logo F1online.skF1online.sk

Ocona odhováral aj riaditeľ školy: S motoršportom musíš skončiť, je len pre bohatých

Esteban Ocon
© LAT Images/Haas
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 18:04

Ak v súčasnej Formule 1 existuje pilot, o ktorom by sme mohli povedať, že sa do sveta motoršportu nedostal vďaka peniazom, bol by to rozhodne Esteban Ocon. Francúzsky jazdec mal veľmi ťažké detstvo a za splnenie si svojho sna vďačí najmä rodičom, ktorí preňho obetovali všetko. Veľa však toho musel obetovať aj on sám.

Do modernej Formuly 1 sa nedostane hocikto. Bez silného finančného zázemia by si bežná rodina nemohla dovoliť ani jeden či dva roky v najnižších juniorských šampionátoch. Na jednu jedinú sezónu vo Formule 4 piloti potrebujú stovky tisíc dolárov, pričom vo Formule 3 sa už dostávajú nad hranicu jedného milióna.

Nórsky pretekár Dennis Hauger dnes jazdí v IndyCar, no jeho juniorská kariéra kopírovala štandardnú cestu mladíka do Formuly 1. Pre nórske noviny prezradil, že celá juniorská kariéra ho stála takmer desať miliónov dolárov. S financiami mu však pomáhal aj Red Bull. Kým bol jeho juniorom, červení býci uhrádzali polovicu z jeho nákladov.

Koľko stála Dennisa Haugera kariéra v juniorských sériách?
Rok Šampionát Tím Náklady (v mil. dolárov)
do 2017 motokárové šampionáty 0,2 až 0,3
2018 F4 (Veľká Británia) 0,3 až 0,4
2019 F4 (Nemecko) a F4 (Taliansko) 0,5
2020 Formula 3 Hitech 0,8 až 0,9
2021 Formula 3 Prema 1,1 až 1,2
2022 Formula 2 Prema 2,1
2023 Formula 2 MP 2
2024 Formula 2 MP 2
SPOLU: 9 až 9,4 mil. dolárov

Aby sa však pilot dostal do nejakej jazdeckej akadémie, najskôr si ho niekto musí všimnúť. To znamená, že úvodnú fázu kariéry musí jeho rodina platiť z vlastného vrecka, čo si nemôže dovoliť každý. O Estebanovi Oconovi je známe, že jeho rodina bola nútená predať dom aj autoservis, a počas celej Oconovej motokárovej kariéry žila v karavane.

Oconovi sa podarilo vyhrávať vo francúzskych motokárových šampionátoch. Prirodzeným ďalším krokom bol vstup na finančne aj časovo náročnejšiu medzinárodnú scénu. Rodák z Normandie sa preto naplno venoval motoršportu na úkor školy a nadväzovania priateľstiev so svojimi rovesníkmi.

“Z pretekov som sa vracal domov v nedeľu večer. Ráno som sa obyčajne zobudil pred školou,” zaspomínal si na svoje začiatky Esteban Ocon v podcaste Legend. “Takto to bolo jednoduchšie. Keď sme sa totiž vrátili domov, nemali sme kde prespať. Väčšinou sme boli u môjho bratranca, kde sme zaparkovali karavan. Avšak, teraz už bolo veľmi neskoro, tak sme zaparkovali priamo pred školou. Odtiaľ som šiel rovno na prvú hodinu.”

Zatiaľ čo jeho spolužiaci spolu chodili von, on zostal sám. “Nie, nemal som veľa kamarátov. Mnohí mi hovorili: Ty si cigáň, čo tu chceš? Ja mám však veľký rešpekt pred našou potulnou komunitou — v skutočnosti nám ten karavan predali oni! Spolužiaci si zo mňa robili srandu, nebolo to jednoduché, to určite.”

Ocon už v detstve zažil, čo je to mať dve “práce”. “Vynechal som veľa hodín, pretože v piatok sme museli vyraziť na voľné tréningy. Dokonca aj vtedajší riaditeľ školy mi hovoril: ‘Musíš s tým prestať. Poviem ti úprimne, že toto nikam nevedie. Toto je šport len pre bohatých. Nemá zmysel v tom pokračovať.'”

“Pane, ďakujem vám, že ste mi zničili môj sen — ale napokon som to dokázal!” pousmial sa pilot Haasu. “Je to smutné, keď desať- alebo jedenásťročnému dieťaťu poviete, že jeho sny sa nemôžu splniť.”

Ako štrnásťročný musel Ocon prejsť na dištančnú výučbu, pričom učiteľkou sa stala jeho mama. Vtedy mu však už svitalo na lepšie časy. Ocona si všimla jazdecká agentúra Gravity Sport Management s napojením na Enstone a pomáhala mu v jeho kariére, až kým sa nestal súčasťou jazdeckej akadémie Mercedesu.

“Neodporúčam nikomu robiť, čo sme robili v mojom detstve, pretože škola je veľmi dôležitá,” dodáva Ocon. “V škole musíte tvrdo pracovať, pretože nikdy neviete, čo má pre vás budúcnosť pripravené.”

Súvisiace články

Diskusia