logo F1online.skF1online.sk

FIA pokračuje v čistkách. Bývalý komisár tvrdí, že ho vyhodil urazený Sulajem

Mohamed bin Sulajem
© FIA
Milan Kubala
Milan Kubala28. 11. 2024

Od odchodu bývalého riaditeľa pretekov F1 Nielsa Witticha uplynul týždeň a z FIA sú nútené odísť ďalšie dve osobnosti. Okrem Janette Tanovej, riaditeľky pretekov F2 a F3, ktorá sa napokon žiadnych pretekov “nedožila”, aj Tim Mayer. Bývalý komisár FIA je presvedčený, že ide o osobnú pomstu prezidenta FIA Mohameda bin Sulajema.

Pod vedením Mohameda bin Sulajema sa kontroverzné odchody funkcionárov vo FIA množia ako huby po daždi. Do dlhého radu ľudí, ktorí odstúpili alebo boli vyhodení, sa len nedávno zaradil Niels Wittich. Jeho koniec prišiel ako blesk z jasného neba a bez jasného vysvetlenia. Z mnohých strán počúvame len špekulácie, že ako podriadený nebol dostatočne podriadený, a to sa trestá.

Witticha na pozícii riaditeľa pretekov F1 nahradil Rui Marques. Uvoľnené miesto riaditeľa pretekov F2 a F3 získala Janette Tanová, ktorá mala v Katare a Abú Zabí zažiť svoju premiéru. Napokon sa jej vôbec nedočká. Opäť bez jasného vysvetlenia odchádza. Rui Marques tak cez víkend bude musieť dohliadať na preteky F1 aj F2, čo Charlie Whiting už pred desiatimi rokmi prestal kombinovať, pretože to bola priveľká záťaž.

“Ona je príkladom človeka, akých chceme mať vo FIA, tých najlepších z nasledujúcej generácie riaditeľov pretekov,” hovorí pre britskú BBC dnes už bývalý komisár FIA Tim Mayer, ktorý takisto dostal padáka. “Nepoznám okolnosti, ale jeden by si pomyslel, že sa budú veľmi snažiť udržať si niekoho s jej charakterom.”

Marquesa čakajú dva veľmi ťažké víkendy, upozorňuje. “Ja sám viem, aké sú tieto úlohy náročné. Ruia mám veľmi rád, ale bude pod neskutočným tlakom. Nemáme veľa riaditeľov pretekov s najvyšším možným platinovým certifikátom. Ja som jedným z nich. Je to množstvo práce a ak si odvádzate svoju prácu správne, každý deň sa prebúdzate s bolesťami brucha, keď myslíte na všetky veci, na ktoré treba myslieť.”

“Týmto si vôbec nepomáhajú,” odkazuje Mayer vedeniu FIA. “Doslova im dochádzajú ľudia na tieto pozície.”

Len v priebehu posledného roka FIA vyhodila alebo prišla o športového riaditeľa Tima Nielsena, technického riaditeľa Tima Gossa, výkonnú riaditeľku Natalie Robynovú, šéfku komisie pre ženy Deboru Mayerovú, sekretára pre mobilitu Jacoba Bangsgaarda či komunikačného riaditeľa Luka Skippera. K tomu Niels Wittich, Janette Tanová a…

Ako Mayer (ne)urazil Sulajema

A teraz FIA prišla o Tima Mayera. O odchode ho v utorok esemeskou informovala jedna z asistentiek Mohameda bin Sulajema. “Federácia sa spolieha na dobrovoľníkov, takže vyhodiť cez esemesku niekoho, kto značným spôsobom prispel k jej rozvoju, nevrhá dobré svetlo na manažment federácie.”

Odchod Tima Mayera, otca spoluzakladateľa McLarenu Teddyho Mayera, poteší niektorých fanúšikov, ktorí azda neboli celkom presvedčení o správnosti jeho verdiktov. Dôvodom jeho odchodu však nie sú žiadne údajne sporné rozhodnutia ani nič podobné. Z tohto pohľadu má Mayer čistý štít.

Oficiálnym dôvodom vyhadzovu má byť konflikt záujmov — nie však v súvislosti s tímami vo Formule 1. Kameňom úrazu má byť tohtoročná Veľká cena USA, po ktorej dostali organizátori pokutu vo výške 500-tisíc eur za to, že fanúšikovia vtrhli na trať pred dojazdom všetkých monopostov do boxov.

Mayer ako prezident manažmentu pretekov v USA zastupoval organizátorov VC USA. V tomto konkrétnom prípade neobhajoval záujmy FIA, ale samotných pretekov. Počas daného víkendu však nebol komisárom FIA a o verdikte sám nijako nerozhodoval, takže je otázne, či skutočne došlo ku konfliktu záujmov.

Podľa Mayera je to len výhovorka. Vo FIA pracuje ako dobrovoľník už pätnásť rokov a v štruktúrach amerického autoklubu od roku 2012. “To nie je dôvod, prečo ma vyhodili. Organizátorom som dvanásť rokov, z čoho profitovala aj FIA. Toto nie je nič nové.”

“Napriek tomu, že celá vec bola uzavretá rýchlo a zmierlivo, aj tak bol [Sulajem] naštvaný a rozhodol sa ma vyhodiť. Po pätnástich rokoch dobrovoľníckej činnosti ako komisára, desaťročí vzdelávania ostatných komisárov a stoviek hodín dobrovoľníctva v iných pozíciách som dostal esemesku od jednej jeho asistentky,” povzdychol si dlhoročný člen FIA.

