2025






Pilot | Tím | Čas | Kolá | Grid | Naj. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | McLaren | 1:30:55,026 | 56 | 1. | 1:35,520 | 25 | |
2. | McLaren | +9,748 | 56 | 3. | 1:35,454 | 18 | |
3. | Mercedes | +11,097 | 56 | 2. | 1:35,816 | 15 | |
4. | Red Bull | +16,656 | 56 | 4. | 1:35,488 | 12 | |
5. | Haas | +49,969 | 56 | 11. | 1:35,740 | 10 | |
6. | Mercedes | +53,748 | 56 | 8. | 1:36,046 | 8 | |
7. | Williams | +56,321 | 56 | 10. | 1:36,254 | 6 | |
8. | Haas | +1:01,303 | 56 | 17. | 1:36,363 | 4 | |
9. | Aston Martin | +1:10,204 | 56 | 14. | 1:36,044 | 2 | |
10. | Williams | +1:16,387 | 56 | 15. | 1:36,779 | 1 | |
11. | Racing Bulls | +1:18,875 | 56 | 7. | 1:35,868 | ||
12. | Red Bull | +1:21,147 | 56 | P. | 1:35,985 | ||
13. | Alpine | +1:28,401 | 56 | 18. | 1:36,424 | ||
14. | Stake | +1 kolo | 56 | 19. | 1:35,874 | ||
15. | Stake | +1 kolo | 56 | 12. | 1:37,275 | ||
16. | Racing Bulls | +1 kolo | 56 | 9. | 1:35,871 | ||
- | Aston Martin | nedokončil | 4 | 13. | 1:39,256 | ||
- | Ferrari | DSQ | 56 | 6. | 1:36,157 | ||
- | Ferrari | DSQ | 56 | 5. | 1:35,069 | ||
- | Alpine | DSQ | 56 | 16. | 1:36,425 |
- Značky
- VC Číny 2025