Mexická motoristická federácia naznačila, že vinníkom incidentu s maršalmi je Lawson


Riaditeľstvo pretekov sa na Veľkej cene Mexika dvakrát nevyznamenalo. FIA príliš nezvládla začiatok ani koniec pretekov, keď najprv vyslala maršalov na trať priamo do cesty Liamovi Lawsonovi, potom v závere došlo k aktivácii virtuálneho safety caru po nehode Carlosa Sainza. V prvom prípade zaujala Mexická automobilová federácia vcelku neočakávané stanovisko.
Aj tento víkend sme videli, že priazeň fanúšikov je veľmi vrtkavá. Najviac nenávidený bol v tomto roku Lando Norris, kým Charles Leclerc, ktorého predvlani domáci fanúšikovia vybučali za incident so Sergiom Pérezom v prvej zákrute, zožal nemalé ovácie. Liam Lawson, ktorý mexického pretekára na začiatku tejto sezóny nahradil v kokpite Red Bullu, však zrejme stále nepožíva veľkú popularitu.
Ako inak si máme vysvetliť stanovisko Mexickej automobilovej federácie, podľa ktorej je za incident s traťovými maršalmi zrejme vinný novozélandský pretekár? Vysielanie maršalov na trať bez aktivácie virtuálneho safety caru alebo vyslania safety caru je riskantné a riaditeľstvo pretekov sa musí dôkladne uistiť, že v tom čase nemôže štartové pole alebo niektorý zaostávajúci pretekár nikoho ohroziť.
Aj keď FIA sľúbila, že situáciu prešetrí, je pravdepodobné, že riaditeľ pretekov si jednoducho nevšimol, že Liam Lawson po kontakte s Carlosom Sainzom zamieril do boxov na výmenu predného krídla. Liam, maršali i samotné riaditeľstvo pretekov boli zrejme veľmi prekvapení, keď sa pilot Racing Bulls v prvej zákrute stretol s mužmi v oranžovom.
Mexická motoristická federácia si však zjavne nemyslí, že by niečo zlé urobilo riaditeľstvo pretekov alebo samotní maršali. Tento orgán v utorok zverejnil vlastnú analýzu situácie a za vinníka nepriamo označil Liama Lawsona. V prvom rade netušíme, prečo vôbec vytvoril nejakú analýzu, keď ide jednoznačne o záležitosť FIA; zároveň zaujal veľmi netradičné stanovisko, ktoré sa nestotožnilo s názormi odborníkov a pozorovateľov.
„Po návrate na trať sa Lawsonovi na paneli číslo 3 zobrazili dvojité žlté vlajky a tím upozornil jazdca aj prostredníctvom vysielačky. Maršali mávali aj fyzickými dvojitými žltými vlajkami, čo signalizovalo nebezpečenstvo a prítomnosť osôb pracujúcich na trati,“ stojí v stanovisku mexického orgánu.
Správa následne vysvetľuje, čo znamenajú dvojité žlté vlajky podľa pravidiel. To každý jazdec veľmi dobre vie. „Je potrebné zdôrazniť, že tím Racing Bulls informoval jazdca o tom, že sa na trati nachádzajú trosky a že v danom úseku mávajú dvojitými žltými vlajkami, čo znamená, že mal jazdiť s mimoriadnou opatrnosťou,“ uvádza ďalej správa.
„V danom okamihu mal jazdec výrazne spomaliť, nepredbiehať a byť pripravený zastaviť, ak by si to situácia vyžadovala, v súlade s platnými bezpečnostnými predpismi. Pri analýze záberov z palubnej kamery monopostu môžeme vidieť, že Liam Lawson pri nájazde do prvej zákruty začína zatáčať a drží sa v ideálnej stope. V tomto okamihu je jasne vidieť prítomnosť zasahujúcich traťových maršalov,“ uvádza správa Mexickej motoristickej federácie.
Analýza nijak nevysvetľuje, ako rozhodovalo riaditeľstvo pretekov alebo kto vydal pokyn na vyslanie maršalov na trať. Venuje sa v podstate iba počínaniu jazdca. „Zábery jednoznačne ukazujú, že jazdec Liam Lawson pri prejazde prvou zákrutou udržiava uhol zatočenia a nemení svoju jazdnú stopu, hoci maršali práve prechádzali cez trať späť na svoje stanovište. K tomuto manévru pritom dochádza v čase, keď sa personál ešte stále nachádzal na trati. Jazdec nezmenil svoju stopu napriek zjavnej prítomnosti komisárov na trati,“ píše správa vyčítavo.
V tomto bode treba pripomenúť, že nejde o žiadne oficiálne stanovisko FIA. Mexický orgán síce spolupracuje s organizátormi pretekov a boli to pravdepodobne maršali školení Mexickou motoristickou federáciou, ktorí sa ocitli v tejto situácii, ale nebola nijak poverená vyšetrovaním udalosti. Je otázne, prečo sa tento orgán rozhodol vydať takúto správu.







