logo F1online.skF1online.sk

Kevin Magnussen: Niekto medzi zváračom a Lewisom Hamiltonom

Kevin Magnussen
© LAT Images/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala6. 1. 2025

Kevin Magnussen, syn bývalého pilota F1 Jana Magnussena, mal takmer predurčené stať sa profesionálnym pretekárom. Život je však nevyspytateľný, a tak po pomerne úspešných motokárových začiatkoch prišiel prvý zvrat, keď sa z neho takmer stal zvárač. Potom však prišiel celkom iný obrat, ktorý aj vďaka pevnému stisku ruky z neho spravil pilota F1 na ceste stať sa druhým Lewisom Hamiltonom. Aspoň to si Magnussen kedysi myslel.

Dánsko rozhodne nepatrí medzi formulové veľmoci. Pred Kevinom Magnussenom sa v pretekoch F1 predstavili traja piloti z krajiny Vikingov. Spolu absolvovali len 29 veľkých cien, z toho 25 z nich zásluhou Jana Magnussena. Bývalý pilot Stewartu však dal svojho syna na motoršport, no čoskoro narazil na problém.

Jeho motokárovú kariéru ešte Jan Magnussen dokázal financovať, ale keď presedlal do áut, rodine došli peniaze. Kariéru mu zachránil jeden z najbohatších Dánov Karsten Ree, ktorý investoval do Magnussenovej sezóny v cestovných autách. Rodina sa však dostala k tejto príležitosti aj vďaka napohľad nevýznamnému gestu vo svete motoršportu, ktorý je o rýchlych kolách, pódiách a víťazstvách; vďaka chlapskému stisku ruky.

“Faktom je, že keď som ho stretol, tak som mu poriadne stisol ruku!” zasmial sa Kevin Magnussen, ktorý si pred poslednými pretekmi uplynulej sezóny v rozhovore pre Autosport zaspomínal nielen na svoje začiatky. “Potriasol som mu rukou, pozrel som sa mu do očí a zbadal som, že som sa očividne dobre odprezentoval! Neskôr o tom povedal môjmu otcovi: ‘Tento chlapec má niečo v sebe! Chcem ho podporiť!'”

“Nedalo sa to však postaviť na výsledkoch. V motokárach sa mi darilo a vyhral som dánsku Formulu Ford, ale nebolo to preňho dostatočne dobré, aby do toho nalial toľko peňazí. Potešil som sa teda, že som mu tak potriasol rukou!” hovorí o jednom zo svojich kariérnych zlomov.

Magnussen mohol začať pretekať v monopostoch a čoskoro sa stal súčasťou jazdeckej akadémie McLarenu. Aj za to môže do istej miery šťastná náhoda a fakt, že Jan Magnussen v deväťdesiatych rokoch bol testovacím jazdcom McLarenu. Keď mal Kevin štyri roky, Ron Dennis mu daroval stavebnicu a napísal mu list, v ktorom stálo, že keď bude rýchlejší ako jeho otec, má mu zavolať.

Pätnásťročný Kevin Magnussen tak zodvihol telefón a vytočil číslo bossa McLarenu Rona Dennisa, aby mu oznámil, že sa mu to už podarilo. “Bol to taký pokus zo srandy s malými šancami. Dúfal som, ale nič som nečakal. Potom som sa ocitol na stretnutí v McLarene, čo bolo prekvapenie, a spýtali sa ma, či sa chcem pripojiť k jazdeckej akadémii.” V čase jeho vstupu do akadémie sa písal rok 2010.

V šampionáte britskej Formule 3 tak už jazdil s podporou McLarenu, ale financie si musel hľadať sám. Našťastie sa k jeho tímu pripojil ďalší investor. “Prvé dve podujatia mi príliš nevyšli,” uznal dánsky pretekár, ktorý v Monze a v Oulton Parku vybojoval len jedno šieste a dve ôsme miesta. “On spravil veľký záväzok a chcel vidieť výsledky. Zavolal si ma do kancelárie a povedal: ‘Pozri, potrebujem od teba niečo vidieť.'”

“Neviem, nejako ma to rozčúlilo. Povedal som mu: Dobre, vieš čo? Poď na nasledujúce podujatie, vyhrám dvoje pretekov!” vrátil sa do roku 2011 pred víkendom na okruhu Snetterton. “Bol som taký nafúkaný! Keď som odišiel, hovoril som si, do riti! Čo som mu to povedal? On mi totiž oznámil: ‘Dobre, prídem. Pôjdem sa na to pozrieť.'”