Čo malo byť podľa Mayera skutočným dôvodom jeho vyhodenia? Mohamed bin Sulajem sa vraj urazil po tom, čo vo verdikte z odvolania organizátora našiel poznámku, ktorá mala byť “osobným útokom naňho”.

“Ja som tú časť správy nepísal, ale mojou úlohou bolo tento fakt prezentovať,” konštatuje Mayer, ktorý ani verdikt nemohol písať. O veci totiž rozhodovali len komisári Garry Connelly, Loïc Bacquelaine, Derek Warwick a Dennis Dean. “Nemal som v úmysle spôsobiť si nejaké problémy s FIA a naďalej budem pokračovať ako organizátor troch veľkých cien v USA. Je záhadou, že niekto by sa urazil kvôli takému nevýznamnému bodu.”

Po preštudovaní verdiktu sme nenašli žiadnu zjavnú poznámku, ktorá by mohli niekoho uraziť, tobôž nie prezidenta FIA, ktorý v danej veci vôbec nefiguroval. Z toho vyplýva, že zrejme sa niečo udialo v zákulisí, o čom verejnosť nevie. Z trestu pre organizátora má, samozrejme, FIA nemalé príjmy, a tak Sulajem mohol tlačiť na komisárov, aby udelili čo najvyššiu pokutu. V tejto súvislosti môžeme pripomenúť, že VC Kanady dostala tento rok za to isté len varovanie.

Pôvodný verdikt hovoril o tom, že bezpečnostný plán organizátorov v Austine bol neadekvátny. Za predpokladu, že presne takto to videl aj Mohamed bin Sulajem, pred odvolaním dal tento postoj zamestnancom jasne najavo a trval na ňom, by sme už v “spise” vedeli nájsť bod, ktorý mohol človeka s veľmi krehkým egom uraziť.

“COTA a USRM (organizátor, ktorého zastupoval Tim Mayer, pozn. red.) uviedli, že riadna previerka toho, či boli opatrenia ‘primerané’, by nemala byť postavená na retrospektíve, ale na tom, či bolo vybavenie spolu s plánom adekvátne vzhľadom na vopred dostupné informácie,” konštatuje FIA.

Bol toto ten “osobný útok” na Mohameda bin Sulajema? Previnil sa Mayer tým, že poopravil nesprávny pohľad prezidenta? Znie to až absurdne, ale napokon sám Mayer konštatuje, že šlo “nevýznamnú” vec.

V každom prípade Mayerovi a jeho kolegom sa podarilo zmeniť verdikt v jednej dôležitej veci: Fanúšikovia sa dostali na trať nie kvôli nedostatočným, ale napriek dostatočným bezpečnostným opatreniam promotéra.

Neplatí teda, že by organizátor “zlyhal v zavedení adekvátnych opatrení”. “V právnickej reči v USA je toto synonymom nedbalosti, čo je pre korporácie v USA problémové,” podotýka Mayer, ktorého potešilo, že došlo k preklasifikovaniu porušenia pravidiel na miernejší “delikt”. “V rámci tohto procesu došlo k tomu, že sa prezident cítil byť ublížený. To je zvláštne, pretože neexistoval žiaden dôvod cítiť sa urazene, keď k tomu všetci ostatní pristúpili profesionálne.”

Sulajem “do všetkého strká nos”

Ak sa Mohamed bin Sulajem osobne angažoval v tomto prípade, prečo to robil? Odpoveď na to pozná celý padok, hoci takmer nikto to nepovie otvorene.

Svojím konaním však Sulajem dáva za pravdu Ralfovi Schumacherovi, ktorý pred pár dňami uviedol, že nie je dobrým prezidentom FIA a že “do všetkého strká nos”. Napríklad Niels Wittich vraj chcel byť nezávislým riaditeľom pretekov, ale to sa Sulajemovi nepáčilo, vysvetľoval Schumacher. Baží totiž po moci, ako zas povedal novinár Joe Saward.

Tim Mayer nepriamo potvrdil slová o tom, že Sulajem chce rozhodovať vždy a o všetkom. Po odchode z FIA prezradil, že napríklad sprísnenie trestov za nevhodné výrazy bolo z jeho hlavy.

“On má taký pohľad, že jazdcov treba trestať za nadávanie,” prezradil Mayer, podľa ktorého by komisári mali v každej veci rozhodovať samostatne a podľa pravidiel, nie podľa toho, ako ich vidí prezident FIA.

To sa však nedeje. “Niekedy sa priamo angažoval, aby jasne prezentoval svoj postoj. Nerobil to priamo s komisármi, ale prostredníctvom jeho zamestnancov. Súčasťou práce komisárov je uplatňovať politiku FIA v súvislosti s pravidlami. Z technického pohľadu je nevhodný jazyk zakázaný, takže to nie je nefér. Avšak, druhá vec je, či je rozumné za dosť mierne nadávanie robiť hon na jazdcov.”

“Pre väčšinu jazdcov je angličtina druhým, tretím alebo štvrtým jazykom. Toto slovo (f*ck, pozn. red.) sa každé dieťa na motokárach naučí z angličtiny ako prvé. Takéto veci sa dajú riešiť aj inak za predpokladu, že vaším cieľom nie je len napínať svaly,” nepriamo odkázal Sulajemovi.

Súvisiace články

Diskusia