FIA plánuje zasiahnuť do šampionátu a po tretine sezóny sprísniť testy flexibility
Sezóna 2025 by sa mohla podobať na predchádzajúci ročník ešte viac, ako by sme čakali. Medzinárodná automobilová federácia totiž avizuje sprísnenie flexibility po prvej tretine sezóny, aj keď ešte pred mesiacom ubezpečovala, že sa pravidlá ani testy meniť nebudú. Ako sa zmení rozloženie síl, ak sa sprísnené testy skutočne stanú realitou, teraz nikto nevie predpovedať.
Priebeh minuloročného šampionátu do značnej miery ovplyvnili flexibilné predné krídla. V prvej tretine sezóny kraľoval okruhom F1 Red Bull, no akonáhle McLaren a Mercedes predstavili predné krídla, ktoré úspešne prechádzali všetkými testami flexibility, no počas jazdy sa predsa len ohýbali, na červených býkov sa veľmi rýchlo dotiahli.
To sa, samozrejme, stretlo s odporom najmä u Red Bullu. FIA zareagovala pomerne vlažne. Od VC Belgicka začala monitorovať flexibilitu krídel s tým, že zváži, či bude nutné testy sprísniť v pravidlách pre rok 2025.
Nikolas Tombazis v decembri informoval o výsledkoch zistení a ubezpečoval, že FIA je “spokojná” so súčasnou situáciou a testov sa nebude dotýkať. “Samozrejme, v lete a začiatkom jesene bol okolo toho veľký humbug. Od roku 2022 však dávame tímom jasne najavo, že neplánujeme zavedenie žiadnych ďalších testov predných krídel a tohto stanoviska sa držíme,” vyhlásil šéf FIA pre monoposty.
Nový rok, nový ja — FIA zmenila svoje stanovisko. Taliansky portál AutoRacer aj britský The Race teraz informujú o tom, že FIA zaslala tímom aktualizované znenie technickej direktívy TD18, ktorá pojednáva o tom, ako prebiehajú záťažové testy predných krídel.
Samotný priebeh testov podľa aktualizovanej verzie zostane zachovaný, t.j. pri previerkach budú pôsobiť rovnako veľké sily a rovnakým smerom ako doposiaľ, no zásadný rozdiel bude spočívať v tom, že povolená bude menšia miera flexibility daného komponentu. Doposiaľ FIA akceptovala prehnutie o 15 milimetrov, po novom má byť táto tolerancia už len desaťmilimetrová.
Zníženie tolerancie o tretinu podľa citovaného zdroja z prostredia tímov predstavuje “výrazný krok”. “Budem prekvapený, ak bude niekto schopný hrať sa s konštrukciou flexibilných krídel tak, ako tomu bolo doposiaľ.”
Keďže flexibilita predného krídla sa v sezóne 2024 ukázala ako účinný liek na nedotáčavosť monopostov súčasnej generácie v pomalých zákrutách a ich pretáčavosť v rýchlych sekciách, nová technická direktíva môže mať značný dopad na rozloženie síl. Navyše platí, že FIA ju predstavila veľmi neskoro, čo ešte zvýši záťaž na technické oddelenia a najmä rozpočty jednotlivých tímov.
Továrne totiž doposiaľ pracovali s predpokladom, že sa pravidlá ani testy v súvislosti s prednými krídlami nebudú meniť, a tak pripravovali na rok 2025 nové verzie. Ferrari už na jeseň nasadilo svoju verziu flexibilného predného krídla a Christian Hornera avizoval, že jeho tím bude musieť spraviť to isté.
Aby necelý mesiac pred štartom predsezónnych testov nemuseli narýchlo vyrábať nové verzie, účinnosť noviniek sa odkladá. Vzhľadom na to, aký veľký vplyv má predné krídlo na vyváženie monopostu, vývoj a výroba tuhšej verzie potrvá tri až šesť mesiacov. FIA tak už nezrealizuje ani svoj alternatívny plán, podľa ktorého by novinky mali vojsť do platnosti v polovici mája od VC Emilia Romagna, no zahraničné zdroje avizujú, k zmene dôjde až 1. júna na VC Španielska na deviatom podujatí sezóny.
Pre top tímy je to však škrt cez rozpočet, na čom by mohol zarobiť napríklad Aston Martin. Čelné stajne sa totiž musia rozhodnúť, či budú útočiť na titul a vyvíjať dve rôzne verzie predného krídla s vedomím, že jednu z nich po prvej tretine ročníka vyhodia, alebo ušetria časť peňazí a už na začiatku roka sa pokúsia nasadiť tuhšiu verziu. Ušetrenú čiastku by mohli presmerovať na vývoj budúcoročného auta.
Frédéric Vasseur však už vlani avizoval, že nejasný postoj FIA nekorešponduje so snahami znižovať náklady na vývoj. “Neustále musíte myslieť na rozpočtový strop. To znamená, že s rozpočtom musíte narábať efektívne. Ak začnete s vývojom a nakoniec sa ukáže, že tadiaľ cesta nevedie, tak ste spálili 600-tisíc eur. Ak spálite pol milióna pre nič, nemôžete ho minúť inde,” upozornil šéf Ferrari.
Na záver doplňme, že z pohľadu FIA nejde o oficiálnu zmenu pravidiel, ale len upresnenie znenia technickej direktívy. Preto sa o tejto novinke nemuselo hlasovať na zasadnutí Komisie F1 ani nemusela prechádzať riadnym legislatívnym procesom.
- Značky
- FIA
- Nikolas Tombazis