logo F1online.skF1online.sk

O titule rozhodli aj flexibilné krídla, myslí si Vasseur

Predné krídlo McLarenu v garáži
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala5. 1. 2025

Majstra a vicemajstra konštruktérskeho šampionátu vlani delilo len štrnásť bodov. Bitka bola preto mimoriadne vyrovnaná a rozhodovali aj detaily. Flexibilné krídla však do kategórie detailov nemôžeme zaradiť. Frédéric Vasseur vysvetľuje, že ich nasadenie a rozhodnutie FIA nezasiahnuť proti nim zmenilo tvár šampionátu.

V jarnej časti sezóny sa McLarenu a Mercedesu podarilo výrazne si polepšiť. Vďačia za to aj svojim flexibilným predným krídlam, ktoré okrem znižovania odporu na rovinkách posúvali aerodynamický bod balansu monopostu správnym smerom a tým rozširovali pracovné okno auta.

Keď sa Red Bull a Ferrari obrátili na FIA so žiadosťou o upresnenie pravidiel, FIA oznámila, že záťažové testy nebude sprísňovať. Od VC Belgicka síce monitorovala predné krídla kamerami, ale McLaren s Mercedesom nemuseli svoje krídla upraviť, ba v skutočnosti Ferrari muselo vyvinúť vlastné riešenie.

Frédéric Vasseur dostal podľa portálu motorsport.com otázku, či podľa neho boli flexibilné krídla jedným z rozhodujúcich prvkov šampionátu: “Myslím si, že áno,” prikývol šéf talianskej stajne. “Som z toho trochu frustrovaný, pretože je to jasný výkonnostný prvok a dva mesiace sme čakali na rozhodnutie, či je legálny.”

Počas týchto dvoch mesiacov sa konkurencia tešila z výkonnostnej výhody. Ferrari s Red Bullom mali zviazané ruky. “Vždy musíte pamätať na rozpočtový strop. To znamená, že so svojím rozpočtom musíte byť efektívni. Nuž a to znamená, že ak začnete s vývojom a nakoniec sa ukáže, že je to nelegálne, tak ste spálili 600-tisíc eur.”

“Pred dvoma rokmi sme sa bavili o tejto veci v súvislosti s Red Bullom. Nejde o to, že spálite pol milióna zo 150 miliónov. To je pol milióna z troch alebo štyroch miliónov v rámci vývoja. Máte totiž náklady na svojich chlapcov, na preteky, na toto, tamto a na vývoj vám zostane iks miliónov. Toto iks je však malá suma, no a ak pol milióna spálite pre nič za nič, nemôžete ich minúť inde. Preto to z môjho pohľadu bolo dosť hraničné,” pokračoval francúzsky manažér.

Rozpočet tímov na sezónny vývoj sa odhaduje na 10-15 miliónov dolárov, takže vývoj flexibilného krídla mohol zhltnúť približne päť percent z rozpočtu na vývoj. To však podľa Vasseura nie je všetko. Aj keď flexibilné krídla mohli poskytnúť len drobný časový zisk, vo vyrovnanom poli sa jeho efekt výrazne zväčšil.

Ferrari nasadilo flexibilné krídlo okolo VC Singapuru, resp. v Austine. Vasseur preto dostal otázku, či jeho neskoré predstavenie malo väčší dopad na šance Ferrari v konštruktérskom šampionáte ako nevydarený balíček zo Španielska.

“Je pravda, že čím je súťaž nabitejšia, tým viac skúmame detaily. Keď autá delilo šesť desatín, asi sme tie detaily až tak neriešili,” uvedomuje si Vasseur. “Avšak, ak máte k dispozícii flexibilné krídlo v takej Monze, kde sa štyri alebo päť áut vošlo do jednej desatiny, spôsobí to obrovský rozdiel. Myslím si, že je to skôr dôsledok prísnych pravidiel. Nevyvíja sa ľahko, ale aj v šampionáte je to čoraz tesnejšie.”

“Neviem [či nás chýbajúce flexibilné krídlo stálo viac ako podlaha], pretože sezónu nevieme začať odznova. Nemáte rovnaký prístup. O jednej veci sme vedeli a boli sme v nevýhode, keď sme sa rozhodovali, či pôjdeme do toho. Tá druhá vec sa týka vývoja. Nečakali sme taký problém,” priznal na margo španielskej podlahy, ktorá spôsobila poskakovanie auta. “Pri krídle to je čisto matematický prístup.”

Súvisiace články

Diskusia