logo F1online.skF1online.sk

Sainz a Alonso kritizujú krátke testy: Ani tenista netrénuje len jeden a pol dňa

Carlos Sainz
© X/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala1. 3. 2025

Stačia tri dni testov na to, aby sa tímy pripravili na novú sezónu? Inžinieri stihli nazbierať množstvo dát, ktoré budú skúmať v najbližších dňoch, ale pilotom sa to máli. Fernando Alonso a Carlos Sainz kritizujú súčasný formát.

Predsezónne testy sú síce trojdňové, ale piloti jedného tímu si ich musia podeliť. V prípade technických či zdravotných problémov — Aston Martin postretli oboje — sa tak môže stať, že pilot vycestuje na prvé preteky sezóny v podstate nepripravený.

Aj keď má k dispozícii simulátor, na ktorom môže tráviť celé dni, podľa Fernanda Alonsa nie sú testy nastavené správne. “Zabúdame na to, že potrebujeme nejakú minimálnu prípravu, aby sme mohli čeliť šampionátu F1,” zdôraznil v piatok počas obeda.

V tom čase mal mať Španiel po testoch. Popoludní sa ešte do kokpitu dostal, ale len preto, že Lance Stroll ochorel. “Niekedy sme veľmi pyšní a veľmi nás teší, čo Formula 1 dosahuje. Neustále však opakujem, že toto je jediný šport, v ktorom sa pred majstrovstvami sveta pripravujete jeden a pol dňa. Také čosi nemôžete prikázať tenistovi, futbalistovi alebo hráčovi bejzbalu.”

Na stranu svojho krajana sa postavil Carlos Sainz, ktorý by takisto privítal viac času v kokpite. Počas zimy totiž vystriedal tímy, a tak si nezvykal len na evolúciu minuloročného auta, ale celkom iný monopost, inžinierov a štýl práce. Popri predsezónnych testoch mal k dispozícii len ďalších 100 kilometrov v rámci filmovacieho dňa.

“Mám z toho veľmi čudný pocit. Po poldruha dni testov mám ísť pretekať,” pokrútil hlavou Carlos Sainz, čerstvý riaditeľ Asociácie jazdcov veľkých cien GPDA. “Cítite, že to nestačí, je toho primálo. Pred prvými pretekmi máme v aute až smiešne málo priestoru.”

F1 zabúda na mladých

Alonso a Sainz majú výhodu aspoň v tom, že môžu čerpať z dlhoročných skúseností. Na piatkovej tlačovke však Sainz sedel v spoločnosti mladíkov Kimiho Antonelliho, Ollieho Bearmana, Gabriela Bortoleta a Isacka Hadjara, pre ktorých sú testy žalostne krátke.

Sainz nepovažuje za ideálnu náhradu ani testovanie starších monopostov, ktoré absolvoval Kimi Antonelli. “Ja im držím palce. Chápem ich frustráciu s týmito testami, pretože aj keď nie som nováčik, toho jeden a pol dňa testovania frustruje aj mňa. Neviem si predstaviť, čo je to pre nováčika.”

“Chápem, ako to komplikuje veci a aký náročný štart sezóny čaká niektorých týchto chlapcov. Ak by ste dostali staršie auto, ktoré by bolo relevantné, dosť to pomôže, ale skúsenosti sú skúsenosti. Nazbierate ich len na trati so skutočným autom, s ktorým budete jazdiť v danom roku,” zdôraznil rodák z Madridu.

Namiesto simulátora testy na okruhu?

Ponúka sa nejaké riešenie? Sainz má predstavu, čo by sa dalo spraviť: Prinavrátiť súkromné testovacie dni výmenou za to, že jazdy na simulátoroch budú obmedzované. V tejto chvíli neexistuje žiaden limit na to, koľko hodín či dní pilot presedí na simulátore v továrni. Mantinely určuje len rozpočtový strop. Ak by aj súkromné testovacie dni boli súčasťou stropu, ani na náklady tímov by to nemalo negatívny vplyv; každý by sa mohol rozhodnúť, či investuje do vývoja auta alebo radšej časť peňazí využije na súkromné jazdy.

Sainz má podobnú predstavu. “Toto pravidlo ma trochu hnevá. Na simulátore trávime celé dni. Rozmýšľam, že by sme mohli do rozpočtu zahrnúť, či chcete jazdiť na simulátore alebo testovať. Vy by ste si vybrali, ako preinvestujete svoj rozpočet.”

“Môžete to robiť tak [že obmedzíte skutočné testovanie] z environmentálnych dôvodov, ale jazdci aj tak každý deň lietajú súkromne z Monaka do Veľkej Británie, aby šli na simulátor. Túto stránku F1 nechápem, toto pravidlo, keď rozhodli: Zakážme testovanie a poďme vyvinúť 20-miliónové simulátory. Peniaze budeme míňať na 20-miliónové simulátory, aby sme nechodili testovať,” vysvetľuje svoj osobný postoj s dodatkom, že nijako nesúvisí s jeho novou funkciou v GPDA.

“Mohli by ste povedať, že určime ako limit desať alebo dvanásť dní testovania a každý tím sa rozhodne, v ktorej časti sezóny ich využije,” chrlí nápady Sainz. “Je však fajn mať aj spoločné testy, pretože je to super pre médiá, aj pre nás, že sa vidíme.”

Ukážme fanúšikom viac dát, radí Sainz

Samotné testy nebývajú veľmi záživné. F1 však chce akciu, ktorá bude diváka zaujímať a pozrie si ju. Španiel má preto ďalší návrh, ktorý by mohol zatraktívniť sledovanie testov Formuly 1. “Myslím si tiež, že povinnosťou každého tímu by malo byť uvádzať, koľko paliva natankoval. Bolo by to zaujímavé aj pre televíziu. Ak nie, prečo sa vôbec na tú televíziu pozerať? Mali by ste to všetko zaznamenávať vrátane motorového režimu.”

Tímy aj tak disponujú dátami z GPS a vedia celkom presne odhadnúť, koľko paliva má ten-ktorý súper v tom-ktorom stinte na palube, a určite tieto dáta preskúmajú. Jediný, pred ktorým sú tieto informácie “tajné”, je samotný fanúšik.

“Mám veľa nápadov, vďaka ktorým by fanúšikovia tomuto športu mohli viac porozumieť a ktoré by mohli dávať väčší zmysel aj z pohľadu jazdcov, pretože podľa mňa sme priveľa na simulátore, ale nejazdíme dosť,” dodal.

Súvisiace články

Diskusia