Lawson háji svoju tvrdú obranu pred Alonsom: Dostal som iba šesť veľkých cien
Liam Lawson predviedol jeden z najprudších kariérnych posunov vo Formule 1. Odjazdil iba jedenásť veľkých cien, ale už je pilotom majstrovského tímu. Aj keď za to môže ďakovať skôr nedostatku alternatív Red Bullu, história sa na to nebude pýtať. Novozélanďan presvedčil, aj keď cestou obetoval niekoľko medziľudských vzťahov.
Lawson do Formuly 1 rozhodne neprišiel potichu. Na šancu čakal takmer celý rok a do najvyššej motoristickej triedy sa skutočne vrátil s veľkou pompou. Najprv zviedol v šprinte v Austine tvrdý súboj s Fernandom Alonsom – za čo si od španielskeho matadora vyslúžil veľkú kritiku – a v pretekoch skončil na krásnom deviatom mieste, potom v Mexiku vystrčil poriadne široké lakte na Sergia Péreza, na ktorého neskôr vztýčil prostredník.
V rozhovore pre Stuff však Liam svoje počínanie háji. Koniec koncov, za pravdu mu dali aj samotní zástupcovia Red Bullu, ktorí zaradili psychickú odolnosť novozélandského pretekára medzi hlavné dôvody, prečo dostal prednosť pred Júkim Cunodom.
„Bol som v unikátnej pozícii. Mal som len pätoro alebo šestoro pretekov a to bol všetok čas, ktorý som dostal, aby som dokázal, že si zaslúžim miesto v F1, či už v Racing Bulls, alebo v Red Bulle. Toto bola celá moja príležitosť,“ bráni Lawson svoj prístup k pretekaniu.
„Títo chlapci, najmä Fernando, tu jazdia dlhé roky. Jednoducho som nasadol do auta a vyťažil som maximum z každého kola v kokpite. Nemal som v úmysle ho naštvať, len som s ním pretekal ako so všetkými ostatnými, ale takto to skončilo. Len som sa z toho snažil vyťažiť maximum,“ pokračoval Lawson vo svojej obhajobe.
„Možno pod väčším tlakom a s vedomím, čo všetko bolo v stávke, som spôsobil o niečo viac… skrátka to nebol jeden z mojich najlepších okamihov. Samozrejme, stále sa učím a poučím sa aj z takýchto chvíľ,“ dodal novozélandský mladík.
Ten však jedným dychom dodal, že na trati si vždy počínal rozhodne. „Úprimne, nemyslím si, že som čokoľvek zmenil. Možno som sa predtým príliš neobjavil na televíznej obrazovke, ale toto je v podstate spôsob, ako som vždy pretekal. Na ceste do Formuly 1 som musel vyťažiť maximum z každej príležitosti. Teraz som mal veľké šťastie na načasovanie. Naskočil som do auta a pretekal presne tak, ako som to vždy robil,“ odkázal Lawson.
Očakávania pred prvou kompletnou sezónou
Liam sa stal pilotom Red Bullu už po jedenástich veľkých cenách. Jeho cesta bola veľmi špecifická. V roku 2023 odjazdil pätoro pretekov ako náhradník za zraneného Daniela Ricciarda, vlani nastúpil na záverečnú štvrtinu sezóny. Naskakuje do jedného z najhorúcejších kresiel vo Formule 1, aj keď s týmito strojmi nejazdil na väčšine okruhov v kalendári.
„Musím byť realistický. Viem, že na mnohých tratiach som nikdy nejazdil a je to moja prvá plná sezóna. Neočakávam teda, že naskočím a okamžite budem bojovať o víťazstvá,“ vyhlásil Lawson. „Očakávam od seba dobré výkony a chcem odviesť prácu, ktorú odo mňa tím požaduje. Zároveň tam však nejdem s tým, že budem prehrávať. Idem tam z jediného dôvodu…“
Liam však zároveň veľmi dobre vie, že krok do Red Bullu môže byť posledný v kariére mladého športovca. Pierre Gasly a Alex Albon dokázali reštartovať svoje formulové kariéry, aj keď tomu málokto veril. Teraz čaká podobná výzva Sergia Péreza. Pôsobenie v tomto tíme, a najmä po boku Maxa Verstappena, je častokrát hop alebo trop.
Lawson sa však cíti pripravený. Ak ho vraj šesť rokov pod vedením Helmuta Marka niečo naučilo, tak vyrovnávať sa s tlakom. „Myslím si, že šesť rokov v prostredí Red Bullu ma držalo neustále pod tlakom. Takto to celé začalo v mojich šestnástich rokoch, keď ma podpísali. Každý druhý týždeň mi volal so slovami: ‚Rob si svoju robotu, inak letíš.‘“
„Na mladého pretekára to vyvíja veľký tlak, ale zároveň ho to pripravuje na F1. Svojím spôsobom mám teda pocit, že som bol stvorený na túto príležitosť,“ odkázal Lawson.
- Značky
- Liam Lawson
- Red Bull