Pred dohodou s Aston Martinom nás oslovilo niekoľko tímov, znie z Hondy

Továrenská dohoda s automobilkou je vo Formule 1 naďalej kľúčom k úspechu. McLaren v minulej sezóne získal konštruktérsky titul ako zákazník bez priamej a výhradnej podpory dodávateľa pohonných jednotiek, ale takýto počin je v posledných desaťročiach absolútne výnimočný. Aj preto nemala Honda núdzu o záujemcov, keď sa po ukončení spolupráce s Red Bullom rozhodla neodísť z Formuly 1.
Japonská automobilka v roku 2021 oznámila svoj odchod, ale napokon si to rozmyslela. Jej váhanie však prinútilo Red Bull, aby zahájil nový projekt Red Bull Powertrains a pustil sa do vývoja novej pohonnej jednotky. Honda si tak musela nájsť iného partnera, ale asi neprekvapí, že nemala núdzu o záujemcov.
Japonci si napokon vybrali Aston Martin, s ktorým uzavreli továrenskú dohodu, čo znamená, že budú vyvíjať motor presne podľa požiadaviek šasi britského tímu. Bez toho sa v súčasnej F1 takmer nedá uspieť, preto neprekvapí, že Honda nemala núdzu o záujemcov.
„V prvej časti prebiehali len konverzácie medzi Hondou a Red Bullom,“ povedal šéf Honda Racing Corporation Kódži Watanabe pre Motorsport.com. „Diskusie s ostatnými tímami začali, keď sme sa v novembri 2022 oficiálne zaregistrovali u FIA ako dodávateľ pohonných jednotiek pre rok 2026.“
„Až potom nás začali kontaktovať niektoré ďalšie tímy, keďže mali záujem o spoluprácu s Hondou. Diskutovali sme s viacerými stranami a potom sme sa rozhodli,“ dodal Watanabe.
Aj keď nikoho nemenoval, nie je ťažké uhádnuť, kto by to mohol byť. Ferrari, Mercedes, Red Bull a Alpine boli továrenské tímy; Racing Bulls patrí Red Bullu, takže motory Red Bull Powertrains sú preň prirodzenou voľbou; a Sauber prešiel pod hlavičku Audi. Zostávajú teda Williams, McLaren, Haas a Aston Martin. S posledným menovaným sa Honda napokon dohodla. „Nemôžem vám povedať presné číslo, ale bolo to niekoľko tímov. S niektorými z nich sme boli v kontakte len raz, ale s ďalšími sme sa stretli niekoľkokrát,“ priznal Watanabe.
Ten uviedol ešte jednu zaujímavú skutočnosť, o ktorej sa na verejnosti diskutovalo už v čase, keď to bolo aktuálne. Honda vraj rozoberala s Red Bullom možnosť, že vyvinie a vyrobí len časť pohonnej jednotky. Podobne ako sa v roku 2004 diskutovalo, že Ford predá rakúskej spoločnosti len polovicu tímu Jaguar a nechá ho vyvíjať šasi a aerodynamiku, zatiaľ čo Ford mal mať na starosti motor.
„Počas našich rozhovorov sme diskutovali o možnosti, že Red Bull bude vyrábať spaľovací motor a my sa postaráme o elektrický element. To by však nebolo vôbec jednoduché, takže sme sa zhodli, že za takýchto podmienok spolupráca nie je možná,“ skonštatoval Watanabe.
- Značky
- Honda
- Kodži Watanabe