Podľa Lawsona by pri víťazstvách McLarenu nemala hrať britská hymna
McLaren sa konečne vrátil k víťazstvám. V aktuálnej sezóne ovládol už päť veľkých cien, po ktorých si zástupcovia stajne na pódiu vychutnali víťazné šampanské aj hymnu na svoju počesť. Je však správne, aby v prípade stajne, ktorú zakladal Novozélanďan Bruce McLaren, hrala práve britská hymna?
Túto otázku položil v podcaste Red Flags novozélandský pretekár Liam Lawson, ktorého mrzí, že po triumfoch druhého najstaršieho tímu vo Formule 1 sa neoslavuje pamiatka Bruca McLarena novozélandskou hymnou, ale tou britskou.
“Nedáva to zmysel. Je to novozélandský tím a jeho meno je stále McLaren,” skonštatoval Liam Lawson, ktorému otázka hymny nie je jasná. “Nemám ani poňatia. Red Bullu sa hrá rakúska štátna hymna, aj keď ich tím sídli vo Veľkej Británii.”
“McLaren sídli do Veľkej Británii, ale je to novozélandský tím. Úprimne vám hovorím, že je to totálna kravina. Najmä, ak ste z Nového Zélandu, pretože Bruce McLaren je obrovská legenda,” vyhlásil rodák z novozélandského Hastingsu.
Nad otázkou hymny pre víťazného konštruktéra sa tento rok pozastavil aj Jeremy Clarkson, ktorý zas vníma Mercedes skôr ako britský než nemecký tím. “Vie niekto, prečo hrajú nemeckú štátnu hymnu, keď vyhrá Mercedes? Ich autá aj motory sú vyrábané vo Veľkej Británii…”
Podľa čoho sa určuje víťazná hymna?
Sídlo tímu či umiestnenie tovární v skutočnosti nemá nijaký vplyv na to, aká hymna sa hrá na počesť víťazného konštruktéra. Red Bull aj Alpine majú sídlo v Anglicku, no po ich triumfoch počujeme rakúsku, resp. francúzsku hymnu. Na základe toho by sa mohlo zdať, že by mohli rozhodovať vlastníci. To je však v modernej efjednotke komplikované. Už dávno sú preč časy, keď vlastníctvo tímu úzko súviselo s národnosťou zakladateľa či majiteľa a národnou identitou stajne.
McLaren už z hľadiska vlastníctva dávno nie je novozélandský tím, aj keď tak v roku 1966 začínal. Vo svojom logu mal napríklad novozélandského vtáka kivi, no na druhej strane sídlil aj vyrábal svoje autá v Anglicku a pracoval s anglickými inžiniermi. Tak či onak, dnes dve tretiny vlastní bahrajnský Mumtalakat a zvyšok americká investičná spoločnosť MSP Sports Capital. V McLarene už toho nezostalo veľa, čo by sme mohli označiť za novozélandské.
Podľa čoho sa teda určuje, aká hymna sa hrá víťaznému konštruktérovi? Rozhodujúca je licencia, na základe ktorej preteká v šampionáte. McLaren už od svojho vzniku v roku 1966, keď ho Bruce McLaren založil, pretekal s britskou licenciou, a síce pod britskou vlajkou.
Ak by sa McLaren rozhodol zaobstarať si novozélandskú licenciu, po jeho víťazstvách by hrala novozélandská hymna. Z histórie poznáme viacero prípadov, keď došlo k takejto zmene. Jedným z nich je Red Bull, ktorý v roku 2007 vymenil britskú licenciu za rakúsku. Benetton sa z pohľadu pretekárskej licencie presunul z Veľkej Británie do Talianska v sezóne 1996 a stajňa z Enstone Renault-Lotus-Renault-Alpine pretekala do konca sezóny 2010 pod francúzskou vlajkou, ktorú na päť rokov vymenila za britskú, než sa opäť vrátila k tej francúzskej.
Dokonca aj malý tím Virgin Racing, s ktorým v roku 2010 vstúpili britské spoločnosti Manor Motorsport, Wirth Research a britský miliardár Richard Branson, najskôr štartoval s britskou licenciou, no už v nasledujúcom roku ju vymenil za ruskú. Väčšinový podiel totiž získala ruská spoločnosť Marussia, ktorá chcela, aby stajňa pretekala pod ruskou vlajkou.
Ak by Virgin vyslovene nepožiadal o inú hymnu a FIA by túto žiadosť neschválila, v prípade jeho pretekového víťazstva by v roku 2010 hrala britská, ale v sezóne 2011 už ruská hymna.
Pretekárske licencie tímov v sezóne 2024
- McLaren – Veľká Británia
- Ferrari – Taliansko
- Red Bull – Rakúsko
- Mercedes – Nemecko
- Aston Martin – Veľká Británia
- Alpine – Francúzsko
- Haas – USA
- Racing Bulls – Taliansko
- Williams – Veľká Británia
- Sauber – Švajčiarsko
- Značky
- Liam Lawson
- McLaren