logo F1online.skF1online.sk

Wolff je pri uvažovaní o desaťvalcoch opatrný. Buďme technologickí, nie oportunistickí

Logo Mercedesu na nose, ilustračné
© Sebastian Kawka/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 3. 2025

Formuloví puristi sa už nadychujú k veľkej úľave. FIA a Formula 1 pre rok 2030 uvažujú o návrate k veľkým a hlučným motorom, ktoré by poháňali biopalivá. V tomto okamihu ide len o verejnú diskusiu a zatiaľ neboli podniknuté žiadne konkrétne kroky. Existuje teda podozrenie, že by sa jednotlivé strany mohli pokúšať o získavanie sympatií nevinnou formou formulového populizmu. Toto Wolff je nateraz jediný, ktorý utlmil diskusie o návrate hluku na formulové okruhy.

Šéf Mercedesu je presvedčený, že Formula 1 by mala v prvom rade „predať“ myšlienku nadchádzajúcej generácie pravidiel, potom uvažovať o ich náhrade. Treba povedať, že Toto myšlienku návratu hlučných motorov nezavrhol, len ju považuje za predčasnú.

„Pred nami je nový päťročný cyklus a máme schválené pravidlá,“ povedal Wolff pri stretnutí s novinármi v Bahrajne. „Teraz sme na ceste, na ktorej začíname rozhovory o tom, čo bude nasledovať. Možno budeme hovoriť o osemvalcoch, ktoré sa nám veľmi páčia a možno sú o niečo relevantnejšie pre cestnú premávku ako motory V10.“

„Myslím si, že sú to vzrušujúce diskusie. Aké hybridné systémy by sme mali zapojiť? Budeme mať hlučnejšie motory? Všetko sú to veľmi zaujímavé rozhovory, ktoré budú pokračovať v priebehu nového cyklu pravidiel,“ povedal Wolff.

Ten si však nemyslí, že by zástupcovia FIA, Formuly 1 alebo tímov mali balamutiť hlavy verejnosti. Nová generácie pohonných jednotiek ešte ani nevstúpila do prevádzky, takže podľa názoru šéfa Mercedesu sú tieto reči zbytočné. „Myslím si, že je to trochu predčasné,“ skonštatoval Wolff.

„Riskujeme, že oslabíme naše posolstvo svetu. Rok pred štartom nového a vzrušujúceho cyklu pravidiel začíname hovoriť o tom, ako sa to skončí,“ dodal šéf Mercedesu.

To je diametrálne odlišná správa, akú svetu vyslali Mohamed bin Sulajem a Christian Horner. Reakcie oboch boli možno trochu populistické, keďže hlučné motory naďalej predstavujú medzi fanúšikmi preferovanú voľbu – aj jedenásť rokov po zavedení hybridov a turbomotorov V6. Zároveň tieto reči prichádzajú v čase, keď panujú veľké obavy, že pohonné jednotky pre rok 2026 prinesú obrovské fiasko.

„V prvom rade by sme mali byť nadšení z nových pravidiel, ktoré prídu v budúcom roku. Mali by sme hovoriť o nich. V tomto športe je dôležité, aby sme hovorili pozitívne o takých vzrušujúcich motoroch,“ odkázal Wolff.

„Posúvame hranice technológií batérií a udržateľnosti, bude to prvý rok čisto syntetických palív. Nikto nevie, ako to bude vyzerať, ale presne to je na tom veľmi vzrušujúce. Formula 1 je šialene priekopnícka a všetci zainteresovaní by to mali oslavovať. Je potrebné zabezpečiť, aby bol šport vnímaný ako vysoko technologický, nie oportunistický – to je najdôležitejšie,“ odkázal šéf Mercedesu.

Súvisiace články

Diskusia