“A on tam prišiel. A ja som vyhral dvoje pretekov!” smeje sa Magnussen, ktorý v Snettertone získal ôsme miesto a dve víťazstvá. “Keby som tých dvoje pretekov nevyhral, mal som pocit, že z celého tohto projektu by nebol taký nadšený!”

Tri mesiace zváral v Roskilde

Magnussen nakoniec získal titul vicemajstra. Šampionát suverénne ovládol Felipe Nasr s náskokom 81 bodov pred rodákom z Roskilde. V pozícii člena jazdeckej akadémie McLarenu však už všetko vyzeralo oveľa lepšie ako v roku 2008.

Vtedy jeho pretekárska kariéra takpovediac ušla hrobárovi z lopaty, keď sa stretol so spomínaným Karstenom Reem. Keď už totiž jeho otec nedokázal financovať jeho kariéru, strýko mu vybavil brigádu v miestnej továrni, kde pokračoval v šľapajách svojho otca — zvárača. Strýko mu vraj vtedy povedal, že by sa mal niečomu priučiť, pretože “človek nikdy nevie, ako táto motoršportová vec dopadne”.

Šestnásťročný Magnussen tak tri mesiace zváral v továrni. Nechýbalo veľa, aby sa zváračstvo stalo jeho nie zrovna vysnívaným živobytím. “To ani nie je nejaký paralelný vesmír, je to tento vesmír. Bol som v dielni s nástrojmi v ruke a pracoval som ako zvárač. Vďakabohu to netrvalo veľmi dlho, ale táto realita mi nie je veľmi vzdialená. Svojím spôsobom je súčasťou mojej identity. Veľká časť zo mňa nemá pocit, že by tu bola na správnom mieste. Som pilot Formuly 1 a veľa ľudí vie, kto vlastne som… Mám z toho pocit, akoby to nebolo skutočné.”

Aký mal vlastne vzťah k zváračstvu a vybral by si ho, keby sa jeho pretekárska kariéra skončila? “Neznášal som ho! Nemyslím si, že by som to robil, ale nemal som ani poňatia, čo iné by som robil. Dosť by som sa trápil, tým som si istý.”

Druhý Lewis Hamilton

Skutočným pilotom F1 sa Kevin Magnussen stal v roku 2014, keď mu dal šancu McLaren. Na prvých pretekoch sa mu podarilo získať druhú priečku a o talentovanom Dánovi rozprával celý motoršportový svet.

Magnussen už v sebe videl druhého Lewisa Hamiltona, ktorý svoj debut v McLarene takisto ozdobil ziskom pódia. “Keď som sa do F1 dostal s týmto tímom, pomysleli by ste si, že kopírujem Lewisa. Dokonca aj po prvých pretekoch sezóny som si hovoril, áno, idem v Lewisových šľapajách!” priznáva.

“Keď som odchádzal z Austrálie, v lietadle som sa len zo srandy pozrel na poradie jazdcov. Samozrejme, mali sme za sebou len jedny preteky, ale bol som na druhej priečke v šampionáte. Hovoril som si, dobre, sme v hre už v prvom roku! Naozaj som si to myslel,” úprimne hovorí 32-ročný Dán.

Jeho očakávania boli mladícky naivné a Hamiltonov ročník 2007 zďaleka nenapodobnil. “Ukázalo sa, že z hľadiska výkonnosti to neboli bežné preteky, pretože zvyšok sezóny a veľa, veľa ďalších rokov…” odmlčal sa narážajúc na strmhlavý pád smerom dolu. “McLarenu trvalo desať rokov, kým sa vrátil do formy, akú mal v roku 2012. Ja som trafil akurát začiatok toho zostupného trendu. Keby som prišiel o dva-tri roky skôr, bol by to celkom iný príbeh.”

