Čo prezradili štvrtkové pretekové simulácie?


Počas predsezónnych testov zvyknú výsledkové listiny zavádzať. To je jeden z dôvodov, prečo sa analytici v stredu báli čokoľvek predpovedať. Po štvrtku však majú pevnejšiu pôdu pod nohami. Lepší obraz o rozložení síl v štartovom poli nám totiž ponúkli popoludňajšie pretekové simulácie.
Na čele štvrtkového prehľadu najlepších časov sa ocitol Carlos Sainz. Každému je však jasné, že Williams tento rok nebude favoritom na titul. Niečo tu teda nesedí. Aby sme tomu prišli na koreň a mohli určiť poradie, ktoré bude o čosi lepšie zodpovedať skutočnej výkonnosti tímov, musíme sa o čosi hlbšie ponoriť do sveta čísel a simulácií.
Pretekové simulácie majú na rozdiel od tých kvalifikačných jednu veľkú výhodu: O každom tíme vieme povedať, že mal v monoposte natankované palivo na absolvovanie aspoň 300 kilometrov, čo prirodzene zmenšuje možný hmotnostný rozptyl. Nesmieme totiž zabúdať na to, že každých desať kilogramov paliva stojí jazdca tri desatiny sekundy na kolo. V kvalifikačnej simulácii môže aj pár kíl rozhodnúť o tom, či pilot skončí na čele, alebo sa nedostane ani na pomyselné pódium. Vo štvrtok napríklad najlepšiu trojicu nedelila ani jedna desatina.
V pretekoch sa však význam pár kilogramov do istej miery stratí. Ak tím pri kvalifikačných jazdách natankuje namiesto piatich desať kilogramov, predstavuje to stopercentný nárast. Avšak, ak pred pretekovou simuláciou namiesto 90 dostane 95 kg, percentuálny rozdiel už nie je taký markantný. Samozrejme, do hry ešte vstupujú iné faktory na čele s motorovým režimom, ale na to by sme potrebovali spoľahlivé GPS dáta, na základe ktorých analytici tímov vedia pomerne presne povedať, ako usilovne “ťahá” agregát daného jazdca.
Aj bez týchto údajov nám však pretekové simulácie veľa naznačia. Rozhodli sme sa preto pozrieť na popoludňajšie jazdy a vypočítať priemerné časy dosiahnuté v jednotlivých stintoch. Keďže nás zaujíma čistý výkon monopostov, časy sme očistili od potenciálnych jazdeckých chýb, zdržaní v premávke, jasných výkyvov od trendu a dojazdových či výjazdových kôl.
Má to však jeden háčik. Pri priamom porovnaní musíme vynechať Red Bull. Liam Lawson absolvoval len dva pretekové stinty, čo zrejme súviselo so zdržaním spôsobeným únikom vody. Navyše svoju skrátenú simuláciu odštartoval hneď po obedňajšej prestávke, teda na relatívne vlhkej trati a v iných podmienkach ako ostatní. Pre úplnosť však skonštatujme, že Lawson odjazdil 43 kôl s priemerom na úrovni 1:35,387.
Viac nás však budú zaujímať jazdy McLarenu, Ferrari a Mercedesu. Tieto tri tímy absolvovali svoju malú veľkú cenu vo veľmi podobnom čase, takže oveľa hodnotnejšie porovnanie by sme si ani nemohli želať. Navyše platí, že všetci traja odjazdili preteky na dve zastávky v boxoch s využitím všetkých troch zmesí, ktoré uvidíme aj o pár týždňov, keď sa pôjde naostro.
Čo teda hovoria čísla? Ukazuje sa, že v dlhých jazdách má jasne navrch McLaren nad Ferrari aj Mercedesom. Vo všetkých troch stintoch bol najrýchlejší a ak sa pozrieme na súhrnný priemer relevantných kôl, zistíme, že o viac ako päť desatín sekundy.
Ak by tieto rozostupy zostali zachované, o pár týždňov na Veľkej cene Bahrajnu vypísanej na 57 kôl by Lando Norris vyhral s teoretickým náskokom 30,6 sekundy pred Charlesom Leclercom, ktorý by s Kimim Antonellim zviedol tesný súboj o druhú priečku. Ferrari a Mercedes by v cieli delilo deväť desatín sekundy.

McLaren pôsobí naozaj veľmi dobre. Oscar Piastri s Landom Norrisom sa navyše nehnali za najrýchlejšími časmi, aby vynikli vo výsledkovej listine — obsadili len trináste a štrnáste miesto v spoločnosti Racing Bulls a Sauberu, čo je ďalším náznakom sebavedomia tradičnej britskej stajne.
Niečo zo svojho tempa Norris ukázal aj počas nácviku zastávok v boxoch — zatiaľ čo krúžil a zakaždým zamieril k mechanikom, v prostrednom sektore s prehľadom zajazdil fialový čas 38,175, ktorý mu už nikto nevzal.
Nemali by sme však predbiehať a určite netreba z McLarenu robiť jasného favorita na titul. Musíme si počkať na piatok, keď Red Bull nasadí avizované vylepšenie a do kokpitu sa posadí Max Verstappen — dá sa očakávať, že od Liama Lawsona bude rýchlejší, a ak sa do simulácie pustí v ten istý čas ako ostatní, môže útočiť aj na papájový tím. Napokon Helmut Marko po strede žiaril spokojnosťou a svojho zverenca vychválil na tri zimy.
Okrem spomínaných top tímov sa do pretekových simulácií pustili aj Alpine, Racing Bulls a Sauber, no na čelo stratili v priemere už viac ako jednu sekundu. Všetko nasvedčuje tomu, že aj tento rok bude Formula 1 rozdelená na aspoň dve ligy.
- Značky
- Predsezónne testy 2025