logo F1online.skF1online.sk

Na záver testov bol najrýchlejší Russell, piatok však nepriniesol toľko žiadané odpovede

George Russell
© X/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 2. 2025

Predsezónne testy sa skončili. Pred nami je už len hlavná časť ročníka, ktorá sa začne v Austrálii. Kto bude favoritom? Zodpovedať túto otázku nebude vôbec jednoduché. Posledný deň nám napriek pokojnému priebehu nedal odpovede na všetky otázky, ktoré sme chceli. Môžeme však povedať, že najrýchlejší čas dneška zaknihoval George Russell na Mercedese.

Piatok v Bahrajne bol o poznanie veternejší a teplejší ako predchádzajúce dni. Trať bola síce pomalšia, no podmienky sa viac podobali na to, čo nás bude čakať o pár týždňov na veľkej cene. Pre tímy to mala byť ideálna príležitosť hromadne sa vrhnúť do pretekových simulácií, ale na ich spočítanie by sme nepotrebovali ani všetky prsty jednej ruky.

Tri stinty v celej, resp. takmer celej dĺžke pretekov odjazdili len Oscar Piastri, George Russell a Esteban Ocon. To znamená, že nemáme k dispozícii žiadne hodnotné porovnanie s ich priamymi súpermi. Porovnávať nevieme ani so štvrtkom, keďže trať bola podľa odhadov až o 0,6 sekundy pomalšia a vyššie teploty mali negatívny efekt na výdrž pneumatikových zmesí.

V kvalifikačných simuláciách bol najrýchlejší George Russell s časom 1:29,545 na mäkkých pneumatikách C3. Maxovi Verstappenovi tak vyfúkol prvenstvo v posledných minútach dnešného programu, a teda aj v najlepších podmienkach. Ku koncu mala trať teplotu už len tesne nad 20 °C, pričom sme začínali na úrovni okolo 31 stupňov.

Max Verstappen nepôsobil tak suverénne ako na minuloročných testoch. Najmä na tvrdších zmesiach sme videli, že Red Bull RB21 bol v zákrutách nedotáčavý a oberal ho o cenné desatinky sekundy. Ako to však na testoch býva, nemusel to byť skutočný obraz auta. Keďže inžinieri počas testov skúšajú rôzne nastavenia monopostu a pozorujú, aký to bude mať dopad na jeho ovládateľnosť a rýchlosť, mohlo to byť dôsledkom rôznych experimentov. Na to isté treba pamätať aj pri sledovaní a hodnotení ostatných monopostov.

Williams sa opäť ocitol veľmi vysoko zásluhou Alexa Albona, ktorý však na rozdiel od Russella a Verstappena obul ešte mäkšie zmesi C4. O britskej stajni sa tak bude v najbližších dňoch hovoriť, no vždy s poznámkou, že dostať sa do čela výsledkovej listiny na predsezónnych testoch nebýva až taká fuška.

V každom prípade piatkové maximum Georgea Russella neprekonalo štvrtkové kolo 1:29,348 v podaní Carlosa Sainza. Španiel tak zajazdil najrýchlejší čas predsezónnych testov už druhýkrát po sebe a vo dvoch rôznych tímoch.

Štvrtá priečka patrí Oscarovi Piastrimu. Austrálčan sa venoval predovšetkým pretekovej simulácii, v ktorej bol pomalší ako včera Lando Norris a s vyššou degradáciou pneumatík, ale za tým mohli byť podmienky na trati.

Prvú päťku uzavrel Pierre Gasly z Alpinu pred Lewisom Hamiltonom. Scuderii posledné popoludnie nevyšlo a dosť pokazilo celkový dojem. Hamilton ráno avizoval pretekovú simuláciu, no napokon odjazdil len 47 kôl. Veľká časť z nich ani nebola súčasťou dlhých stintov s plne natankovaným autom. Taliansky tím ešte k tomu z neznámych dôvodov ukončil dnešný program s polhodinovým predstihom. Dostupný priestor nevyužil na maximum.