“Vtedy som si myslel, že som mal veľkú smolu, keď som na konci roka prišiel o sedačku. Z hľadiska rýchlosti som bol totiž lepší ako Jenson. On ma v pretekoch výrazne prevýšil na body, ale bolo celkom jasné, čo som potreboval zmeniť: Skrátka som potreboval dokončovať preteky, trochu sa upokojiť,” uvedomuje si o desať rokov skúsenejší Magnussen. “Nebolo to tak, že by som to potreboval robiť lepšie, potreboval som sa trochu držať na uzde. Myslím si, že v tom prípade by som podával celkom iné výkony z pohľadu konzistentnosti a podobne. Myslím si, že som mal smolu, keď som o sedačku prišiel. Zmenilo to celú moju trajektóriu.”

Magnussen v Red Bulle? Jedno rozhodnutie…

Po príchode Fernanda Alonsa do McLarenu sa Magnussen z okruhov na rok vytratil. Návrat zažil v Renaulte, z ktorého sa však po uplynutí ročného kontraktu rýchlo pratal preč. Ako sám povedal, vládlo tam “toxické prostredie”. V Haase sa cítil už oveľa lepšie a dokonca koketoval s Ferrari až do chvíle, kým Charles Leclerc v Sauberi nezačal čarovať a kým si ho Ferrari nezvolilo za náhradu Kimiho Räikkönena.

To však nebola posledná Magnussenova šanca dostať sa do top tímu. Žiaľ, aj túto si nechal ujsť pomedzi prsty. “Po sezóne [2018] Daniel [Ricciardo] odišiel z Red Bullu a spomínam si, že môj manažment sa bavil s Christianom Hornerom. Samozrejme, všetci sa vtedy bavili o sedačke v Red Bulle. Christian však povedal: ‘Pozri, v Red Bulle nie je teraz nič, ale môžeme sa porozprávať o Toro Rosso.’ Ja som povedal: ‘Nie, do toho nechoďme.’ Asi som do toho mal ísť…”

Ukázalo sa totiž, že s vysokou pravdepodobnosťou by sa stal kolegom Maxa Verstappena. “Sedačku získal Gasly a Albon bol z F2 povýšený do Toro Rosso. Keď Gasly neodviedol dostatočne dobrú prácu, na scénu prišiel Albon! Chlapík, ktorý sa dostal do toho Toro Rosso, zrazu skončil v Red Bulle.”

Technika ma nezaujíma, chcem len jazdiť

Magnussena môže mrzieť, že sa v tom čase nerozhodol inak, ale sám si vraj nič nevyčíta ani nič neľutuje. Mrzí ho možno len jedna vec, ktorá mu je veľmi neprirodzená, ale mohol si ňou vo Formule 1 pomôcť.

“Určite som toho mohol spraviť viac. Nemyslím si, že niekto by o sebe mohol tvrdiť opak. Vždy sa nájdu také veci,” zamyslel sa Magnussen nad tým, čo by vedel zlepšiť, keby dostal druhú šancu. “Občas som nepracoval dostatočne tvrdo, ale inokedy som si zas šiel zodrať ruky. Nič neľutujem. Nemyslím si, že som mohol spraviť niečo pre to, aby som zmenil priebeh mojej kariéry. Naozaj pochybujem.”

“A čo je vlastne dostatok talentu? Veľmi rád by som ho mal viac, pretože by mi to veci uľahčilo! Myslím si však, že som mal celkom dosť talentu. Ak niečo, chcel by som mať väčší záujem o technológie. Táto časť ma vôbec nezaujíma, ja chcem len jazdiť,” hovorí čistokrvný pretekár.

Niektorých prirodzene viac zaujímajú technológie a vďaka tomu si dokážu lepšie nastaviť auto či poradiť tímu pri vývoji. Magnussen je z iného cesta. “Všetky tieto systémy a mapovania a teoretické veci k nastaveniam ma trochu ničia. Ja nie som automobilový nadšenec! Keď som doma, väčšinou jazdím vo Volve mojej manželky, pretože je pohodlnejšie než moje vlastné auto.”

Nevedno však, ktoré auto Magnussen považuje za “svoje vlastné”. Nikde sa totiž nechváli svojím vozovým parkom. V seriáli Drive to Survive sme ho však videli s rodinou nastupovať do modrého Land Roveru Discovery, a na svojom instagramovom účte v roku 2020 zdieľal fotografiu seba s manželkou v Mercedese AMG GT Roadster.

“Mňa zaujíma len jazdenie a súťaž. Keby som mal prirodzene väčší záujem o technologickú stránku, pravdepodobne by mi to prospelo,” prikývol Magnussen.

Súvisiace články

Diskusia