Gene Haas už nedotuje svoj tím. Stajňa sa stala finančne sebestačnou, vyhlásil Komacu
Malé tímy sú vo Formule 1 vždy dobrým meradlom ekonomickej situácie. Mnohí majú dodnes v živej pamäti slová zástupcov tímov ako Jaguar či Force India, ktorí kritizovali vedenie Bernieho Ecclestona. Ten podľa ich slov nikdy nevytvoril prostredie, ktoré by prialo malým tímom. Dnes sa však zdá, že pod vedením Liberty Media sa táto slabina odstránila.
Tím Haas sa v priebehu celej svojej existencie snažil čo najviac odbremeniť majiteľa Geneho Haasa. Ten svoj tím vždy dotoval z vlastných peňazí. Samozrejme, Formula 1 sa pre jeho firmy stala užitočným marketingovým nástrojom, ale vždy je to otázka jednotlivých plusov a mínusov.
Snaha odbremeniť majiteľa viedla k niekoľkým nevydareným obchodom – napríklad s Rich Energy či ruským miliardárom Dmitrijom Mazepinom –, ale s prispením rozpočtového stropu a pod vedením Liberty Media sa Haasu podarilo niečo nevídané. Najmenší tím na štartovom rošte je nielen užitočným marketingovým nástrojom pre svojho majiteľa, ale dnes dokonca generuje zisk!
„V tomto roku je to prvýkrát, čo Gene nemusel investovať do firmy vlastné peniaze,“ povedal médiám šéf stajne Ajao Komacu, ktorý k tomu pridal ešte jednu skvelú správu. „Naplnili sme rozpočtový strop a v tomto roku ho využijeme na maximum. Čaká nás teda odlišná výzva a musíme si dať pozor, že zostaneme pod stropom.“
„Je skvelé, že sme sa konečne dostali do tohto bodu, ale pokiaľ ide o naše mentálne nastavenie, tak to sa nemení. Musíme však zmeniť nastavenie všetkých na trati a naši ľudia si musia uvedomiť, čo je považované za prijateľné, a čo musí byť cieľom nášho úsilia,“ pripomína Komacu.
„V súvislosti s rozpočtom sa však naša situácia zmení. Predtým sme boli pod stropom a keď sme mali nejaké peniaze, mohli sme ich bez starostí utratiť. Teraz sa musíme uistiť, že zostaneme pod rozpočtovým stropom. Nastavenie je odlišné, ale keď chcete byť konkurencieschopní, toto je nevyhnutné minimum,“ uviedol šéf Haasu.
Tento tím pritom v poslednom roku vykonal niekoľko zásadných zmien. Uzavrel technickú spoluprácu s Toyotou, stavia nový simulátor a prvýkrát testoval so starým monopostom. Po veľmi dobrej minulej sezóne sa zdá, že americká stajňa sa dostala na vrchol svojich síl.
„Konečne máme pocit, že sme si zaškrtli viacero kolónok. Začali sme testy so starým monopostom, naplnili sme rozpočtový strop a sme v zisku. S peniazmi za umiestnenie v minulom roku, príspevkami od sponzorov atď. už Gene nemusí investovať vlastné peniaze, čo sa stalo vôbec prvýkrát,“ zopakoval Komacu.
Napriek tomu zostáva Haas najmenším tímom na rošte. S asi 330 zamestnancami možno naplnil rozpočtový strop, ale je to práve neprevádzková časť výdavkov – nespadajú do rozpočtového stropu –, ktorého optimalizácia pomáha udržiavať prevahu väčších tímov. Haas preto potrebuje viac, ale je skvelé, že tím je životaschopný, udržateľný a ešte k tomu patril v strede poľa k najlepším.
Haas tiež ukazuje, v čom sú finančné pravidlá zaujímavé. Teoreticky má rovnaký rozpočet ako Ferrari, ktoré zamestnáva minimálne trikrát viac ľudí. Je preto jasné, že za niektoré položky musí utrácať viac. Aj keď to možno znie paradoxne, práve nákup dielov z externých zdrojov stojí tím viac, pretože podľa pravidiel sa rozpočet stajne úmerne zníži podľa počtu dielov, ktoré si Haas nevyrába sám. Komacu však napriek tomu trvá na tom, že obchodný model jeho tímu je najlepší.
„Je očividné, kde strácame najviac – vysunuté pracovisko v Maranelle, diely od externých dodávateľov atď. Vlani sme však vykonali určité vylepšenia a budeme v tom pokračovať aj v tomto roku. Musíme byť efektívnejší,“ konštatuje japonský inžinier.
„Všetky rozpočtové položky za tieto diely sú dané. V súčasnosti je však stále najlepší model ten náš – aj s poklesom rozpočtu za diely z externých zdrojov, alebo našimi menšími možnosťami a zdrojmi. Je však oveľa lepšie prísť o tieto dodatočné financie pod rozpočtovým stropom a kúpiť komponenty od Ferrari. Nemyslím si, že táto stránka nášho obchodného modelu je nejaký problém,“ dodal Komacu.
- Značky
- Ajao Komacu
- Haas