Doplňme, že okrem Albona aj Lewis Hamilton mal vo svojej najlepšej kvalifikačnej simulácii obutú “supermäkkú” zmes C4. To isté môžeme povedať už len o Estebanovi Oconovi.

Jedným z najväčších sklamaní predsezónnych testov bude Aston Martin. Britský tím odjazdil takmer najmenej kôl zo všetkých, navyše v posledný deň ho zabrzdili zdravotné problémy Lanca Strolla. Kanaďanovi bolo nevoľno a po vyše dvoch hodinách ho musel vystriedať nachladnutý Fernando Alonso a zachrániť, čo sa zo zvyšku ešte dalo.

Predsezónne testy ako celok boli veľmi pokojné. Napriek náročným podmienkam, vetru, dažďu a chladu sme nevideli žiadnu vážnu nehodu či nútené odstavenie monopostu na trati, len pár červených vlajok spôsobených pomerne zvláštnymi udalosťami. Program pribrzdil napríklad výpadok elektriny, sklo na trati či v piatok popoludní dokonca autobus, ktorý sa zatúlal do výbehovej zóny za desiatou zákrutou.

# Tím Počet odjazdených kôl
Streda Štvrtok Piatok SPOLU
1. Mercedes 148 158 152 458
2. Haas 160 135 162 457
3. Racing Bulls 154 140 160 454
4. Alpine 140 120 145 405
5. Williams 131 127 137 395
6. Ferrari 141 128 113 382
7. McLaren 118 121 142 381
8. Sauber 114 136 104 354
9. Aston Martin 88 102 116 306
10. Red Bull 132 91 81 304

Úvodná Veľká cena Austrálie je na programe o dva týždne 14. až 16. marca.

Piatkové dopoludnie neprinieslo bleskové časy, najrýchlejší bol Leclerc

Dopoludnie posledného dňa testov prinieslo veľmi nerelevantné jazdy a výsledky. Časy sú oveľa horšie než vo štvrtok večer a tímy sa nesústredili na výkon. Najrýchlejší čas zajazdil Charles Leclerc tesne pred Kimim Antonellim a Landom Norrisom.

Počas piatkového dopoludnia sa nám toho nestalo veľa a v podstate sa dá povedať, že najväčšie zaujímavosti sa odohrali mimo pretekárskeho okruhu. V Aston Martine museli neplánovane zmeniť program, pretože Lance Stroll sa necítil dobre a musel ho nahradiť Fernando Alonso. Podľa najnovších informácií sa však kanadský pretekár cíti lepšie a popoludnie odjazdí.

Po stredajšom výpadku prúdu a štvrtkovom daždi v púšti sme sa v piatok dočkali ďalšej kuriozity, keď zo štartovacieho stanovišťa na cieľovej rovinke vypadlo sklo a rozbilo sa na cieľovej rovinke.

S veľkými očakávaniami sme sledovali Red Bull, ktorý v piatok skutočne priviezol vylepšenia. Max Verstappen nasadil na monopost nové predné krídlo. Nebolo to však nič vyrážajúce dych a tím sa následne ponoril do svojho programu len veľmi opatrne bez toho, aby vykazoval nejakú šialenú aktivitu.

Videli sme aj technické poruchy, keď sa Olliemu Bearmanovi rozletel kryt motora na ľavej strane, čo si vyžiadalo pár desiatok minút v garáži. O niečo väčšie problémy mal Gabriel Bortoleto, ktorý utrpel nejakú formu technickej poruchy a z tohto dôvodu má po piatkovom popoludní najmenej kôl zo všetkých.

Poďme sa však pozrieť na čelo. Tento pohľad je jedným slovom zbytočný, pretože sme v podstate nevideli kvalifikačné simulácie. Najrýchlejší čas zajazdil Charles Leclerc, ale jeho čas je o 1,5 sekundy pomalší než štvrtkový výkon Carlosa Sainza. Leclerc, druhý Antonelli a tretí Norris zajazdili veľmi podobne ako Leclerc, ale takéto výkony by ich vo štvrtok zaradili okolo Fernanda Alonsa a Júkiho Cunodu na piate a šieste miesto.

FOM

Súvisiace články

Diskusia