logo F1online.sk

Mohla mať Toyota v roku 2010 majstrovské auto?

Toyota TF110 počas jazdy okolo továrne
© TOYOTA GAZOO Racing Europe/Twitter
Ladislav Király
Ladislav Király3. 6. 2020

Toyota prišla do Formuly 1 v roku 2002 a začala úradovať s obrovským rozpočtom. Japonci usúdili, že keď do hry natlačia veľké množstvo peňazí, veľmi rýchlo sa to prejaví na ich výkone a budú bojovať o titul. Ibaže nestalo sa a v priebehu ôsmich ročníkov z toho bolo len štvrté miesto v roku 2005 a piate priečky v rokoch 2008 a 2009. Potom sa automobilka zo športu v dôsledku krízy stiahla.

Celá táto situácia je o to zaujímavejšia, že taká Honda odišla z hry o rok skôr, ale spravila zle; ak by ostala, tak by v sezóne 2009 získala majstrovský titul, čo sa podarilo jej nástupcovi Brawnu GP. Nuž a hovorí sa o tom, že podobne mohla dopadnúť aj Toyota, ktorá mala pre rok 2010 pripravené veľmi dobré auto.

„Tak na to vám neviem odpovedať, netuším,“ zareagoval na otázku položenú v tomto duchu bývalý pretekár Toyoty Timo Glock v rozhovore pre Motorsport-Total.com. Vzápätí zdôraznil, že monopost TF110 mu mal sedieť viac, ako jeho kolegovi Jarnovi Trullimu. „Krok po kroku sme ho dokázali čoraz viac a viac nastaviť smerom ku mne, pretože Jarno mal ozaj veľmi špeciálny jazdecký štýl.“

V zákulisí to vraj vyzeralo veľmi dobre. „Od inžinierov, ktorí potom z Toyoty prestúpili do Ferrari, viem, že v okamihu odchodu Toyoty sme mali lepšie aerodynamické čísla ako Ferrari! A to o dobrý kus. Súčasne viem, že by sme sa zlepšili aj po stránke motora a balík ako taký by bol dobrý.“

Všetci pritom vieme, aké dobré bolo v roku 2010 Ferrari; Fernando Alonso s ním bojoval o titul, ktorý mu napokon ušiel až v posledných pretekoch ročníka, keď nešťastne uviazol za Vitalijom Petrovom a skončil až siedmy. Sebastian Vettel vtedy v Abú Zabí vyhral a vyšvihol sa do čela, vďaka čomu získal svoj prvý titul.

„Či by to stačilo na titul, to vám teraz neviem povedať. Ale auto by bolo fakt veľmi dobré,“ prikývol Glock, ktorého kariéra sa v tom okamihu do veľkej miery skončila. Bol dohodnutý s Renaultom, ibaže ten zo športu odišiel tiež a nevyšiel mu ani prestup do McLarenu, kam sa na poslednú chvíľu rozhodol ísť Jenson Button, čomu v tej chvíli nikto nechcel veriť. Opustil totiž majstrovský Brawn GP.

„A udiali sa tam aj mnohé ďalšie veci, pričom o všetkých žiaľ nemôžem veľmi hovoriť. Bolo to ozaj intenzívne obdobie, ktoré ma prinútilo poriadne premýšľať. V žiadnom smere to vtedy nebolo ľahké,“ skonštatoval Nemec, ktorý zamieril do Virginu.

Napokon sa ukázalo, že to nebolo dobré rozhodnutie a všetko išlo už len dolu vodou. Po dvoch kolách prvých testov sa mu zlomilo predné krídlo, v Spa sa mu vraj pri prejazde Eau Rouge posilňovač riadenia prepol do režimu „block“ a podobné veci: „Pri spätnom ohľade som vlastne šťastný, že som z toho vystúpil bez zranení. Bolo to totiž na hrane.“

Súvisiace články