logo F1online.skF1online.sk

Hamilton vysvetľuje svoje problémy nedostatočnou prípravou na sezónu

Lewis Hamilton
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala3. 4. 2025

Predsezónne testy sú čoraz kratšie. V tomto roku mal každý tím na prípravu len tri dni, čo narobilo veľké problémy niektorým nováčikom, ale trápi to aj najskúsenejších jazdcov v padoku. Lewis Hamilton pred VC Japonska priznal, že ešte stále sa s autom len spoznáva.

Posledný súťažný víkend v Číne bol z pohľadu Ferrari ako na hojdačke, aj keď si odmyslíme dvojitú nedeľnú diskvalifikáciu. Výkonnostný prepad Ferrari prišiel po šprintových pretekoch a nepríjemne prekvapil nielen fanúšikov talianskeho tímu. Jeremy Clarkson sa napríklad vo svojom stĺpčeku čudoval, ako sa v priebehu jedného dňa mohla stať “z hrdinu nula”.

Lewis Hamilton preto vo štvrtok čelil aj takto ladeným otázkam. Médiám vysvetlil, že stále dopláca na dve veci; minulý rok nemohol absolvovať posezónne testy v Abú Zabí, a tohtoročné predsezónne testy zas nedopadli nijako slávne pre technické problémy. Následkom toho boli nesprávne zmeny v nastaveniach, ktoré pokazili pomerne dobré vyváženie auta.

“Myslím si, že ľudia mimo našej garáže celkom podceňujú, čo v skutočnosti robíme,” pustil sa do vysvetľovania Lewis Hamilton. “Keď sa bavíme o nastaveniach a zmenách, na rôznych grafoch sledujeme aerodynamiku, balans v jednotlivých fázach zákruty, mechanické vyváženie, vyváženie náklonu a rôzne ďalšie veci, s ktorými sa snažíme narábať a počas súťažného víkendu ich ladiť.”

Premenných je veľa, ale jazdci nemajú dostatok času na ich preskúmanie. Veľa vecí je aj pre sedemnásobného majstra sveta nových. “Po analýze posledných dvoch pretekov vieme, že na prvých pretekoch som sa v aute spočiatku necítil veľmi dobre, ale naše tempo nebolo počas prvých dvoch dní také zlé. V nedeľu som prvýkrát jazdil v daždi a počas pretekov som sa toho veľa naučil.”

“Na posledných pretekoch som prvýkrát absolvoval dlhý stint. V podstate každý tu jazdil na testoch v Abú Zabí a mohol si vyskúšať pneumatiky na rok 2025,” pokračoval. “Ja som nemohol, pretože som bol stále v Mercedese. Ostatní jazdci si stihli vyskúšať pneumatiky na rok 2025.”

“Potom sme prišli na testy do Bahrajnu, aby som odjazdil dlhú simuláciu, ale ani som sa k nej nedostal, pretože sa nám pokazilo auto. Môj prvý dlhý stint na suchu s nejakými 20 kolami prišiel v skutočnosti až v šprintových pretekoch. Som pomerne spokojný s tým, ako som narábal s pneumatikami,” pozrel sa aj na pozitíva.

Aj Carlos Sainz konštatuje, že sa so svojím monopostom ešte dôverne nepozná. Podľa Hamiltona mal však jednu veľkú výhodu: Ferrari a Williamsu sa podarilo dohodnúť na predčasnom uvoľnení španielskeho jazdca, ktorý sa už v Abú Zabí mohol pustiť do práce. Na druhej strane Hamiltona čakali ešte sponzorské povinnosti a rozlúčky v Stuttgarte a Veľkej Británii.

“Určite som začal cítiť efekt toho, že som nemohol jazdiť na koncoročných testoch,” pripustil Hamilton. “S odstupom času som však pomerne spokojný s tým, ako som sa na týchto dvoch veľkých cenách adaptoval. Určite nás však čaká veľa práce, aby sme sa pohli vpred.”

Práca bude liekom aj na problémy, ktoré Ferrari postretli v sobotu na VC Číny. “Je to azda kombináciou niekoľkých rôznych vecí, ale najmä o nastavení. Povedal som vám, že toto auto ešte stále len spoznávam. Ešte som nevyskúšal každú jednu vec, ktorú tu majú. V sobotu som v konečnom dôsledku prijal nesprávne rozhodnutie pri nastavovaní auta, s čím som musel žiť celé preteky.”

“Azda keby som sa auta nedotýkal, alebo ten náš krok by predstavoval zlepšenie, myslím si, že som sa mohol kvalifikovať v najlepšej trojke. S najväčšou pravdepodobnosťou by to viedlo k celkom inému výsledku. To sa však nestalo. Od kvalifikácie sa s autom jazdilo ozaj ťažko, a v nedeľu sme mali rovnaký balans. Museli sme to s ním vydržať,” poznamenal.

Keď neprší, aspoň kvapká. V prípade Ferrari však v nedeľu ani nekvapkalo — obaja jazdci boli diskvalifikovaní. “Cez týždeň som bol s tímom v továrni. Naozaj ma ohromilo, ako to tím strávil, rozanalyzoval a zistil, ako môžeme smerom do budúcna pracovať lepšie. Máme nastavené lepšie procesy a azda sme sa postarali o to, že sa to už nezopakuje.”

Súvisiace články

Diskusia